Mystisk mulig utæthed i brugsvandinstalllation

Jeg har muligvis en meget lille utæthed et eller andet sted i min brugsvandinstallation på ca 2 l i døgnet. (vandmåler køre ca 0,5-1dl i timen selvom der intet forbrug er) Der er ingen dryppende vandhaner eller løbende toiletter
Det mærkelige er, at forbruget fortrinsvis er om natten og at det stopper om dagen.
 
Det skal nævnes at jeg har et ældre solvarmeanlæg, og når dette kører, er der intet forbrug (vandmåler står helt stille).
For at være sikker på at det ikke er solvarmeanlæggets sikkerhedsventil der lukker vand ud, har jeg i et par døgn blokeret denne, men det har ikke ændret noget. (blokeringen naturligvis er fjernet igen)

Jeg kan ikke forstå vandmåleren kan køre i små ryk om natten, men ikke om dagen når solvarmeanlægget kører, men måske er der nogen herinde der kan gennemskue hvad der sker?????

Jeg har haft kontakt til min VVS mand, men han har ingen forklaring.

Jeg kan sagtens leve med at at der ryger et par liter ud i døgnet, men er der en utæthed bliver den jo ikke mindre med tiden.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at lukke for vandet til dine toiletter det er ganske normalt at især lidt ældre toiletter løber mikro lidt... uden at man umiddelbart kan se det
Sikkerhedsventil på vandvarmer ?

"AUTOELEKTRIKEREN"
Læs hvad jeg skriver om sikkerhedsventilen. 😉
Hvordan er dit solvarmeanlæg forbundet til dit "Vandværksvand"?
Kan det have noget at gøre med at Vandværket måske har højere tryk om natten, end om dagen, pga. lavere forbrug?
Du kunne måske prøve at måle trykket dag og nat?
Måske et højere tryk om natten kan bevirke at der rykvis ryger lidt ud et eller andet sted.
Har du mulighed for at lave en trykprøvning af dit installation for brugsvandet?
Annonce
Du må jo have 2 sikkerhedsventiler, en på solvarmekredsen og en på varmtvandsbeholderen, - hvilken en af dem har du haft blokeret ?
djaydjay skrev den 16-10-2020 16:34:52

Du må jo have 2 sikkerhedsventiler, en på solvarmekredsen og en på varmtvandsbeholderen, - hvilken en af dem har du haft blokeret ?

 Varmtvandsbeholderen.

GSH skrev den 16-10-2020 16:32:50

Hvordan er dit solvarmeanlæg forbundet til dit "Vandværksvand"?
Kan det have noget at gøre med at Vandværket måske har højere tryk om natten, end om dagen, pga. lavere forbrug?
Du kunne måske prøve at måle trykket dag og nat?
Måske et højere tryk om natten kan bevirke at der rykvis ryger lidt ud et eller andet sted.
Har du mulighed for at lave en trykprøvning af dit installation for brugsvandet?

 Det har jeg tænkt på, og har derfor kontaktet Novafos. De siger at trykket ikke er højere om natten. 🤔

Men jeg tror faktisk at det er årsagen idet mit solfangeranlæg ikke har kørt de sidste 3 timer uden vandmåleren har flyttet sig. 
Det er nok lidt hypotetisk, men hvis der en mikroskopisk utæthed i solvarmespiralen, så kunne der presses vand fra brugsvand ind i solvarmekredsen, hvor det så forsvinder gennem sikkerhedsventil på solvarmekredsen.
Grunden til det sker om natten, er fordi da er trykket mindst i solvarmekredsen, og vandværkstrykket kan så presse lidt ind i solvarmespiralen.
Måske lidt langt ude, men en beholder under den eller de sikkerhedsventiler, som er på solvarmeanlægget vil afsløre om der presses vand den vej ud. 
Et er hvad Novafos siger et andet er fakta.
Det de siger er formentlig deres afgangstryk fra værket, det er ikke det samme som det du har i huset.
Om dagen kan der være større trykfald i ledningerne end om natten pga. større forbrug om dagen end om natten.
Du må nok prøve at måle trykket dag og nat, efter din vandmåler.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis