Gulvarme, træ og højde

Stigmand
Stigmand
359 2300
På min kommende 1. sal skal jeg have 70m2 gulvvarme. Det skal være rigtigt træplanker, skal det så være nogle bestemte slags, eller en bestemt tykkelse?

Højden over bjælkelaget skal være lavest muligt, hvad er den lavest mulig højde? Er der stor forskel på at køre slanger ned i bjælkelaget eller ej? (tænker på om det er besværet værd)

Jeg vil lave varme-zonerne efter forventede rumopdeling, lægger jeg bare plankerne i husets fulde længde, og til sidst rumopdeling oven på?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau
Rantzau
2120 2970
Jeg vil ubetinget vælge 1" gulvbrædder (20-22mm høvlet). De knirker ikke. Læg ikke gulvbrædder i hele husets længde. Del op ved skillevæggene så lyd ikke forplanter sig fra rum til rum.

Stigmand
Stigmand Trådstarter
359 2300
Det lyder godt. Hvad lægger du under til slangen og hvad fylder det så? Vil du lave et helt rent snit ved skillevægge eller en smule i forbandt?
Rantzau
Rantzau
2120 2970
Varmeslangerne vil jeg lægge i varmefordelingsplader i metal. Ved skillevægge vil jeg anbefale total adskillelse af gulvbrædderne. Hvad mener du med forbandt?

Uanset varmeslangernes dimissioner, drejer det sig kun om få millimeter. 
Annonce
Stigmand
Stigmand Trådstarter
359 2300
Rantzau skrev den 17-09-2020 06:50:31

Varmeslangerne vil jeg lægge i varmefordelingsplader i metal. Ved skillevægge vil jeg anbefale total adskillelse af gulvbrædderne. Hvad mener du med forbandt?

Uanset varmeslangernes dimissioner, drejer det sig kun om få millimeter.

1 skillevæg vil følge plankerne, og 2 skillevægge vil ligge på tværs. Min ide var at lægge hele gulvet først, og så bagefter sætte de lette skillevægge. Skillevæggene skal kunne fjernes senere, og så tænkte jeg der var grimt med den rene snit under dem, og tænkte man kunne lægge dem 20-30 cm i forbandt her. Men man lægger måske slet ikke planker i forbandt? (har kun prøvet at lægge en klikgulv)

Rantzau
Rantzau
2120 2970
Jeg har altid lagt gulve friselagt og kunne aldrig drømme om at lade brædderne gå ubrudt gennem værelserne, og klikgulve vil jeg end ikke røre med en ildtang. Klikgulve har fanden skabt på en dårlig mandag.

1.salen på de fleste boliger er som regel reserveret til soveværelser, og så vil jeg under ingen omstændigheder gå på kompromis m.h.t. komforten.
Stigmand
Stigmand Trådstarter
359 2300
OK, tak for din mening. Jeg kan se du gør det her https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2192
Hvrodan fæstner du gulvet? Og ja, samme mening om klikgulve herfra.
Annonce
Rantzau
Rantzau
2120 2970
Gulvbrædderne fæstner jeg til underlaget med skruer der proppes. Da alt er omlagt til gulvvarme, fuges samlingerne med Dana fugemasse 553 sort, fordi gulvbrædderne arbejder en smule året rundt afhængig af årstidernes påvirkning.

Gulvfugemassen optager denne udvidelse/indskrænkning uden at efterlade snask i fugerne, og rengøring går som en leg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her