Bukke blikplader

Hejsa

Jeg har købt en fin gammel sinkemaskine, med en 1.5KW 3-faset motor. Sagen vejer vel omkring 200-250kg.

Det er sådan en tingest, der bruges til at lave tapsamlinger i f.eks. skuffer o.l., så det virkelig holder.

Her er et par billeder. Motordelen er her afmonteret:

Jeg er igang med at restaurere den og vil i den forbindelse lave en udsugningstragt til den, som jeg kan koble på mit udsugningsanlæg med en 160mm studs/slange.

Jeg vil gerne lave den i 1-2mm blik og nitte den sammen med popnitter.

Jeg har en fin fastmonteret pladesaks, men mangler at finde ud af, hvordan jeg selv kan bukke plader ordentligt.

2mm blik er nok for meget at håndtere hjemme, men jeg tror 1.5mm burde kunne lade sig gøre, på en eller anden måde.

Nogen forslag?

Hejsa Jeg har købt en fin gammel sinkemaskine... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så meget at få opfanget spånerne, der skal rigtig meget luft / hastighed til at gribe spåner der er kastet i modsatte retning. Her kan en skærm eller gummilameller ofte lede dem på rette vej. Men de " strander " i rør systemet hvis der ikke er lufthastighed nok her.
Jeg er ikke enig i dine betragtninger om at et stort udsugnings anlæg ikke kan levere lufthastigheder i små rør. Men det er korrekt at man ikke kan gå fra 32 mm til 160 mm
Rørstørrelse fastsættes efter sugerens størrelse og antal suge steder der skal være åbne samtidig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok.
Tak for jeres indlæg.
Jeg har valgt mine løsninger, og er nu færdig med min 'udsugningeskasse'... og den fungerer helt og aldeles over forventning. Den er ekstremt effektiv, og jeg har vedlagt en fotomontage af processen.

Mine valg:
- Jeg startede med at lave en 1:1 3D-skabelon i pap, for lissom' at se, om det virkede fornuftigt

- Jeg valgte at lave selve skærmen i blik fra et gammelt HP PC-kabinet, som jeg klippede i stykker og brugte. Desuden fant jeg noget gammelt 1.5mm aluminium plade fra et eller andet. Forretningerne var lukkede ;-)

- Som udsugningsstuds havde jeg en stump 125mm ende-rør liggende

- Jeg brugte pop-nitter til at samle den med

- Til at bukke blikket improviserede jeg selv en bukke-ting af træ. Emnerne var ikke så brede eller tykke, så den kunne den sagtens klare... omend det faktisk tog en tre-fire forsøg, før jeg fik en maskine, der var stabil nok.

- For at finde den korrekte farve at spray-male skærmen med, benyttede jeg en Android app, som jeg downloadede til formålet (Color Picker). Man tager et billede af maskinen, udpeger efterfølgende et sted i billedet med den rigtige farve, og appen giver dig det korrekte 'RAL'-nummer, som du kan bruge til at bestille malingen med. Det var nemt.

Her er nogle billeder:

Jeg har lige vedhæftet en video også. Den er ikke så stabil, for jeg holder mobilen i den ene hånd, mens jeg filmer... og jeg skal lige hilse og sige, at man skal holde godt fast i håndtagene på fræseren, når man starter motoren. Der er ingen soft-start her !

Normalt vil man selvfølgelig også fræse noget mere agressivt, end jeg gør her:

I øvrigt: Hvad kalder man den her type 'nøgle'?

Super rart at få en tilbagemelding på resultatet - det er da vist tæt på at ligne noget originalt.
Det går da væsentlig hurtigere at lave tapper, end da vi gjorde det til sløjd i folkeskolen (for mange år siden).
Nøglen er en hagenøgle.

Søren O
Annonce
Hold da op det ser godt ud. Midt i tråden var jeg lige ved at få den opfattelse at vi havde at gøre med en total uduelig amatør. Men de billeder ændrer jo totalt den opfattelse.
Rigtig godt at lave det i pap/karton først. Så får man de skrå mål m.m. forærende uden at skulle ud i vinkel og cos phi beregninger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak; det er pæne ord :-)

Der er en masse detaljer der kunne gøres bedre, men den opfylder sit formål for nu. Hvis jeg vil sælge maskinen engang, så laver jeg en 'pænere' udgave af den, hvor den f.eks. er klippet pænere, og popnitterne er placeret jævnt ;-)

Det jeg fræser i videoen er i øvrigt 19mm egetræ, og som man kan høre, mister fræseren nærmest ingenting i omdrejningerne. Den taber ikke pusten lige med det samme :-)

Hej 'ev elmand'

Det er næsten tre år siden, så undskyld "forsinkelsen", LOL ;-)

Ja; det med at lave en pap-prototype først, var en stor del af, at gøre det meget nemmere.

Ingeniørsiden af mig vil helst lave matematikken, udregne tingene, og få dem tegnet på papir først, men netop dén type prototype jeg lavede i det her projekt, sparede mig en hulens masse arbejde, som du netop pointerede !

Når det er sagt, så er jeg alvorligt begyndt at kigge på, hvilke typer design software der findes derude, som kan hjælpe med at designe såvel træ-, som metalprojekter.

Jeg har ikke noget imod at 'improvisere' projekter, som f.eks. den tragt, men i lidt større og mere komplicerede projekter, ville jeg gerne have muligheden for, at se "resultatet" før jeg starter på det.

Har du nogen erfaring her?

Vh Tim

Jeg bruger Sketchup, det kan rigtigt meget men der er også en stejl læringskurve, men så vidt jeg kan forstå meget lettere end f.eks. Inventar og de andre professionelle CAD systemer. Det gode er at der findes rigtigt meget hjælp at hente på YouTube. 
Hej perhans
Jeg har faktisk hørt om Sketchup.
Det vil jeg kigge nærmere på.
Mange tak :-)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også