Bør jeg kunne afmontere denne dims fra min Geberit indbygningscisterne?

Jeg er i gang med at afkalke min Geberit indbygningscisterne. Jeg har demonteret skyllegarniture, løfteanordning og svømmeventil og er nu ved at afkalke dem (se foto).

I bunden af cisternen sidder et plastikstativ, som skyllegarnituren sættes ned i. Se foto, hvor jeg har markeret stativet med orange ring. Kan jeg afmontere dette stativ? Jeg kan dreje det rundt men kan ikke lige umiddelbart få det op. Hvis muligt vil jeg gerne have det op, så jeg kan afkalke ordentligt.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt tages op, det sidder i en stor O-ring. Træk og vrid lidt så slipper den

Netop. Jeg har for et par dage siden haft sådan en adskilt. Der røg det stativ med op i selv adskillelsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak begge. Nu turde jeg vrikke lidt mere, og vupti, op kom den. 
Jeg har den samme cisternemodel, og den kalkede meget, så jeg får meget svag sky. Jeg kan ikke finde den samme model at erstatte nogen steder, måske fordi den er gammel? Hvad brugte du til at afkalke den, og i hvor mange timer?
Jeg kan ikke huske, hvad jeg brugte, men det har været eddikesyre (32 % opløst i vand i forholdet ca. 1:4) eller citronsyrepulver (blandet jf. brugsanvisningen). Jeg vil tro, at jeg lod det stå i en halv dags tid.
Annonce
Man kunne jo også bruge den dovne metode, og tilsætte eddikesyre direkte i cisternen og lade det virke natten over.
Hvis du er tilsluttet offentlig kloak er der ingen problemer. ( på mange renseanlæg tilsættes der 60% eddikesyre for at forbedre  kvælstoffjernelsen )  Virker det ikke er du jo ikke dårligere stillet, udover at have brugt penge på en flaske eddikesyre.

Men har du egen septiktank eller trikstank, er jeg usikker på om det er en god ide'. 

Vi prøver igen, i morgen --
lars.hoyrup.jensen skrev den 02-01-2026 11:25:07

Jeg kan ikke huske, hvad jeg brugte, men det har været eddikesyre (32 % opløst i vand i forholdet ca. 1:4) eller citronsyrepulver (blandet jf. brugsanvisningen). Jeg vil tro, at jeg lod det stå i en halv dags tid.

Kender du målene på bundpakningen til denne model?

twinsen skrev den 02-01-2026 13:42:30

lars.hoyrup.jensen skrev den 02-01-2026 11:25:07

Kender du målene på bundpakningen til denne model?

Nej desværre. 

Je_ns
Hvis du er tilsluttet offentlig kloak er der ingen problemer. ( på mange renseanlæg tilsættes der 60% eddikesyre for at forbedre  kvælstoffjernelsen )

Kan du henvise til et renseanlæg, der laver den øvelse? Ændring af pH tror jeg ikke fjerner kvælstof (nitrogen). Det gøres ved skiftevis aerob og anaerob tilstand så kvælstofen bliver en del af den luft du indånder.

fase
S. Fabrin skrev den 03-01-2026 08:02:12

Je_ns
Hvis du er tilsluttet offentlig kloak er der ingen problemer. ( på mange renseanlæg tilsættes der 60% eddikesyre for at forbedre  kvælstoffjernelsen ) 

Kan du henvise til et renseanlæg, der laver den øvelse? Ændring af pH tror jeg ikke fjerner kvælstof (nitrogen). Det gøres ved skiftevis aerob og anaerob tilstand så kvælstofen bliver en del af den luft du indånder.

Har sendt en privat besked.....

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis