Hjælp til varmekilde

Vi har netop købt et hus fra '66, som har haft den samme ejer siden det blev bygget, og der er ikke lavet nogen opdateringer i huset.
Derfor er vi nu også de heldige ejer af et oliefyr fra 86. Det første vi vil gøre, når vi overtager huset er at skifte varmekilden.
Huset er placeret i en del af Hvidovre, hvor det kun er muligt med naturgas, og derfor overvejer vi meget kraftigt en luft til vand varmepumpe.
Men da vi har et begrænset budget til renovering (ca 500.000kr i første omgang, og så vil vi renovere løbende, da vi har planer om at bo der i mange år), kan vi ikke nødvendigvis lave alle de isoleringstiltag, som en luft til vand varmepumpe ville kræve.

Blandt andet kan jeg læse mig til, at det er en fordel at lægge gulvvarme med en luft til vand varmepumpe, men da detteville sluge en stor del af budgettet (udgravning, mere isolering osv), er spørgsmålet, om det overhovedet kan lade sig gøre med varmepumpe, hvis vi ikke lægger gulvvarme?
Vi har tænkt os at lave en del af renoveringen selv (vi har renoveret en hel lejlighed), men lige den del med gulvvarme og udgravning synes vi lyder som et virkelig stort projekt med to små børn (under 4 år) og fuldtidsarbejde.
Hvad siger I? Bør vi droppe tanken om varmepumpen og gå med naturgas eller er der nogen, der har erfaringer med lignende projekter?
Vi har netop købt et hus fra '66, som har haft den... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

El omsat til varme, gennem varmepumpen, har en virkningsgrad på nærmest 1.

Så tror jeg du skal få checket din varmepumpe😉
Du skulle gerne få 4-6 kWh ud pr kWh du putter ind - og med huset registreret som elopvarmet ender kWh prisen omkr. 1,70 og dermed ca 35 øre / kWh varme

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Ja det er rigtig jeg glemte lige den faktor der nemlig hedder virkningsgraden - som typisk er på 93% i snit på moderne pillefyr  - en kwh koster ca. 43 øre at lave på danske piller.

Ps. Findes der virkelig varmepumper der kan lev. 6 x det der puttes ind i el? Og ser regnestykket ikke helt anderledes ud når det virkelig er bidende koldt?
@ speddy: Ved virkningsgrad forstås at der ikke opstår tab "ud i det blå".
COP/SCOP og virkningsgrad er 2 forskellige termer.
F.eks. den El/KWh man køber bliver udnyttet nærmest 100 % i en varmepumpe.
@GSH
Vi er ikke enige.
Hvis man putter 1kWh ind og får 5kWh ud giver det ikke mening at sige at man udnytter "næsten" hele den ene kWh.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

COP er lige nøjagtig et udtryk for virkningsgraden på en varmepumpe, som gerne skulle være på flere hundrede procent. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Her er princippet for COP i en varmepumpe:

I en varmepumpe er der tale om at man flytter given energi fra et sted til et andet.

Som sådan er der ikke tale om at given mer-energi opstår "ud af den blå luft".

Nogle "fagfolk" kalder det "et forhold" andre kalder det godt nok en virkningsgrad.

I min terminologi er det ikke korrekt at benævne det som en virkningsgrad, da der er tale om at man kun flytter given energi, fra et sted til at andet!

Den givne energi kan være flyttet fra et hvilket som helst sted til et andet.
F.eks. i Kalundborg Kommune flytter man energi fra spildevandet til Fjernvarme systemet.
Lidt mere varmepumpe.teori og blive klog på   http://vedvarende-energi.dk/hvad-betyder-effektfaktor-og-cop-faktor 
Nu kan vi naturligvis læse alle teorier, og mundhugges om betydning ar ordene,
Det det drejer sig om er hvor meget koster det for at jeg kan komme til at sidde lunt og godt i min stue.
Er der direkte elvarme så har de en virkningsgrad på omkring 100 % Det er billig at installere men koster kassen i længden.
Pille fyr er også billig at installere men koster så meget mindre i længden.
Luft / vand er dyr at installere, og giver så 5 x den energi man putter i.
Så er jeg da bedøvende ligeglad med hvor den flytter energien fra. Den luft der er uden for skal nok tåle at blive kølet lidt ned så jeg kan sidde lunt og godt i min stue.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
a propos global opvarning - der er vel osse positive sider ved klimaændringerne. Jeg tænker jo varmere det bliver, jo mindre er energiforbruget, som igen må betyde reduceret CO2 udledning.  
Et eksempel i vort tilfælde: Vi fik installeret pillefyr i 2013. Vinterne 2013- og 2014 husker jeg som bidende kolde, og de første par år lå forbruget på omkring 6 ton. De sidste 2-3 år har vort forbrug været på ca. 3,5 ton, hvilket jeg for en stor del tilskriver de milde vintre.
SPEDDY skrev:
Så tror jeg du skal få checket din varmepumpe😉
Du skulle gerne få 4-6 kWh ud pr kWh du putter ind - og med huset registreret som elopvarmet ender kWh prisen omkr. 1,70 og dermed ca 35 øre / kWh varme.


Nej det vil i så fald være i strid med kendte NATUR LOVE, at min Varmepumpe skulle være en Evighed Maskine. 

Som det fremgår af nedenstående vedr. Virkningsgrad/Effektivitet vil alt over 1,0 være i strid med kendte Naturlove og derfor umuligt.

Effektivitet større end én[edit | redigere wikitext]

Nogle gange er der oplysninger om effektivitet større end 1,0 på nogle apparater, såsom varmepumper, der normalt har en specificeret "effektivitet" mellem to og fem. Den resterende energi tages ud af den omgivende luft/jord/vand, og systemets samlede effektivitet bliver i sidste ende mindre end én. Mere præcis betegnelse i dette tilfælde er varmefaktor.
Et system, der virkelig havde en effektivitet større end 1,0 ville være en evighed maskine, hvilket er i strid med kendte naturlove og derfor umuligt.
Kilde:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Verkningsgrad..

@ ev elmand: I dine øjne er det nok Mundhuggeri. 
 
I min verden bør andre, som læser/søger viden, på denne Hjemmeside, kunne bruge det til noget, der bliver skrevet her på siden, f.eks. således at man ikke bilder given læser ind at EVIGHEDS MASKINEN er opfundet. 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis