Udskiftning af elstikledning

Skal have flyttet elmåler - har trukket tomrør frem til den nye placering og nu har jeg fundet den eksisterende stikledning udenfor huset.
Den er blot nedgravet, ligger ikke i tomrør.

Vi ligger en del over terræn ved vejen, så måtte ned i 140 cm. for at ramme den... Og det krævede lige en rende på 3-4 meter på tværs.

Anyways... Nu har jeg fundet stikket inde på grunden. Fra det punkt har jeg 3 m. til vejskel, hvor jeg har en støttemur og fra vejskel er der yderligere 6 m. til hovedskabet.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få skiftet ud til en 5x16mm2 stikledning.

Så... Er der nogen smart måde at få gjort det på uden at grave? Kan der på nogen måde hives en ny ledning efter den gamle med et kraftigt elspil eller noget i den dur?

... ikke at det er noget jeg selv gør, men vil bare kende mulighederne :)

 

Skal have flyttet elmåler - har trukket tomrør... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mfrost:
Det kommer jo an på om gruppetavlen sidder umiddelbart over målertavle. Så kan jordkabel godt komme den vej op. Det er en ret almindelig placering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mfrost skrev den 15-09-2020 22:28:10

Du kan slet ikke montere et 5 ledet kabel i et kabel skab /gravsten, der føres jo kun 3 faser samt nul frem, så havd vil du bruge den 5. Leder til ???? Jordleder har ikke noget med forysningskabel at ,gøre den monteres og trækkes seperat fra din gruppe tavle til et jordspyd, og ikke gennem målerskabet.

 Som skrevet så skal den femte leder ikke ud til forsyningsskabet, men der hvor splejsningen laves, sættes jordspydet på den femte leder - de resterende fire forsætter ud til forsyning via eksisterende kabel. Den femte leder sløjfes med ind gennem målerskabet og føres med frem til tavle. Skabet er et LK IM-S, hvor til der kan købes en sløjfeklemrække.


 

Anyways, kan høre konklusionen er, at jeg nok skal finde en gut med en jordraket :)

 

Problemet er at kablet skal splejses 1 til 1.
Dvs. 4 ledere i begge ender af muffen. Ellers har du lige pludselig specialfremstillet dit eget kabel. Som du får meget svært ved at få godkendt 😁

En jordleder der løber med ud af muffen gør splejsningen utæt for fugt. 

Elektronikteknikeren
Gregeren; okay. Hvis det skal splejses 1:1 og yderkappe isolering skal være tæt og ikke kun enkeltlederne imellem, så giver det mening at idéen ikke dur i praksis. Der findes jo eller krympeflex (breakaway) splittere i passende dimensioner. Men ellers så må jord blive i et kabel for sig selv - dog stadigvæk ført med gennem målerskab (?).
Når vi siger 1:1, må et 10G kabel splejses med et 16G, så længe dimensionen blot bliver større undervejs ind mod huset?
Det ville være for senere at kunne skyde et 16G ind fra forsyning til samme sted som splejsningen, og derved kun skulle rode lidt i jorden :)

For god ordens skyld en tegning - det virker som om ikke alle forstod idéen med jord :)


 

Det drejer sig ikke kun om at bruge breakaway, og at det skal være fugttæt. Det drejer sig også om at kablet fører umålt strøm. Forsyningsselskaberne er lidt ømme over det med umålt strøm. Så glem det med at føre jordledningen ud i stikledningen. Og jo det er opfattet, hvordan du havde tænkt dig at lave det. Hvis du vil lave din stikledning om til 16 mm2 i den ene ende og beholde din 10 mm2 i den anden ende, hvorfor laver du det så ikke færdigt, og hvorfor vil du have en 16 mm2 stikledning, som jo kan sikres med 63 A. Der findes ikke pressemuffer som tager både 10 og 16 mm2, så der skal fuskes  med samlingen. Jordledningen skal i øvrigt være et stykke 6 mm2.

fase
Flytning af måleren er collateral damage - har ikke behov for at sikre med 63A... Endnu, så vil ikke prioritere pengene på det her og nu, hvis jeg kan undgå det.
Men hvem ved om 5 eller 10 år, to elbiler, varmepumper etc.
Tanken med at køre 16G ud og samle, var at det så en dag, skulle det være nødvendigt, bare var lidt fliser der skulle op og så en raket fra forsyning og hen til hullet ved splejsningen :)

 

Jeg har 50A på 10mm2. I privaten. 
Det kan du altså drive rigtig meget med, og supercharger tror jeg ikke bliver nødvendigt hjemme i privaten, hvor bilen jo kan stå natten over.
Desuden kører man vel ikke 400km dagligt i elbil i Danmark som privatbillist, så batteriet vil almindeligvis blot skulle toppes op, og derved ikke have brug for en kraftig lader.
Lader du blot med 3x16A tager det ca  10timer at oplade et 100kwh batteri hvis du har kørt det i bund. Det er vel ikke så galt? 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis