Parket gulv ege et bræt...

Hey gutter Jf billederne ...nogle af brædderne bulede op... vi udskiftede området ... dog er den ene ende af brættet ca1/2 mm for højt... kan man slibe det og der kunne ses? Er det risky?

Hey gutter Jf billederne ...nogle af brædderne... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kan man ikke se, hvor meget det stikker op samt hvor lang en strækning det er. Men at slibe op til uden at ramme de omliggende er nok svært.
Umiddelbart ville jeg nok i stedet forsøge med et bredt og meget skarpt stemmejern.
Med det kunne man så stikke/skære meget forsigtigt ind i det bræt, som stikker op. Altså udefra og ind og med stemmejernet skråt på. Så meget forsigtigt skrælle af, indtil det er nede i plan med de øvrige.
Grunden til at køre stemmejernet skråt på er, at man kan ikke umiddelbart se, hvorledes årerne løber. Så hvis de løber forkert og man bare hugger til, så risikerer man at der opstår et hul. Derfor på skrå og med gefühl. Kan du bare gøre det 3-5 mm ind, så kan du efterfølgende slibe det øvrige væk, idet du jo så bare skal sørge for at slibesporet kun kommer ud til det område, som du har skåret væk.
Jeg ved ikke om det er til at forstå, men jeg vedhæfter et billede hvor det sorte er brættet, og den røde streg skal illustrere, at man skal køre stemmejernet ret skråt på, så skærer forsigtigt af og endelig ikke "hugge" med stemmejernet.

Kurt B. Andersen
Rantzau skrev den 18-10-2020 21:32:51

Eneste mulighed, hvis du har presset stavene helt ned og limet er at slibe, men hav et par reserveparket i baghånden hvis (når) det går galt.

 Hvordan undgår jeg at slibe de omkringliggende brædder ?

Du kan jo starte med at sætte malertape  - eller lign... på de omkringliggende
- så kan du se, når du er tæt på..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også