Nyt hus, ingen vejledning, mangler strøm og overblik

Kære LDS,

Vi har overtaget nyt hus pr. 1/9. Det er skønt, og vi vidste der var ting som skulle laves, og meget nyt, som ikke er nævnt i el rapporten, er kommet frem (og noteret på papirerne) ved overdragelse.

Jeg tror ikke på at mægler hjælper os, og vi leder efter hvor jeg så kan gå hen, da det virker urimeligt at skal tage os af ting som ikke virker ved overdragelse. Men; Hvor ville det være fedt hvis jeg selv kunne løse det med jeres hjælp =)

1) Vi har 2 stikkontakter inde + 1 ude som ikke virker (og ikke er nævnt noget om i tilstandrapport).
2) Loft udtag som ikke virker.
3) LK IHC system for lys og netværk, som er delvist hjemmeinstalleret af tidligere ejer.
4) Ingen gulvvarme termostater giver lys ved opvarmning på rum termostaten og det er uvist hvordan systemet er sat sammen.

Input søges til:
1 og 2) Ingen sikringer er koblet ud. Jeg har målt bag ved stikkontakt, og der ikke strøm på faserne. Loft udtag har heller ikke spænding. Se billede af installation. Hvordan finder jeg ud af hvor fejlen er? 
Den kontakt som sidder ude, sidder 1.5m fra en som virker. Jeg kan ikke se hvor kablerne løber hen.
3) IHC. Se indsat billede af tavle. De giver ingen mening for os hvad der tænder og slukker på hvad, da fronten på alle er afbleget hvid trykknap (udover at vi i stuen har målt samtidig med at trykke på alle afbrydere). Hvordan får jeg overblik over hvad der “burde” gøre hvad? Det ligner interface er rs232.
3a) Der er en hel tavle til IHC netærk (tror jeg). Er det samme interface som 3?
4) Jeg har skrevet til vvs firma om jeg kan skifte termostater. Det vil være den dyre løsning. Måske dioden ikke er tilsluttet forsyningen? Kan man skille dem ad?

Historien er kort at købet af ejendommen har været en interessant og lang kamp (men beliggenheden var det værd), og dårligt mægler har været den afgørende faktor for en gennemsyret dårlig oplevelse.
Derfor skrev vi også en uge før overtagelse til mægler, om at vi gerne så at han indhentede oplysninger (måske endda havde sælger med eller satte et møde op) om hvordan fyr, gulvvarme og lysstyringer virker.

Billede fra måler - hvorfor er der ikke en streg (forbrug) over fase 2? Der var tændt lys i alle ender af huset, blæser på bad, og ovn + køle og fryseskab.
Lampe/loft udtag i stue. Der sker intet uanset hvilken knap der trykker på vægkontakt.

2 loft udtag, som er nærmest de stikontakter ved gulvet som ikke virker

Den ene af de 2 stikkontakter ved gulvet som ikke virker.

Jeg har mål med dette.

Sådan sad kontakten i bryggers da vi overtog huset. Billedet er taget for at vise de små ledninger, som jeg tænker er IHC styring op til trykknapper på fronten.
El tavlen. Der er “hovedbryder” fra AEG i top, og “hovedbryder” fra Siemens i midten. Intet er mærket op. IHC i venstre side.

Den lukkede tavle del længst til venstre (ved siden af IHC delen) indeholder mange netævrksstik, og har IEC komponenter. Jeg tænker derfor at huset også har noget netværkstyring jeg kan gøre brug af når jeg får min internet udbyder ind (hvis jeg finder ud af hvordan det virker).

Eksempel på termostat / rumføler for gulvvarme. Den røde diode tænder ikke uanset hvor højt der skues op. Den burde tænde når det var, og slukke når det når ønsket temperatur.

Mvh

Andreas
Kære LDS, Vi har overtaget nyt hus pr. 1/9. Det... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
 Men; Hvor ville det være fedt hvis jeg selv kunne løse det med jeres hjælp =)
Hvis ikke du måler et eller andet så kan du jo ikke finde ud af det. Ingen kan bebrejde dig at måle på de punkter.
Men er du ikke tryg ved det så er det jo en elektriker du skal have fat i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan forstå at du gerne vil have nogen til at betale udledningerne for dig. Når der laves et eleftersymdrapport er det IKKE en fyldestgørende men der fortages stikprøver.... Så du kan ikke kommer efter det firma der har udført rapporten. Men mindre at fejl er så åbenlyse og forkert beskrevet at det er ansvarspådragende. Og da der sikkert er lavet både tilstandsrapport og eleftersymdrapport og at sælger  nok har tilbudt dig en ejerskifte forsikring. Så skal fejl tages gennem denne, hvor der sikkert er en selvrisiko på 5000. Du kan ikke komme efter sælger hvis der er tilbudt ejerskifte forsikring. Og da jeg ikke betragte noget af det du beskriver og tager billeder for nogen stor opgave så tænker jeg ikke at håndværker regningen vil komme til at overstige din evt. Selvrisiko.
Opdatering, hvis andre skulle komme ud for noget lign. og søger svar:

1) Vi har 2 stikkontakter inde + 1 ude som ikke virker (og ikke er nævnt noget om i tilstandrapport).
Jeg har betalt en elektriker fremfor at vente på sælger vender retur. Det viser sig at instalaltionskabler er "for kort", og kabler er mast ud i stikproppen. Derfor var en faserne knækket inde bag ved og havde ikke forbindelse. Det er fikset.

2) Loft udtag som ikke virker.
Sælger vendte retur og oplyste at han havde brugt dem som højttaler beslag og forsyning. Jeg sætter låg på dem igen, og overvejer at få elektriker til at lave det til alm loft udtag.

3) LK IHC system for lys og netværk, som er delvist hjemmeinstalleret af tidligere ejer.
Sælger svarer at han selv har sat det sammen med "sin elektriker" tilbage i tiden. Jeg har fundet en som kan IHC er kigger forbi i næste uge og giver overblik / omprogrammer hvor nødvendigt.

4) Ingen gulvvarme termostater giver lys ved opvarmning på rum termostaten og det er uvist hvordan systemet er sat sammen.
Sælger af huset har ikke skiftet batteri på de trådløse termostater (i lang tid). Batteriet er irret halvvejsop, og ødelagt kontakt huset. Jeg har renset med flad skruetrækker, fin renset med fiberbørste og, da det ikke virkerede, brugt kontakt rens. Uden held.
Anlægget er udgået. Jeg skal købe et nyt, og dermed også ny styreenhed og telestater.

Mvh

Andreas
Gulvvarmen må være sælgers ansvar, så han må bekoste en ny styring. 

Elektronikteknikeren
Det er jeg sådan set enig i.
Man kan ikke bare sælge et hus hvor de vitale faste installationer ikke virker 

Elektronikteknikeren
Det er nok en god ide, at tale med en jurist. Mit gæt er, at der er flere muligheder for erstatning. 1) I det her tilfælde lyder det som om, at sælger IKKE har været i god tro - han vidste f.eks. godt at termostaterne ikke virkede 2) Hvis mægler har vidst eller burde have undersøgt nogle af forholdende, så kan han/hun også drages til ansvar. 3) Dem der udarbejder elrapporter og tilstandsrapporter også et erstatningsansvar, hvis de ikke noterer forhold som de åbenlyst burde have opdaget. Af samme årsag har de tegnet en ansvarsforsikring, der dækker dem i sådanne tilfælde.

Jeg ved ikke om eller hvem der evt. skal drages til ansvar for hvad. Men det må en jurist kunne hjælpe med.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis