Udskiftning af elstikledning

Skal have flyttet elmåler - har trukket tomrør frem til den nye placering og nu har jeg fundet den eksisterende stikledning udenfor huset.
Den er blot nedgravet, ligger ikke i tomrør.

Vi ligger en del over terræn ved vejen, så måtte ned i 140 cm. for at ramme den... Og det krævede lige en rende på 3-4 meter på tværs.

Anyways... Nu har jeg fundet stikket inde på grunden. Fra det punkt har jeg 3 m. til vejskel, hvor jeg har en støttemur og fra vejskel er der yderligere 6 m. til hovedskabet.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få skiftet ud til en 5x16mm2 stikledning.

Så... Er der nogen smart måde at få gjort det på uden at grave? Kan der på nogen måde hives en ny ledning efter den gamle med et kraftigt elspil eller noget i den dur?

... ikke at det er noget jeg selv gør, men vil bare kende mulighederne :)

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der er kun en måde , det er at grave den ned
hvis du er helt sikker på at der intet andet er i jorden , kan en kædegraver nemt klare det
bredker skrev den 15-09-2020 21:09:40

der er kun en måde , det er at grave den ned
hvis du er helt sikker på at der intet andet er i jorden , kan en kædegraver nemt klare det

 Det er sikkert nemt nok - men for at komme hele vejen ud til gravstenen, så står der en 80 cm. støttemur i vejen, asfalt på privatfællesvej og et par kantsten. Havde det bare kunne klares med kun at grave lidt ;)


 

Nu du har fundet kablet, så er det ikke nødvendigt med en 3 meter bred rende mere heller....

 

Jeg ved godt den selvfølgelig kan skydes ind ved jordfortrængning - vand og gas ligger bare i samme område og elstikledning krydser disse, gassen ligger i cirka samme dybde.

 

Steensen skrev den 15-09-2020 21:23:20

Nu du har fundet kablet, så er det ikke nødvendigt med en 3 meter bred rende mere heller....

 Godt du sagde det, troede ellers de var flere meter brede sådan nogle kabler.


 

Annonce
Du kan godt glemme alt om at trække et nyt kabel gennem jorden. Der er kun en mulighed, nemlig at grave op og skifte kablet. Hvis dit stik i forvejen  er 16mm2,, kan du få elektrikeren til at splejse et stykke i, så du får det at nå til den ny målerplasering. Hvorfor vil du have et 4X16mm2 kabel ( du skal ikke bruge 5X16mm2, men et 4X16mm2). 

fase
S. Fabrin skrev den 15-09-2020 21:46:35

Du kan godt glemme alt om at trække et nyt kabel gennem jorden. Der er kun en mulighed, nemlig at grave op og skifte kablet. Hvis dit stik i forvejen er 16mm2,, kan du få elektrikeren til at splejse et stykke i, så du får det at nå til den ny målerplasering. Hvorfor vil du have et 4X16mm2 kabel ( du skal ikke bruge 5X16mm2, men et 4X16mm2). 

 Skal have sat et nyt jordspyd i samme omgang og der kan sløjfes igennem i målerskabet. Da stikledningen alligevel skal splejses, ville jeg få sat jordspyddet ved splejsningen.

Den løsning er ikke vendt med elektrikeren endnu, så hvis han ikke er med på den, så bliver det 4x16 ja :)

 

Du kan eventuelt få en entreprenør til at "skyde" et hul i jorden, så du kan trække det nye kabel.
Det kræver blot opgravning i begge ender, og så kendskab til andres kabler og rør. Engreprenøren skal undersøge det hos "LER".

Søren O
Man kan ikke koble en jordledning på kablet ved at sammen splejsning.
Når man graver hen til den nye placering er det oplagt at hugge jordspyd ned der og trække et jord kabel med op i tomrør.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan slet ikke montere et 5 ledet kabel i et kabel skab /gravsten, der føres jo kun 3 faser samt nul frem, så havd vil du bruge den 5. Leder til ???? Jordleder har ikke noget med forysningskabel at ,gøre den monteres og trækkes seperat fra din gruppe tavle til et jordspyd, og ikke gennem målerskabet.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis