Dyksav

Hej med jer
Jeg har investeret i en dyksav, det endte med en DeWalt, og jeg glæder mig til posten dukker op med den 😄😄
Jeg er med på af man skærer gummilisten på skinnen til første gang man bruger den, og derefter “styrer” efter gummikanten, men passer kanten også hvis man skal skære i smig? 🤔
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På min Makita, skulle saven justeres til skinnen, så der ingen sløre var, inden gummikanten blev skåren.
På Makitaen skæres der ikke af gummikanten ved smigskæring, så mon ikke det er det samme på din Dewalt?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 13-10-2020 20:55:58

På min Makita, skulle saven justeres til skinnen, så der ingen sløre var, inden gummikanten blev skåren.
På Makitaen skæres der ikke af gummikanten ved smigskæring, så mon ikke det er det samme på din Dewalt?

Tak for svaret.

kan du “styre” efter gummikanten hvis du skal skære i smig, eller skal der holdes lidt fra stregen? Håber det giver mening 😅

Ja det passer fint nok med gummilisten, ved smig skæring.

Bruger sådan en dyksav en speciel type klinge eller kan jeg bruge alle 160 mm med 20 mm hul? 🤔
Der er jo en rundsav, så alle klinger kan bruges, det findes jo et stort udvalg af forskellige klinger.
Men ofte følger der en universal klinge med saven, som kan klare næsten alle opgaver.

Dog er der ofte speciel klinger til akku save, som kræver færre kræfter.

Annonce
RasmusM21 skrev den 13-10-2020 21:11:05

Bruger sådan en dyksav en speciel type klinge eller kan jeg bruge alle 160 mm med 20 mm hul? 🤔

Klingerne er ikke specielle, men du skal holde øje med klingens bredde, der normalt er 2,2 mm, i hvert fald for Festools klinger. Hvis du anvender en klinge med større bredde og så skifter til en smallere klinge, passer gummilisten ikke længere, og du kan derfor risikere at emnet flosser, og at dit emne bliver en my for kort.
Håber det giver mening 🙂

Med venlig hilsen

Anders

Klingens bredde har ingen betydning, da klingen ligger an mod savens spindel, så afstanden til gummilisten vil være den samme uanset klingens bredde, det er kun savsporet der bliver smallere.

Hej RasmusM21

først til lykke med den skinne sav den bliver du meget glad for.

gummilier bliver selvfølige slit med tiden. og da du skære nede fra og op. pga rotationen på klingen
bilver listerne slit med tiden. og skal skiftede.

når de trænger til at blive skiftede kan du hive den gamle af og sætte den på igen med Dobbeltklæbende Tape.
det kan du nok gøre 2-3 gange inden du skal skifte den helt.

Ang klinger til en rundsav. man skifter klinge alt efter arbejds opgave.
og hvilken tyber materialer man skære i.

og nogle typer klinger har tynder and andre. som kan have sine fordele. i hårdtræ. men så begynder de at koste
til alminlig brug skifter jeg mellem 24 - 40 - 60 tans kliner
Hvis du vil have dine klinger til at holde længer. og give et beder resultat så gør dem rene sommetider
Du kan læse stolpe om og ned og klinger på CMT TOOLS.

De to Indstillings klodser på undersiden af saven. skal engang i mellem indstilles for at saven køre som den skal hen af din gennemføring. men de holder i mange år. jeg har ikke slit mine op i nu efter 15år brug.

Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
je_ns skrev den 14-10-2020 12:51:57

Klingens bredde har ingen betydning, da klingen ligger an mod savens spindel, så afstanden til gummilisten vil være den samme uanset klingens bredde, det er kun savsporet der bliver smallere.

Her er jeg nu ikke enig, tænderne rager ud over klingens “krop” (i mangel af bedre ord), og 2 klinger af forskelligt fabrikat, har ikke nødvendigvis samme tand- og kropstykkelse. Festool førte tidligere klinger med hhv. 2,2 og 2,6 mm tandbredde, og det medførte altså, at gummilæben ikke længere passede helt med den smalle klinge. 

Med venlig hilsen

Anders

Det har jeg aldrig oplevet, har prøvet forskellige klinger.
Men er tænderne bredere, men samme tykkelse på "kroppen" af klingen bliver der selvfølgelig en lille forskel.
Men dit eksempel med 2,2 og 2,6 mm , bliver det jo kun 0,2 mm i forskel, det tror jeg næppe man bemærker ?

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis