Ændring af fald retning på garage tag

Hej, er der nogen som kan hjælpe med følgende problem:  
Jeg har en garage som er 8 m lang og 3.25 m bred med et 1.5% fald i længde retning. Det 1.5% fald er lavet ved udformningen af beton soklen til gasbeton væggen. Jeg vil nu bruge tagpap og overvejer i den forbindelse at lave hældningen i bredde retningen i stedet og gøre den ene længde af garagen en ca.1/2 m højere (til små vinduer). Men hvad gør jeg med ,længde faldet på 1.5%, da jeg ikke ønsker vinduerne også skal falde med 1.5% ?
Eventuel kan jeg genbruge det eksisterende fald i længderetningen og forøge det i stedet til 2.5% (dvs.uden  vinduer), men er det bedst at gøre det med tilpasset klodser under bjælkespærerne eller ekstra højde på bjælkespærerne ?

vh.
tobl
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du skriver at de 1,5 % fald allerede er i sokkelen. Det vil sige at gasbeton murens overkant er 12 cm lavere i den ene ende.
Skal vinduer så stå oven på muren kan de vel ikke undgå at få samme hældning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik,
Det er præcis mit problem med vindue løsningen, så mit spørgsmål er mest om der eksisterer almen anvendte løsninger til at få vinduerne i vatter eller om jeg hellere må gå den anden vej, som beskrevet, uden vinduer, men så med mere hældning. Problemet er at den eksisterende løsning ikke var særlig god ihvertfald for et trapez tag i en skov (utæt) , og vindue løsning kunne både give lys i garagen og hældning. Der er meget nedfald fra træerne, så jeg har et ønske om tagpap i stedet.

På forhånd tak,

vh.
Torben
Kunne du så ikke skære af muren så den bliver vandret i overkanten. Det er da smart med vinduer langs hele siden.
Taget får så en god hældning og hvis der er 1,5 % fald i modstående side, så hjælper det da bare på tagrenden, hvis det er den løsning.
Går du efter nedløb i taget ( tagbrønd) ville jeg placere den i den lave side 4 meter fra enden. Så skal du også hæve spærene 6 cm i det laveste hjørne. Så får du 6 cm fald fra begge ender hen imod tagbrønd.
Afløbs rør kan gå ned i jorden midt for garagen.

Jeg havde tænkt mig at sætte tagrender på i den anden side og ja, løsningen kunne være at skære toppen af gasbetonen. Jeg har ingen erfaring med gasbeton, men det virker som om det kan lade sig gøre. Findes der mon et værktøj velgnet til dette formål udover en gasbeton sav? Gasbetonen er 24 cm brede.  

vh.
Torben
Du kan save i gasbeton med enhver gammel fukssvans. Men 8 m. i 24 cm blokke er jo noget stykke

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis