Raditor termostat option

Hej,

Har disse to fætre til gulvvarmen i køkkenet. Vil gerne skifte termostat ud. Derudover har jeg et andet termostat der ligger skjult i væggen bag en klappe som skal skiftes ud.

Jeg vil gerne have noget der har følere så de kan måle temperaturen fra et specifikt punkt. Specielt er nødvendig for den der ligger bag en klappe.

2 spørgsmål:
- Kan i anbefale et produkt der er god, trådløs samt med føler?
- Kan det passe fra billederne at termostaterne sidder på returløb? Skal man købe specifikke termostater der understøtter det? Den bag klappen er på fremløb ved jeg.

Tak på forhånd.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke et billede af installationen. Hvis termostaten sidder på returløbet, skal du bruge en returtermomstat. Den kan ikke styres andre steder fra. Termomstaten på fremløbet kan fåes med fjernføler.

fase
Begge termomstater ser ud til at være med kapilarrør, og er derfor beregnede til at sidde på fremløbet. Når der bruges termostatventiler med kapilærrør, er det fordi man ønsker at måle temperaturen et andet sted end, hvor termostaten sidder.

fase
Jeg forstår ikke helt. Så jeg skal kigge efter en termostat til fremløb? Så min installation er baseret på fremløb og ikke returløb?
Beklager jeg er uvidende indenfor emnet og måske helt misforstået hvad frem og returløb er.

Jeg troede at den måde rørene var installerede afgjorde om termostaten skulle være til frem eller returløb?
Varmesystemet er bygget så der er to rør til en radiator. Fremløbet er det rør, der kommer fra kedlen eller varmeveksler. Det er det varmeste rør. Når vandet er løbet gennem radiatoren og er blevet kølet af, løber det retur til kedlen eller varmeveksler og bliver varmet op igen. Returen er det koldeste rør.
Forskellen på de to termomstattyper er, at en termostat til fremløbet er beregnet til at føle og regulere efter rumtemperaturen. Den kan så udføres med en kapilarføler, som det ser ud til at dine er. En termomstat på fremløbet kan være forsynet med mulighed for programmering og kan fjernstyres.
Returtermostaten føler på returvandets temperatur og regulerer så returen er kølet af til den indstillede værdi. Da returtermomstaten føler på returvandets temperatur, er det ikke nødvendigt, at termomstaten føler på rumtemperaturen.

fase
Annonce
Tak for rigtig god uddybning.

Kan man udefra de billeder jeg har sendt bekræfte, at det rør der stikker ud er fremløbrøret og ikke retur?

Jeg har lige købt huset og en gut sagde at det var returrør, men det eneste han så var billederne her. Så enten tager han fejl eller også er der monteret fremløbs termostat på en returrør?
Jeg kan ikke se det helt tydeligt, men det ser ud som om termostaterne går til 6.
Så vidt jeg husker plejer returtermostaterne, fra danfoss, at gå til 9.
Jeg ved dog ikke om det er en 100% sikker metode🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

du burde kunne finde ud af det ved at skrue helt op for termostaten hvis røret den sidder på, hurtigt bliver meget varm så sidder den på fremløbet, hvis den derimod ikke bliver så varm så sidder den sikkert på returløbet, hvilket er det mest normale, da man så undgår at gulvet bliver meget varmt.... og som du selv er inde på kunne det jo tænkes at tidligere ejer har sat en forkert termostat på... altså en fremløbstermostat hvor det burde have være en returtermostat, en returtermostat måler på vandtemp i rørene og lukke kun vand igennem når det er tilpas afkøklet f.eks ned til 25 grader eller lign. så dvs en meget lille gennemstrømning. hvorved at vandet i rørene bliver godt udnyttet.
Tak for svar. Jeg har lige testet og sammenligned radiatoren i stuen og gulvvarmen. I stuen bliver metallet varm straks men i køkkenet (gulvvarmen) sker der intet med rørenes varme.

Kan det nu konkludere at det er returløb? Så skal jeg skifte termostater?

Skal ventilerne også skiftes som ser således ud:

Hvis din konklusion er rigtig, så tyder det på at køkkenet er styret af en termostat beregnet til fremløb. Det betyder, at både ventil og termost sakal skiftes. De to ting hører sammen.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis