Revner i min murede pejs

Hej. Min svenske murrede pejs slår revner. De er både vandret og lodret. Jeg ved endnu ikke om de går gennem sten eller det kun er i pudsen, tør ikke åbne dem før jeg ved hvad der skal ske når de åbnes. Men, kan man lave det selv og hvordan. Min tanke var at slå pudsen sf, lave riller i mellem stene, altså i pudsen og ligge stål ind og så pudses på igen.

Vh desperat mand der ikke tør tænde op denne vinter.

Jeg ved lidt om meget.
Hej. Min svenske murrede pejs slår revner. De er... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skulle du nedtage ovnen - må gud forbyde det - skal du vide de sælges brugt til skyhøje priser.

Svenskerne havde mange tidligere, men regnede dem ikke for noget. Der er smidt tusindvis på lossepladsen helt op i 70'erne. Holdningen har ændret sig, og i dag skal du være heldig at finde en antik ovn for under kr. 50.000.

Min kolonneovn er fra ca. 1870. Den fik jeg krejlet til kr. 18.000, men kan sælge den i dag for mindst 4x så meget. Du står potentielt med en formue i dit hus.

(billedet viser ovnen før den blev fuget og sammenføjningen til væggen blev malet)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er helt med på, at hvis ovnen fjernes, så mister huset noget kulturhistorisk værdi og charme. Det er naturligvis et valg man træffer og hvis den skal bevares så kæmp for den - bare du ved hvad du har at gøre med og hvordan du passer på den.

Det er og bliver en Rörspis - og modsat en kakkelovn (som er attraktiv på genbygs-markedet så har den ikke en særlig stor værdi som genbyg. Det er ikke det folk vil have. Desuden består den -modsat kakkelovnen som består af præfabrikerede til formålet designede moduler/ glaserede tegl - primært  af almindelige teglsten som garanteret er møre og sprøde, og har ikke nogen særlig karakter - du kan lige så godt mure den op i nye friske tegl. Derudover så består "finere" ovne af gule tegl, mens fattigmandsovne alt andet lige består af røde tegl - som ikke tåler så høj varme.

Få en skorstensfejer ud og vurder om den er sikker at fyre i, og hvad der evt. skal til for at den bliver det. Det kan være den kan lappes og pudses om.

Med hensyn til fyring - Det er rigtigt som Rantzau siger, at den er beregnet til at fyre 1-2 gange i døgnet - problemet er, at folk bliver ved med at lægge brænde i, så den bliver for varm og sprækker - og at de i et fritidshus startes for hårdt op iskolde.

. www.anerva.se/rorspisen.html


Mvh Troels
TRRA: Du har ret. Det er en rörspies. Jeg havde misforstået revnerne og opfattede dem som mellem kaklerne. Det er det tydeligvis ikke, og så har du ret. Disse ovne kan ikke flyttes og har kun værdi som velfungerende ovne på stedet.

Både rörspies og kakkelovne er kolonneovne og skal fyres på samme måde. Hvordan forholdende er i Sverige har jeg ikke helt styr på, men i Danmark er opsætningen ikke en mureropgave. Der skal bruges en ovnsætter. Ovnsætteren ordner også papirarbejdet til myndighederne.

Når det går galt, skyldes det at folk behandler dem som en almindelig jernovn.

Opsætning af en kolonneovn i Danmark koster ca. kr. 20.000 + materialer. Sammenlignet med prisen på en ny jernovn, er det stadig attraktivt at vælge en ny rörspies. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Rantzau skrev den 16-02-2021 15:47:50

 Sammenlignet med prisen på en ny jernovn, er det stadig attraktivt at vælge en ny rörspies.

Har en bekendt i en lignende situation - blot med en art masseovn i et sommerhus.
Ang. ovenstående så er det vel kun attraktivt hvis man er der i længere tid ad gangen? Jeg er helt med på at en mere jævn afgivelse af varmen har væsentligt større komfortværdi men en jernovn vil jo begynde at bidrage til opvarmningen med det samme, men hvis man kun er der hen over weekenden går der jo 8-10 timer efter ankomst og fyring før den reelt bidrager til opvarmningen.
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis ødegårdsejeren skulle ende med at ville ha en alm brændeovn så prøv at tjekke brugtmarkedet i Sverige. Sidst jeg var derovre kunne man frit sælge alle typer af brugte ovne. Man kan for den sags skyld osse købe en brugt her i Dk og tage den med til Sverige. Der må være mange gode ovne som bliver ulovlige nu ved fremtidige hushandler.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er for den almindelige brændeovnsejer i Danmark kun jernovne fremstillet efter 1920 der bliver ulovlige.

Mht. indmuringskomfurer forlanges, at komfuret bygges som en masseovn med mindst 2 meter vandrette røgkanaler som attesteres af ovnbyggeren, hvorefter skorstensfejeren godkender konstruktionen. Kravet er noget nonsens, da et brændekomfur ikke kan sammenlignes med en masseovn.

Andre lover betegner brændekomfurer som procesvarme hvor den nye brændovnsbekendtgørelse ikke gælder.

Det betyder at fritstående brændekomfurer i jern efter 1920 skal udmures før de kan godkendes. I praksis er det ikke noget problem da brændkammeret i disse danske ovne er udmurede for overhovedet at kunne fungerer. Klausulen er skrevet af en djøff'er der har mistet overblikket

Mht. installering af historiske ovne fra før 1920, kan disse installeres i ikke fredede bygninger, når ovnens brændkammer udmures med ildfaste sten. Der er derfor ingen ændring i den nye brændovnsbekendtgørelse. Det har bare krævet en hær af djøff'ere at komme til samme konklusion.

Bekendtgørelsen nævner ovnsættere som fagmænd der attesterer opførelsen, men der eksisterer ingen dansk faguddannelse som ovnsættere. Dem der findes i Danmark er uddannet i udlandet som har en væsentlig større viden og erfaring end danske djøff'ere.

Den nye brændovnsbekendtgørelse er noget makværk udført af djøff'ere uden praktisk erfaring. Der omtales prøvningsattester som krav til nye brændeovne, men en prøvningsattest siger intet om anvendelsen i de enkelte hjem.

De ovnsættere jeg har talt med har ringe respekt for det makværk Miljø- og Fødevareministeriet er fadder til.

Min skorstensfejer ryster på hoved af fjolserne. Som han siger: "Djøff'erne skaber opgaver, men løser ingen".

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu ved jeg godt at Rantzau ikke gider læse mine link men til jer andre  var det denne lov som kommer i april jeg tænkte på  ​Klik her​​​

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg købte faktisk en glimrende Morsø billigt i DK og satte op i ødegården. Nogle sælger dem alene for Sverige-eksport.  Det mest besværlige ved godkendelsen var at sikre den stige skorstensfejer skulle bruge. Det er dit ansvar som skorstens-ejer i Sverige
Rörspis var fjernet for længst, og erstattet af en enkeltplade brændeovn. Skiftede til glaslåge og konvektion.  

Mvh Troels
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også