Lav vandtryk - hvem taler sandt?

Hej handymænd/-kvinder!
Siden min kone og jeg købe vores hus har vi haft lav vandtryk. Det er til at leve med, men det er lidt træls når nogen vasker hænder på badeværelset, eller vaskemaskinen kører, så kommer der en meget tynd stråle vand ud af vandhanen i køkkenet.

Vi har haft tre forskellige VVS'ere til at kigge på det, samt en mand fra forsyninsselskabet "DIN Forsyning" i Esbjerg og Varde.
Én VVS'er kom med en vurdering, at det er nogle rør indendørs der er problemet, mens to VVS'ere samt "forsyningsmanden" sagde at det er de gamle metalrør udenfor huset, under indkørslen (og den, der går gennem soklen ind i huset) der er forsnævret.
Med andre ord: der er tre der siger at det er udenfor, og én der siger at det er indenfor, hvor problemet skal fikses.
Jeg har dog lagt mærke til at hvis jeg har kun varmt vand tændt TO steder, så giver det også en tynd stråle. Nu er jeg ikke handymand. Men så vidt jeg ved kommer der ikke varmt vand udefra, men bliver der varmet op inde i huset. Så hvis problemet ligger i rørene udenfor huset, så burde jeg have fuld vandtryk når jeg kun bruger varmt vand. Eller i det mindste burde vandtrykket være en del bedre på varmt vand end på koldt vand. Eller er det ikke sådan det hænger sammen?

Jeg håber at høre fra nogle kloge mennesker!

Venlig hilsen

Albert van Harten
Computernørd - ikke VVS'er.

Venlig hilsen

Albert van Harten
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, hvis din stikledning er lukket delvis til, så vil du heller ikke have tryk på dit varme vand.
Trykket i dine rør kan ikke blive højere end trykket i din stikledning, det er det samme for kold og varm vand.
Du har jo ikke noget i huset til at hæve trykket på det varme vand.
Ah, ok. Tusind tak for svaret.
Så tænker jeg at jeg skal gå med vurderingen fra flertallet: To af de tre VVS'ere samt forsyningsmanden.
Det koster betydeligt mere at få lavet det, men sådan er det at være husejer, tænker jeg.

Albert

Venlig hilsen

Albert van Harten
Hej Computernørden                                            

Hvis jeg husker Rigtig så skal vandværket levere 6bar tryk ude ud hos kunderne. du må ikke henge mig op på det hvis det ikke er rigtigt.

Men stikledning ind til huset uden fra vejen er din egen,
men gamle jern rør har det med at ruste til. med tiden.

det var også en af grundene til at i gamle huse at rør var synlige så er det læt at skifte.
men bare noget lort de steder hvor de skulte dem

og hvis du også har jern rør i rasten af huset er det ikke utænkeligt at du har det samme problem flere steder
der er ikke meget andet at gøre an at få det skifte
selv om det er en sur post og at du ikke selv kan eller må. skifte når det er til brugs vand.

forsyning skifter ind til måleren og VVSer skifter efter måleren
og der er kun en til at betale og det er dig.

Men du må gerne grave op selv. men snak med forsyning inden. da det kan været noget lort hvis vi får frost. og de ikke har tid inden om 4 månerne og du så har gravet ned til rørne

Hilsen Mads Christensen




Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Tak, Mads. Hvis det er Forsyningen der skifter det, der sidder før måleren, hvor er det så måleren sidder? Er det ikke den, der sidder inde i huset? Fordi ham fra forsyningen sagde nemlig, at det var en VVS'er der skulle fikse det.

Inde i huset har vi delvist plastrør men også en del metalrør, men det er fordi den forrige ejer vist har skiftet nogle ting, fx da han lavede gulvvarme på badeværelset.

Jeg havde faktisk gravet et dybt hul lige langs gavlen for at se om det rent faktiskvar metalrør, og det var det. Men fordi jeg ikke havde regnet med at det tog så lang tid for mig at grave, og min kone kunne føde hvert øjeblik, lukkede jeg hullet igen, og udsatte det på ubestemt tid. Tror heller ikke det bliver i år at vi får gjort noget ved det.

Albert

Venlig hilsen

Albert van Harten
Vandforsyningen har kun vedligeholdelsespligten til skel, uanset hvor vandmåleren sidder.
Prøv at kontakte forsyningsselskabet, og spørge om de vil prøve at afmontere måleren, og kontrollere at din jordledning giver vand nok. Der kan også være urenheder i filteret foran vandmåleren. Det er ikke optimalt at udskifte "på må og få".
Der er ikke noget krav til vandtryk, blot skal vandtykket være tilstrækkeligt. Normalt er der ca. 3,0 bar tryk i rørsystemet. 6 bar er det tryk de fleste sikkerhedsventiler på varmtvandsbeholdere åbner ved.
For at lave varmt vand, skal der bruges kolt vand fra vandforsyninget - hvor skulle vandet ellers komme fra.

Søren O
Annonce
Tak, Søren O. Det er nyttig information.
For lige at svare på det sidste, om hvor vandet kommer fra: jeg tænkte, at hvis vandet er varmet op, så kan der derfra bygges tryk op. Det er klart at det skal komme nogen steder fra, men jeg troede at det var to systemer for sig selv, der bare ender i den samme vandhane, alt efter om der tændes for koldt eller for varmt vand eller begge dele.

Venlig hilsen

Albert van Harten
Normen for vandtryk er mellem 3,8 og 4,2 bar. Du kan afgøre, om forsnævringen er på dit vand er før eller efter måleren ved at måle trykket uden forbrug og med forbrug. Hvis der er et tydeligt trykfald ved forbrug er forsnævringen i stikket og fejlen skal så søges der. Filtret før måleren er selvfølgelig undersøgt og renset. 

fase
Fabrin: Hvor har du tallet 3,8 - 4,2 bar fra?  I henhold til Normalregulativ for almene vandforsyninger er der ikke noget konkret.
Urenheder i indgangen på en vandmåler kan ikke umiddelbart renses. Det kræver at plumberingen af målertilslutningen brydes, og det skal vandforsyningen godkende. Det kan koste "kassen" selv at bryde plumberingen.

Søren O
Fabrin: Hvor har du tallet 3,8 - 4,2 bar fra?  I henhold til Normalregulativ for almene vandforsyninger er der ikke noget konkret.
Urenheder i indgangen på en vandmåler kan ikke umiddelbart renses. Det kræver at plumberingen af målertilslutningen brydes, og det skal vandforsyningen godkende. Det kan koste "kassen" selv at bryde plumberingen.

Tallet 3,8 - 4,2 bar stammer fra at der ska tilsigtes et vandtryk på mellem de nævnte 3,8 til 4,2 Bar. Det blev tilstræbt i den forsyning, jeg var ansat i. Jeg har i mit svar ikke sagt at brugeren selv skal rense et evt. filter i indgangen til måleren. Det er aut. arbejde, da måleren skal plomberes efter operationen. Mcarpenter påstår ar der skal leveres et tryk på 6 bar hos forbrugeren er ikke rigtigt. 


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis