AC motor kører ikke rundt

Halløj, jeg har en sous vide stav; Inden i den er der en AC 220V motor, der drejer en fane og piskeris rundt; eller det burde den, men lige nu gør den ikke.
Jeg kan måle at der kommer 220V ud af printet, men jeg ved ikke helt hvad jeg burde kunne måle på motoren for at se om den får det den skal.
Er der én der ved det, og måske kan forklare det? :)
Den ene side af motor
Den anden side
Motor print, heri kan jeg måle 220V når der er strøm på
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du måle om der er gennemgang i spolen, som du viser billede af?
Det kunne da godt ligne en 230 volts motor, men det er jo en motor uden de helt store kræfter, så ofte kan det være fordi rotoren rent mekanisk ikke kan dreje rundt, eks at lejerne går for stramt.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar :)
Jeg har smurt lejer, både i top og bund, og de går rimelig let. Motoren er ikke ret stærk nej, den skal kun mikse vand
Ift. gennemgang i spolen, der er forbindelse hvis jeg måler fra de to markerede felter, ca 340 ohm hvis jeg læser min multimeter korrekt, håber det var det du mente :)

Jeg kan ikke måle forbindelse mellem markerede felter og kontakt på printet; Burde der ikke at være det?
Hvis du tager ledningen fra motoren af printet, burde motoren jo kunne køre på direkte 230 volt, hvis den kan det, er fejlen i printet. (selv om der kan måles 230 volt ud, sender printet måske for lidt power ud til at motoren kan køre)

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 04-10-2020 16:34:25

Hvis du tager ledningen fra motoren af printet, burde motoren jo kunne køre på direkte 230 volt, hvis den kan det, er fejlen i printet. (selv om der kan måles 230 volt ud, sender printet måske for lidt power ud til at motoren kan køre)

 Ja det er korrekt, måske jeg kan fikse en ledning til den og give det et forsøg. 


Tillægsspørgsmål, så gør det vel ingen forskel hvor på spolen forbindelsen til strøm laves? I tilfælde af en løs forbindelse overvejer jeg at lodde to nye ledninger på spolen. 
Det gør meget stor forskel hvor ledninger loddes på motorens spoler. Du skal have fat i de 2 ender og der skal være forbindelse imellem spoler. Kommer du ind midt på spolen får du for lille modstand og for lidt trækkraft.
Der kan være indbygget en overhednings sikring i spolerne. Det kan så være denne der er død. måske den lille blå nederst på billedet.
Du må kun sætte 230 v direkte på spoler i meget kort tid. Når rotoren ikke er inde i spoler og drejer rundt så optager de meget stor strøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-10-2020 18:26:45

Det gør meget stor forskel hvor ledninger loddes på motorens spoler. Du skal have fat i de 2 ender og der skal være forbindelse imellem spoler. Kommer du ind midt på spolen får du for lille modstand og for lidt trækkraft.
Der kan være indbygget en overhednings sikring i spolerne. Det kan så være denne der er død. måske den lille blå nederst på billedet.
Du må kun sætte 230 v direkte på spoler i meget kort tid. Når rotoren ikke er inde i spoler og drejer rundt så optager de meget stor strøm. 

 Interessant, der var kortvarig strøm på inden problemet opstod, inden den selv slog fra, måske for sent. 

Overophedningssikringen, er den til at skifte? Kan den skilles ad?

/Claus 
Hvis overophedningsssikringen sidder i motor-spolen, og den er aktiveret vil der ikke være forbindelse at måle med ohmmeteret, i tilgangsledningerne.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 04-10-2020 18:47:18

Hvis overophedningsssikringen sidder i motor-spolen, og den er aktiveret vil der ikke være forbindelse at måle med ohmmeteret, i tilgangsledningerne.

 Målt på spolen måler jeg 340 ohm, målt i kontakten er der ingen, så der kunne tyde på den er gået. 

Ved I hvordan en sådan er samlet? Vil det være muligt at skifte den ud? 
Hvis du kan samle motoren, og give den direkte 230 volt, kan du jo hurtig konstater om det er motoren det er galt med...

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis