Gitterspær laves om til ekstra lofthøjde

Hej alle,
Jeg har en garagemed gitterspær, hvor jeg ønsker at løfte lofthøjden i midten, så jeg kan få båden ind. 
Kan man uden videre lave et form for hanebånd som vist i denne illustration eller er det noget man skal lade være med.
Der er betonsten på taget og garagen er 8 x 5 meter. spærret spænder over de 5 meter. 

Hvad tænker i om det?

MVH

Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
Hej alle, Jeg har en garagemed gitterspær, hvor... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle jeres svar. For mig virker det ærgerligt, at så mange gerne vil hjælpe, men det ender med handle om alt muligt andet. Indslag som ikke har fagligt indhold må vi kunne ignorerer os ud af.

Når det er sagt, får jeg jo ikke båden ind endnu - Kan en anden løsning være at lave klassisk saksspær ud af de nuværende?
Der er blevet efterlyst info. Taget er beton tegl. Garagen måler 8x5 meter. Den ene væg som spærene ligger på er mursten, den anden en lang I-bjælke. Garagen er åben til denne side, men denne lukker jeg på sigt.

Hvad siger I til Saksspær løsningen - kan denne ændring laves uden de store beregninger?

MVH

Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
Jeg ville ikke være bekymret for at lave sakse spær løsning, og så skære alt væk under de nederste skrå i saksespærret. Det det drejer sig om er jo at holde kræfterne tilbage som vil skubbe udad på  ydermurene, Så skrå reglar fra den ene side og tilsvarende brædder fra den anden side ( så de kan gå forbi hinanden) Så vil det kunne holde. Se her S 20 for inspiration
I stedet for at de nederste skrå mødes midt på ville jeg lade dem gå helt ud og tage fat i de nuværende spær som jeg har beskrevet øverst.
Opgaven er at få dannet nogle trekant figurer da det er der styrken ligger i den type konstruktioner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis