Gitterspær laves om til ekstra lofthøjde

Hej alle,
Jeg har en garagemed gitterspær, hvor jeg ønsker at løfte lofthøjden i midten, så jeg kan få båden ind. 
Kan man uden videre lave et form for hanebånd som vist i denne illustration eller er det noget man skal lade være med.
Der er betonsten på taget og garagen er 8 x 5 meter. spærret spænder over de 5 meter. 

Hvad tænker i om det?

MVH

Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
Hej alle, Jeg har en garagemed gitterspær, hvor... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Natur: For S..... har du helt glemt reglerne for god opførsel her på siden. Man retter ikke andre folks stave og skive måder. Jeg har bemærket flere gange at du ikke har så meget at berige en tråd men andet end personlige rettelser. Er du allerede blevet en sur og gammel M/K eller mangler du endnu at blive gammel.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-10-2020 22:33:00

Natur: For S..... har du helt glemt reglerne for god opførsel her på siden. Man retter ikke andre folks stave og skive måder. Jeg har bemærket flere gange at du ikke har så meget at berige en tråd men andet end personlige rettelser. Er du allerede blevet en sur og gammel M/K eller mangler du endnu at blive gammel.  

 Ja, jeg er både gammel og sur - og når bogstaverne står i vild forvirring, giver det ingen mening for mig - beklager, at du ikke kan se nogle gode indlæg fra mig..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 20-10-2020 08:03:48

 Ja, jeg er både gammel og sur - og når bogstaverne står i vild forvirring, giver det ingen mening for mig - beklager, at du ikke kan se nogle gode indlæg fra mig..

 Hvad er den af? Har vi fået en ny "håndværkeren" anno 2020. Du har da været meget arrig i dette år, pandamien der trykker? 🤔😁


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 20-10-2020 09:04:35

 Hvad er den af? Har vi fået en ny "håndværkeren" anno 2020. Du har da været meget arrig i dette år, pandamien der trykker? 🤔😁

 Ja, sikkert !!  - når en byggeansøgning vi kunne have afsluttet i 2019, liige gik over til 2020 regler, for smøl.. - så 50 tusind kroner for byggeansøgning, som arkitekten syltede.. nu er blevet til 250 tusind, for det samme! - der måske nok slagter projektet!! Der går simpelthen "Djøf" i det hele nu.,. og offentlige opgaver svømmer ud til håndværkere, så vi andre skal vente - OG betale overpriser!


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
KSC skrev den 19-10-2020 22:17:40

@kovas
Det er korrekt, at taget vejer det samme! Men retningen på krafterne ændre sig alt efter konstruktionen.
Hvis du flytter dit hanebånd op vil du få en udbøjning på spæret, som vil give en vandret kraft komposant - hvilket ikke er hensigtsmæssigt Taget vil altså “skubbe” ud på væggene.

Om spæret er af en dimension, som tillader at flytte hanebånet op er tvivlsom - idet at spæret i sin tid er konstrueret så billigt som muligt.

men få en ingeniør til at kigge på det!
Nå men udover at jeg fik lært et nyt fremmedord så blev jeg jo ikke meget klogere. Hvis vi ser på spæret (bjælken fra ydermur til kip) så er nedbøjningen midt på det oprindelige spær ført op til kippen. Hvis man så i stedet for det føre den nedbøjning over modsat med et hanebånd, Så skal tyngdekraften bøje spærstumpen nedenfor hanebåndet så meget at det skubber muren. Det er self muligt men højst usansynligt. Men Vi ved jo meget lidt om resten af garagen. Hvad slags tag og hvilke dimensioner på spær og bredde på garagen og højde til kip. Og slet ikke om spæret er under-eller overdimmensionert. Let eller tungt tag. Men jeg har tilfeædigvis en garage med samme spærkonstruktion hvor jeg ville det samme. Men i stedet for at få det hak op i midten satte jeg hanebåndet lidt lavere og fjernede alt neden under. Hane båndet satte jeg ikke udenpå men ind i konstruktionen sat fast med nogle store hulplader og en masse beslagsskruer. Ude ved muren støttede jeg den stump spærfod (loftbjælke) op til spæret med en stump bjælke. Det er ik beregnet men jeg vil påstå at der kommer ik så meget sne i DK at det vil kunne presse væggene ud. Så ville hele taget brase sammen. Og det ville det osse ha gjort før ændringen. Mine spær var tydeligt lavet på pladsen og samlet med sømplader med kamsøm så jeg vil mene at bjælkerne er rigelig dimensioneret.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
kovas godt indslag. Har du nogle billeder af, hvordan dit spær ser ud og er lavet?  

Det er altid nemmere at få tilgivelse end tilladelse - undtagen når du har støbt. 
Natur, jeg har fjernet dit angreb ift. formuleringsevne. Det hører ikke hjemme her på LDS.

Ordensreglerne punkt 3: "Stavning og formuleringsevne er ikke til diskussion eller omtale".

LDS er for alle! Og frygt for angreb fordi man evt. staver forkert må ALDRIG afholde folk fra at deltage. Netop derfor lavede vi den regel allerede da LDS startede.

Mvh. AllanE
Gørdetselvprojektet skrev den 20-10-2020 11:34:16

kovas godt indslag. Har du nogle billeder af, hvordan dit spær ser ud og er lavet?  

 Tak. Det er 7 år siden jeg gjorde det færdigt med isolering og indvendigt loft. fordi der kom et pillefyr derud. Jeg tror ik at jeg tog nogle billeder af det undervejs. Oprindeligt for 30 år siden skulle jeg bare ha min ladbil ind i garagen så det var en hurtig løsning med et 25x100mm forskalingsbræt på hver side godt boltet med buldock skiver og så bort med det som var i vejen. Sådan var det så indtil for 7 år siden hvor jeg ville isolere mm. Men hvis du indsætter nogle billeder af dine spær og dimensioner osv så ku man snakke om den i stedet. Hvor meget lofthøjde har du behov for?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
AllanE skrev den 20-10-2020 11:50:37

Natur, jeg har fjernet dit angreb ift. formuleringsevne. Det hører ikke hjemme her på LDS.

Ordensreglerne punkt 3: "Stavning og formuleringsevne er ikke til diskussion eller omtale".

LDS er for alle! Og frygt for angreb fordi man evt. staver forkert må ALDRIG afholde folk fra at deltage. Netop derfor lavede vi den regel allerede da LDS startede.

 Helt ok.. jeg har bare problemer med ord, der flyver rundt i vild forvirring 👀.. Men jeg synes faktisk du blot skal slette mig fra brugerne, da der er ved at gå "Frank Jensen" i det.. nu er jeg lige blevet beskyldt for at være "Håndværkeren fra for 10 år siden" fordi jeg kritiserer arkitekters himmelråbende gebyrer.. så tak for nu..!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 20-10-2020 12:26:05

 Helt ok.. jeg har bare problemer med ord, der flyver rundt i vild forvirring 👀.. Men jeg synes faktisk du blot skal slette mig fra brugerne, da der er ved at gå "Frank Jensen" i det.. nu er jeg lige blevet beskyldt for at være "Håndværkeren fra for 10 år siden" fordi jeg kritiserer arkitekters himmelråbende gebyrer.. så tak for nu..!

 Jeg forstår ikke hvad gebyrer med arkitekten har med mig at gøre? Jeg har slet ikke haft nået med dig at gøre? Og ændringerne i bygningsreglementet sidst kan aldrig sætte et så stort et ekstra beløb på et myndighessæt. 

Jeg yder gratis rådgivning her inde fordi jeg har lyst. 👍☝️

Jeg synes det er småligt nu! Det var skrevet med et smil, jeg takker af for denne tråd så den ikke går i mere kludder.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis