Vandret træbeklædning af garage, hvor grunden falder?

Hej LDS

Jeg er godt igang med planlægning af en ny garage med isoleret skur.
Jeg kommer formentlig til at have professionel hjælp på det meste, men gør mig selv mange overvejelser om dimensionering, udseende osv.

Min oprindelige plan var at lave vandret klinkbeklædning, så det matcher vores hus (se billede her).
Men garagen, der skal være 12 meter og bestå af 7 m garage og 5 meter skur (med sokkel), står et sted hvor grunden falder ca 1.5 cm pr. meter, og taget skal derudover opfylde et fald på 2,5 cm pr. meter.

Jeg har svært ved at se for mig, hvordan vandret træbeklædning gøres pænt, medmindre man pludselig "springer" et helt bræt i højden, eller at man har voksende afstand til terræn.

Hvad foreslår I?
Vil det være lettere at lave lodret 1 på 2 træbeklædning, som man så gradvist kan forlænge svarende til faldet?

Ved ikke om nedenstående skitse hjælper lidt.

På forhånd tak for gode indspark.

Mvh. Martin

Hej LDS Jeg er godt igang med planlægning af en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ev elmand: Jeg kan ikke helt følge tanken med sokkel og sadeltag. Er OK med at der skal skæres i smig langs taghældningen. Sokkel vil jeg helst ikke ud i ved den uisolerede del af garagen. Her skal blot ligge herregårdsfliser videre ud på stien langs garagen.

Men derudover er jeg enig i rundsav metoden for at skære brædderne i smig til terrænet. Det kan dog vise sig at være en udfordring at montere de nederste brædder, hvis jeg godt vil helt ned til 4 cm over terræn, der der så ikke kan sidde et helt bræt, og det derfor bør skæres inden.

Jeg er hjemme fra svigerfamilietur, så nu vil jeg arbejde videre med mine skitser og undersøgelser ud fra jeres input.
Er mest vild med klinkbeklædning, der bliver pænere end 1 på 2 lodret beklædning.
Mange tak for alle foreløbige inputs.
Jeg skriver ikke noget om sadeltag. Vandrette tagspær, og så kiler over med faldretning i husets bredde. Så får du ikke så meget højdeforskel på tagfladen. Når det er så langt et hus kan der med fordel laves 2 nedløb fra taget, så mindskes højdeforskel lidt mere. Det inddækkes rundt ved kanten af en sternkant så man ikke kan se faldet udefra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-08-2020 09:30:25

Jeg skriver ikke noget om sadeltag. Vandrette tagspær, og så kiler over med faldretning i husets bredde. Så får du ikke så meget højdeforskel på tagfladen. Når det er så langt et hus kan der med fordel laves 2 nedløb fra taget, så mindskes højdeforskel lidt mere. Det inddækkes rundt ved kanten af en sternkant så man ikke kan se faldet udefra.

OK, så du foreslår at lave det 1:40 fald (2,5 cm pr. meter) på den korte led af taget, så nedbør i første omgang falder ud mod kanten ved sternbrættet, og så løber det sidenhen med et mindre fald ned til tagrenden i gavlen af den 12 meter lange bygning?

Altså blot 1,5 cm pr. meter fald mod tagrenden/gavlen, dvs. i alt fald på 1,5 * 12 meter = 16 cm fald. Dette i stedet for 2,5 cm * 12 meter = 30 cm fald.
Er det korrekt forstået?

Set fra gavlen af bygningen, nogenlunde således?

Hvis det er korrekt forstået, er det så kiler såsom disse, man vil anvende? Rockwool Hardkile
https://www.rockwool.dk/produkter/udvendig-tagisolering/hardkile/?selectedCat=dokumentation#Produktbeskrivelse

Pt. er tagrenden og nedløbet planlagt placeret på gavlen af bygningen.
Kan ikke helt se, hvor jeg skulle placere ekstra nedløb på bygningen med ovenstående løsning, medmindre lod det lange fald være mod begge gavle.

Mit forslag indebærer ikke tagrende, men tagbrønde f.eks. 75 mm  i tagfladen LINK Det er altid lettere t have fald på det korteste stykke.
Jeg foreslår fald fra den ene side på de ca. 4 m og så fald fra den anden side på de ca. 1 m ( 4,5 m + udhæng.)
Lige inden for rem i den ene side kommer tagnedløb / tagbrønd. Vandet løber i rør langs med rem i den ene side med fald inde i bygningen, til det sted hvor nedløbsrør er nemmest at placere. Nedløb kan være indbygget i væggen. Alternativ kan du grave kloak rør ned så de ender det rigtige sted.
Så har du ca. 10cm niveau forskel på tagets overflade, stor lofthøjde hele vejen og mulighed for at lave sternkant vandret.
Min egen carport er 10 x 6 m Her er tag fladens fald lavet imod midten fra begge ender. Der er så indbygget en lille grøft i tagfladen parallel med spær, som tagpap naturligvis er brændt ned i. 0,5 m fra "grøftens" ende er der en tagbrønd.
"grøften " er lavet ved at skrue 2 kileskåret stykker tagkryds finer under taget med afstand på ca. 20 cm Dybde 0 mm i den ene ende og 15 cm ved tagbrønd. Tagflade er naturligvis skåret væk og der er bund i " grøften. Det fungerer perfekt. Og jeg har let ved at dreje nedløbsrør fri om foråret og sommeren, så regnvand fra den store flade ender i 2 regn opsamlings beholdere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mht sokkel. Brædderne skal monteres vandret og lad være med at skære dine brædder i smig. Det er absolut pænest, og sådan problemet normalt løses. Skævheden ses på soklen, men det er jo bare et udtryk for at terrænet skråner. Derudover så er formålet med beklædningen at dræne vandet af hurtigt og effektivt. Begynder du at skære et brædt i smig, så samles vandet og løber af væggen samme sted. Det er ikke sundt for soklen eller brædtet. Vandret, vandret, vandret!

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også