Lysdæmper virker pludselig ikke - finsikring gået?

Jeg har taget vores spisebordlampe ned for at flytte den og give den en ny ledning. Når jeg tilkobler den igen virker dæmperkontakten ikke. Det er en dæmper som jeg har overtaget fra tidligere ejer af lejligheden, så jeg ved ikke det store om den, men lampen sad tidligere i loftudtaget/rosetten med den brune ledning hos den brune ledning og den blå ledning hos den grå, og blev tændt via dæmperkontakten på væggen (som dog ikke dæmpede, den tændte eller slukkede bare). Når jeg kobler lampen i på samme måde igen (samme lampe, samme pære, ny ledning), så virker dæmperkontakten som sagt ikke. Jeg kan godt koble lampen på brun-brun og blå-blå, og så lyser den, men gør det permanent, uden mulighed for at afbryde den via en kontakt. Hvad kan problemet skyldes? Der skete muuuligvis det, da jeg hængte lampen op igen, at jeg ikke havde fået slukket for hovedafbryderen og at den brune og den blå ledning kortvarigt rørte hinanden og at der kom en gnist.... :-S Det får mig til at tænke: Kan den såkaldte finsikring i dæmperen være gået - og hvordan udskifter jeg den i så fald?

Beklager den lange smøre, men jeg tænkte det var nødvendigt at prøve at beskrive problemet grundigt. Jeg sætter også billeder ind af rosetten, som lampen plejede at skulle være monteret, og af lysdæmperen, som jeg har skilt lidt ad, og dermed fundet ud af at der er tale om en LK dæmper, som ser ud til at bruge en 1 ampere finsikring - men her er jeg så gået i stå, for selv hvis jeg køber en ny sikring, hvordan skifter jeg den så, og vil det løse problemet?

På forhånd tusind tak for al hjælp der måtte komme!

Vh Andreas
Jeg har taget vores spisebordlampe ned for at... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dine henvisniger  er OK, men hvorfor ikke gå til den nærmeste installatør eller byggemarked og købes sikringen der.. Det er hurtigere og sikkert billigere.Hvis du køber 2, har du en i reserve. Med hensyn til Flink, Middeltræg og Træg har det noget med smeltekurve at gøre. Der har noget med, hvor hurtigt en sikring smelter, at gøre. Kurven er beskrevet som et integral af  funktionen K=I2*t, I det indgår smeltetrådens udførelse. Det kræver en længere forklaring.

fase
F=flink, T=træg 

Elektronikteknikeren
Mange tak for svarene. Nu fik jeg købt en ny finsikring og skiftet den, men jeg kan stadig ikke bruge dæmperen til at tænde og slukke for lampen. Må sige jeg er noget skuffet. Det kan selvfølgelig være at jeg med min manglende erfaring ikke har udskiftet sikringen korrekt. Men det kan måske også være hele dæmperen, den er gal med? Det er vel ikke tilfældigvis sådan, at jeg kan udskifte den med en almindelig stikkontakt? Jeg er egentlig ikke interesseret i lysdæmpning, jeg vil bare gerne kunne tænde og slukke min lampe som før.
Jo, du kan let udskifte med en almindelig afbryder.
Den gør blot det som du gjorde da du forbandt de to ledninger og fik lys. Og det er en ganske simpel operation. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Nu udstiller jeg lige min amatørtilgang yderligere. Den gode nyhed er, at jeg har fået lampen til at virke igen, med en almindelig stikkontakt, som du nævnte var muligt, Gregeren. Den dårlige nyhed er, at jeg tog stikkontakten fra et andet udtag, som ikke virker, og den ser ikke umiddelbart ud til at passe i den ramme, jeg har - kan det være rigtigt?

Billederne viser det indfræsede udtag, hvorfra jeg tog stikkontakten, og det ikke-indfræsede, hvor den umiddelbart ikke rigtig lader sig presse på plads.

Du gør det, at du sætter afbryderen, som ikke er en stikkontakt (en stikkontakt kan man sætte en stikprop i) tilbage, hvor du tog den. Dernæst køber du en afbryder i Fuga serien, og hvis du ikke har en ramme, køber du også sådan en. Begge dele kan købes i et byggemarked eller hos jem og fix.

fase
Ja du skal have en smal ramme med. Så passer den på eksisterende dåse. 

Elektronikteknikeren
Den her ser ud til at have en ramme med?
https://www.greenline.dk/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-afbryder/lk-fuga-1-polet-afbryder
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis