Udligne skævt betongulv med småsten og gulvspartel?

Jeg skal have udlignet en ret stor hældning på et betongulv i kælderen. Havde egentlig købt en grov, selvnivellerende gulvspartel, men nu hvor jeg har ryddet rummet, kan jeg se, at det vil blive en dyr fornøjelse at udligne niveauet med det alene.
Vi snakker et rum på 6kvm, 1cm under niveau ved døren og derfra falder det til omkring 5-7cm under niveau over cirka 2½ meter.

Jeg har en fandens masse perlegrus/-perlesten liggende, som jeg påtænkte at bruge som fyldmateriale. Altså blande det selvnivellerende og smide en røvfuld sten i før det hældes ud. Når den grove del er hærdet op, får det en fin gulvspartel henover.

Er der noget i vejen for at køre videre med planen?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis nogen har et indspark, så er de hjertens velkommen til at sende det afsted. Jeg er fire timer fra at kaste mig ud i projektet. :-)
Jeg er bange for hvis du bruger perlegrus som tilslag vil din spartelmasse miste den "selvnivillerende" egenskab, men hvis du køber en pose sand og noget billig cement i jem og fix og blander med din perlegrus til en beton og hælder det på først så kan du lave en grov udjævning først. Når det så er hærdet op, så smid noget spartel på og jævn det af. Husk beton primer mellem hvert lag, uanset hvilken løsning du vælger at gå med. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det var også min tanke, at det måske var den vej, jeg skulle gå. Hvad for sand skal jeg købe? Er det bare den billigste?
Og hvad vil blandingsforholdet være til det, jeg skal bruge det til?

Tilføjelse:
Jem og Fix har støbemix (0-8) i 15 liters poser. Hvis jeg køber nogle poser af det, tilføjer cement og sten, hvilket forhold skal jeg så blande i?

Det behøver ikke være vanvittigt stærkt eller fuldstændig korrekt udført. Skal bare have udlignet niveauet billigst muligt.

Måske supplere op med brolæggersand (0-4) for at kompensere lidt for, at jeg smider de andre sten i også?
Jeg tror at det udmærket vil kunne flyde rundt om og nivellere fint. Men jeg ville være bekymret for om det kan opnå ordentlig styrke.
Bedste og billigste løsning ville være at lave et slidlag først og nivellere ovenpå det.
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Slidlag blandes med sand og cement forhold 4 : 1  Ved støbemix kan du blande 8 : 1 Men jeg tror du bliver træt af støbemix da de 8 mm sten vil drille dig hvor gulvet begynder at gå opad.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Støbemix er til at udligne den største forskel. Det er ret markant, så der skal noget sovs på gulvet.
Så laver jeg slidlag som bland selv eller ved brug af det selvnivellerende til sidst.

Tak for hjælpen. 
Det er dobbelt arbejde. Slidlags beton kan klare det i et hug.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu har jeg købt støbemix. Så det bliver en gang dobbeltarbejde og ny viden i banken. 
Første omgang er nu klaret.
Hvilken type sand skal jeg gå med for bedste resultat? Og skal konsistensen være den samme som med støbemix?
Jeg forstod på dine første indlæg at du først ville fylde op, og til sidst bruge selvnivelerende !
Men er det slid / pudslag du vil lave øverst så skal du bruge murer sand og cement. 4 : 1 Og det skal blandes meget tørt for at det er net at pudse glat.
Men til så lille et rum kunneet færdigprodukt måske være interessant her et eksempel LINK


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også