Spørgsmål omkring højseng

Hej,

Jeg vil kaste mig ud i at konstruere et par højsenge på hvert af mine to børns værelser. Jeg har læst nedenstående guide og tænker, at det lyder som noget jeg godt kan finde ud af.

https://handyman.dk/toemrer-snedker/montage-og-nybyg/bygning-af-en-hoej-seng-koejeseng/

Der vil være enkelte modifikationer, idet jeg blot vil have mulighed for at skrue den bærende ramme ind i den ene langside (og altså ikke som Kuno Bonne gør i guiden ved at fastgøre rammen i både kort- og langside i et hjørne). Derfor vil jeg benytte mig af to stolper. Eller evt. en stolpe og en stige (a la denne Youtube-guide, som Kuno Bonne også står bag: https://www.youtube.com/watch?v=oT50ug6ULO8&t=9s)

Jeg har dyksav, alm. håndsav, slagboremaskine, skruemaskine osv. til rådighed til projektet, så jeg forventer ikke at skulle investere i yderligere værktøj.

Jeg har et par spørgsmål til at skaffe de nævnte materialer.

1) Hvor kan man få disse billigst - helst med levering til kantsten? Jeg bor i Kbh. med en lille VW Up, så jeg har ikke mulighed for selv at transportere lægter, stolper og brædder i større længder.
2) Hvor skaffer man en stolpe i de nævnte mål (68x68mm eller evt. større), som IKKE er trykimprægneret? Trykimprægneret træ skal jo holdes ude af ens hjem.
3) Kuno Bonne nævner i guiden, at man ikke behøver at fastgøre stolpen til gulv via skruer, men at man også kan benytte sig af skridsikker gummi. Jeg har nemlig ikke umiddelbart lyst til at skrue i mit fine gulv (men gør det dog gerne, hvis der ikke er andre muligheder). Jeg har prøvet at google mig frem til noget, men jeg kan kun finde sådan noget a la de tynde gumminet man benytter til skridsikring af gulvtæpper osv. Er det mon nok til at skridsikre sådan nogle ordentlige store stolper, som kommer til at bære væsentlige dele af konstruktionen? Eller har I andre bud på noget skridsikker gummi, som kan sikre, at stolpen ikke rykker sig?
4) Hvor kan man købe en stige? Kuno Bonne nævner en hemsestige, men disse er ret dyre. Stigen fra Trævarefabrikernes Udsalg til deres højsenge er for lav med dens 176 cm., tænker jeg. Jeg forventer, at højsengen kommer op at hænge i omkring 180-190 cm. højde (har 2,95 m. til loft), for at jeg ikke skal pille det hele ned igen om føje år, så stigen skulle gerne være lige så høj.

Tak for jeres tid!
Hej, Jeg vil kaste mig ud i at konstruere et par... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Personlig synes jeg det er lækkert at arbejde med høvlet træ, derfor anbefaler jeg regler i stedet for spær træ. Og C14 certificeret
Det lodrette tryk på en stolpe skal være enorm før den krakelerer.
Det sted du skal gå lidt op er den langs gående sidestykke der er i det fri.
Men prøv at se på din egen seng, eller børnenes for den sags skyld, og gå lidt ud fra det.
Jeg har lavet sådan en seng, men godt nok i et indhak så der skulle ikke stolper til jorden. Her var der ikke plads til en stige så der blev laver "klatregreb" på væggen ved siden af. Barnet kom op i sengen mange gange men i længden blev det for træls så sov hun på en madras på gulvet indtil forældrene købte større hus.

Til AskH. God ide dog bliver det vel 500 kroner
Den pris jeg ser på denne wiener stige på 1,88 m er 580 kr. Og den har som bekendt 2 sider. Nu ved jeg ikke med dig men det er over 50 år siden jeg gik ud af realskolen. Men dengang var 580 divideret med 2 mindre end 300   Trådstarter ønsker lodret stige så det er det jeg forholder mig til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Til AskH. God ide dog bliver det vel 500 kroner
Den pris jeg ser på denne wiener stige på 1,88 m er 580 kr. Og den har som bekendt 2 sider. Nu ved jeg ikke med dig men det er over 50 år siden jeg gik ud af realskolen. Men dengang var 580 divideret med 2 mindre end 300   Trådstarter ønsker lodret stige så det er det jeg forholder mig til.

 Men når du vælger en højde under valgmulighederne, ser du at 203 (mener jeg det var) koster 1030. De 578 er for en 4-trins.

En 188cm koster 890.

 

Som Steensen skriver de 578 giver kun en stige på 1,14m når man folder ud og trinene på den stige er jo vinklet til at den skal stå skråt. Det kan man selvfølgelig lade være med, men det vil næppe være så behageligt :-) 

Ask
For dælen da.
Jeg synes bestemt jeg havde trykket og valgt højde. undskyld UNDSKYLD.
Håber i tilgiver mit lidt sarkastiske indlæg.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Haha, synes da ikke, at nogle har skrevet noget her man ikke kan være bekendt. Der skal vel være plads til lidt humor og I slår mig ikke just som det mest krænkelsesparate publikum. Så længe man er en guitar (som jo både giver og tager).

Jeg går med stigen hos Trævarefabrikerne. Ellers faldt jeg over denne simple stige, som jeg måske kaster mig over (i en lodret variant), men jeg tror som sagt, at jeg vælger genvejen ved at købe mig til en.

Derudover vælger jeg at købe to stykker spærtræ a 45x95mm, som jeg limer og skruer sammen til en stolpe. Det er vist den nemmeste løsning, da jeg så slipper for at skulle tage stilling til alt muligt mht. specialfremstilling, lagervarer, leveringstid og diverse.

Desuden skruer jeg nok lidt ned for dimensionerne og vælger at gå ned til 175 i frihøjden under sengerammen. Så må de voksne bare dukke sig, hvis de da overhovedet får lov til at komme ind i hulen. 

Annonce
Jeg har da et nyt spørgsmål nu. Jeg er med på, at jeg bør benytte karmdybler med ca. 40 cm. afstand ved montering af sengeramme på vægstykket. Men: Er der mon nogle krav til skruer jeg bør være opmærksom på, når jeg skruer træstykkerne sammen med hinanden? Jeg går sådan set bare ud fra, at skruerne vel bare skal have en god passende længde, så de når godt ind i det stykke træ, jeg skruer det sammen med, og at enhver skrue er ok til dette?
I øvrigt - nu kom jeg til at tænke på dette.

Jeg havde hele tiden tænkt, at nedenstående brædder a 32x150mm skulle være ydersiden af rammekonstruktionen, der bliver sådan ca. 200x90cm i længde og bredde:
https://wood-online.dk/shop/fyr-u-s-5407p.html

Men nu tænker jeg så, om den vil være holdbar nok, for det er jo disse brædder, hvori alt det andet fastgøres - hvad tænker I herom? Jeg kommer til at skrue taglægter på indersiden og ind i ovenstående ramme, og derudover også de to førnævnte stolper (der hver består af to stykker spærtræ a 45x95) samt stige (som nok også kommer til at afstive det hele lidt) og også noget gelænder/rækværk-agtigt, der skal sikre, at ingen børn dør.

Vil disse brædder gå an?
Det vigtige er at der er god overførsler af tryk fra lægterne der bærer på langs til stolperne. Den kan godt være via brædderne. Men det er bedst hvis lægten direkte eller indirekte hviler på stolpen.

Skruer skal som du skriver bare gå igennem og ikke være alt for skråbelige. Brug evt 5mm til de ting som virkelig skal bære så er du ganske sikker. 

Ask
5 mm skruer holder til meget. Og de skal være den længde der skal til uden at gå igennem materialet. Vælg skruer der har et stykke fri imellem hoved og gevind, så trækker det bedre stykkerne sammen.
Skruer der går ind i endetræ skal man være særlig opmærksom på, så hellere skrue ind i hjørnestolpen hvor det kan lade sig gøre. Dine sider på 150 mm i højde sammen ´med en taglægte kan sagtens holde. Giv et lag træ lim imellem lægte og side så bliver det hele lidt mere stift.
Hjørnestolper er mindst 2 x det nødvendige. Men sætter du dem sammen vinkelret på hinanden, kan du måske få en fordel ved at de kan være synlige helt ude på hjørnet. Så er det lægten der skal ind på hjørnet for at fastgøre siderne. På den måde får du ikke problemer med madrassen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-08-2020 22:14:23

Hjørnestolper er mindst 2 x det nødvendige. Men sætter du dem sammen vinkelret på hinanden, kan du måske få en fordel ved at de kan være synlige helt ude på hjørnet. Så er det lægten der skal ind på hjørnet for at fastgøre siderne. På den måde får du ikke problemer med madrassen.

Nu har jeg læst ovenstående 5 gange, og jeg forstår det ikke.  

1) Er mine hjørnestolper 2 x det nødvendige eller bør jeg fordoble? Hvis det er det første går jeg gerne ned til fx en stolpe bestående af et stykke spærtræ a 45x95mm, men det er ikke utænkeligt, at der kravler 4-5 børn a 30-40 kg derop til fx børnefødselsdage og pyjamasfester, så jeg vil virkeligt gerne bare føle mig sikker på, at ingen børn lider overlast.
2) Ang. det med at sætte dem sammen vinkelret på hinanden: det jeg havde tænkt mig var at skrue to stykker spærtræ (45x95mm) sammen, så jeg får en stolpe på 90x95mm. Medmindre at 45x95mm er alt rigeligt, for af rent visuelle grunde foretrækker vi (min viv er arkitekt) et let udtryk.
3) Ang. det sidstnævnte: mener du så, at jeg bør sætte stolpen på ydersiden af rammen? Det ville være en løsning vi ville være kede af pga. det visuelle heri. Jeg havde faktisk bare tænkt mig at lade stolpen stoppe inde i rammen så den flugter med lægterne, således at man kan lægge sin madras på uden at den skal krænges rundt om en stolpe. Derefter lamelbund ovenpå og så et værn/gelænder/rækværk af en art til slut.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis