Gulvslibning af plankegulv hvad skal jeg bruge?

Hej lds. Jeg har et gammelt plankegulv som ikke er behandlet. Men brædderne er en lille smule ujævne mellem hinanden. Det skal have en omgang så gamle slidmærker ved dørkamme osv forsvinder så meget som muligt.
Hvilken maskine vil i anbefale jeg lejer til sådan et gulv? Vil jeg kunne nøjes med en god excentersliber?
Hej lds. Jeg har et gammelt plankegulv som ikke er... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay - det var brugbare oplysninger. Jeg ser også et tydelig pigmenteret toplag, og det ligner også spejlskårne brædder, hvilket er det almindeligste til gulve.

Forslaget med en kantsliber gælder stadig da dit gulv ligner noget der er skabt til en kantsliber og opgaven ser overkommelig ud.

Begynd ikke at eksperimentere med kemikalier eller væsker i det helt taget.

Med maskinel afvaskning og roterende børster risikerer du oprivning på udsatte steder. Dit gulv er af nåletræ som bliver blødt når det opfugtes.

Dit gulv er plant og stabilt uden iøjnefaldende mærker, så korn 60 er nok ikke helt skævt - du kan altid have et bundt korn 40 i baghånden..

Når gulvet er slebet til frisk træ, har du hele paletten af overfladebehandlinger til rådighed.

Umiddelbart ser jeg ingen hindringer for at du kan anvende gulvfuge da fugerne er meget regelmæssige. Bare husk at rense alt snask op i fugerne først - ellers holder fugemassen ikke,
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nogen der har erfaring med hårdvoksolie til nåletræ?

https://www.sodra.dk/sites/default/files/uploads/Interioer/vejledninger/pleje-vedligehold.pdf

Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar alle sammen, det er fedt med hjælp.
Rantzau det lyder rigtigt godt. Så min arbejdsgang vil se nogenlunde sådan her ud (?):
- rense fuger grundigt for snask
- påføre gulvfuge 
- kantsliber på gulvet med korn 60/muligvis 40
- også regner jeg med at slutte af med en koncentreret omgang probat hvid 
Fremgangsmåden lyder fornuftig. Til oprensning af fuger er Bosch Rundsav GKS 12V-26 fænomenal til opgaven.

Klingen er smal og kan stilles hårfint, så du undgår at ramme de søm der holder brædderne på plads.
Rundsaven er tilpas lille til du har fuld udsyn, men tilpas med motorkraft til at fulføre opgaven uanset snasket konsistens.

Den rensede fuge rengøres grundig med brun sæbe som efterfølgende fjernes med rent vand - og nej! - grundrens er ikke godt nok.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 19-08-2020 12:41:55

Fremgangsmåden lyder fornuftig. Til oprensning af fuger er Bosch Rundsav GKS 12V-26 fænomenal.

Klingen er smal og kan stilles hårfint, så du undgår at ramme de søm der holder brædderne på plads).
Rundsaven er tilpas lille til du har fuld udsyn, men tilpas med motorkraft til at fulføre opgaven uanset snasket konsistens.

 Det var en god ide, det skulle jeg havde tænkt på da jeg rensede mit gulv.

Jeg brugte en gammel skruetrækker, og sugede det efterfølgende op med en støvsuger.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Glemte lige i farten. Efter afslibning og før sæbebehandling, vil jeg anbefale en ludbehandling for at stoppe gulningsprocessen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det var en god idé med lud. Jeg er bare lidt bange for at komme alt muligt på, for som du nævnte kan det gå galt. Lige inden jeg selv har googlet, er det så noget særligt ludbehandling du vil anbefale til mit gulv?

Forresten er der også en gammel krybekælder under gulvet med nogen udluftningsluser på siden af huset. Vil en gulvfuge kunne gøre noget dumt der i forhold til kold/varm luft?

Når først du har slebet ned til rent træ er der ingen fare ved at påfører lud. Det fik jeg nok ikke forklaret tydeligt tidligere. Vær generøs når du påfører luden så du ikke risikerer helligdage.

Brug den billigste lud fra jem&fusk. Der er ingen forskel på de forskellige mærker - de indeholder nøjagtigt det samme. Du skal bare sikre dig det er beregnet til nåletræ - det står på dunken.

Hverken udluftning eller anden ventilation påvirkes af gulvfugemassen. Jeg vil anbefale Dana gulvfugemasse 553 sort. Den har jeg gode erfaringer med, og lad dig ikke overtale til andre farver end sort - tro mig. Jeg har set grufulde resultater med lyse fuger - det var virkeligt stygt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for vejledningen Rantzau, jeg blev meget klogere. Jeg giver mig i kast med det her i weekenden, så hvis jeg husker det kan det være jeg lige smider nogen fotos op til at afslutte tråden.
God ide. Det bliver interessant at se resultatet. Løber du ind i problemer undervejs (hvad jeg ikke tror), er du altid velkommen med yderligere spørgsmål - her tænker jeg specielt på påføring af gulvfugemasse.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også