Lysdæmpler Fuga 120 VA installation

Hvordan installere jeg denne FUGA lysdæmper?

Jeg prøver at installere en Fuga 120 VA lysdæmper. Jeg havde en anden lysdæmper installeret før, men var ikke så glad for den.

Fuga 120 VA lysdæmperen har et andet set-up end den gamle lysdæmper, så kan ikke bare udskifte ledningerne. Lysdæmperen har mulighed for at bruge korrespondance, men jeg har ikke brug for det.

Nederst sidder en stikkontakt med jord (se billeder).

Der går to ledningerne fra stikkontakten, der sad i den gamle lysdæmper; en blåledning (N) og en lysebrun ledning (L).

Inde fra væggen kommer der
2 jordledningener (gul-grønne)
1 blå ledningen (N)
1 sort ledningen
1 mørkebrun ledningen (L)

Manual tll lysdæmper:
https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/S1B97986_00_140331.pdf

Som det ses på billederne er der en masse ledningerne, at holde styr på. Er der en der kan hjælpe med at forklare hvordan man installerer lysdæmperen?

Bedste hilsner
Jeppe
Hvordan installere jeg denne FUGA lysdæmper? Jeg... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men du skriver at lampen virker når de 2 brune sidder i stikkontakten...?
Så burde lampen alså ikke kunne tænde, da det så kun er monteret en sort ledning i lysdæmperen..?

Men om du sætter de 2 brune sammen i stikkontakten eller en i lysdæmperen og en i stikket og så en lus i mellem er lige fedt, det er samme resultat, bordet fra at lysdæmperen ikke virker hvis den brune ikke er monteret her i.

Prøv at sætte en brun i lysdæmperen i L klemme og en lus ned i stikket til den anden brune ledning.
Også pil den sorte ledning fra i lysdæmperen og så vend tilbage med hvad der så sker..

Du skriver at lampen lyser.  OK er det en lampe som du sætter til i stikkontakt, eller en lampe i et andet rum så er jeg rolig igen. Så vi skal have opklaret hvilken lampe det er der lyser.
Hvis loftlampen kan tænde på den lysdæmper som kun har den sorte ledning monteret, så er der nogle skolepenge, naturlove og 50 års erfaring jeg skal have revideret.
Tilbage til HPFI relæ. Dit relæ slår ikke fra når de 2 brune er monteret i stikkontakt! ! ! . Altså så er vi sikre på at al andet videre i din installation virker.
Så må det være den sorte ledning der er monteret forkert oppe i udtag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Denne kombination får ikke HPFI anlægget til at slå fra. Og når jeg bruger polsøgeren er der strøm L men ikke M1
Vedhæftede filer:
Denne kombination giver giver ikke lys i polsøgeren hverken i L eller M1. Det er som om at den ene brune ledning (den øverste) ikke har strøm i sig. 
Annonce
Så må der være en fejl på den sorte ledning eller i din lampe, prøv evt at åbne dit lampe udtag og efterse din lampe og se om alt er som det skal være 
Tag evt nogle billede af lampe udtaget og af lampen.
Denne kombination får HPFI anlægget til at slå fra. Det er en gåde for mig, hvorfor det ikke virker.
Nej de 2 brune skal være forbundet.
Det er!en fast fase, og spændingen kommer i den ene brune ledning og går videre i den anden, derfor er der ikke spænding på den brune ledning i din lysdæmper og den virker derfor ikke.
Angående lampen. Ledningen går til en stor plafond med dæmpe funktion. For at sikre mig at det ikke er den, der er problemet har jeg brugt en simpel LND pære 

Der er højst sandsynligt en fejl på den sorte ledning eller i din lampe.
Prøv at pil din lampe fra i lampeudtaget.
Og så monter den sorte ledning i lysdæmperen og se hvad der sker.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis