Forankring af halvstens gavl til spær/tag

Hej,

Har længe skulet nervøst på min halvstens gavltrekant på mit sommerhus. Jeg vil gerne have den stormsikret noget bedre, og vil derfor have den forankret til taget.

Det er et gammelt husmandssted opført i 1900, der benyttes som sommerhus. Huset har en yderst ringe økonomisk værdi, men det fungerer som et dejligt fristed for familien.
Jeg ønsker derfor ikke at poste en frygtelig masse penge i skidtet, og vil derfor spørge jer om råd og vejledning.

Planen er at montere disse beslag på det yderste spær, skubbet helt op mod gavlen. Derefter bliver beslaget boltet gennem gavlen.

Problemet:
Jeg vil meget gerne have et ordentlig anker boltet på ydersiden. Jeg har fundet disse firkantede spændeskiver, som jeg tænker kan fungere som ankre på ydersiden. Men de er skisme ikke særligt store (bredde/længde). Jeg forestiller mig i virkeligheden et galvaniseret kryds af fladjern eller bare et stykke fladjern på 20-40cm, der kan moltes på ydersiden, så ankret støtter på et større areal. Mem jeg kan simpelthen ikke finde en hyldevare, der vil passe til formålet.
Bedste bud har jeg fundet her. Men synes godt nok DKK 75,- pr. anker er lidt pebret, når det i bund og grund er et stykke galvaniseret fladjern.

Bonusspørgsmål: Hvor mange ankre bør der være i hver gavlside? Tænker 4-6 i hver side, så gavlen bliver holdt af 8-12 ankre. (Afhænger selvfølgelig af gavlens størrelse, men lad os antage en normal gavle på et lille 1½ plans husmandssted fra starten af det 20'ende århundrede).

Håber nogen har et bud. Måske en helt anden metode til forankring (der dog helst skal være kompakt og relativt billig).

/vibrense

Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Hej, Har længe skulet nervøst på min halvstens... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og i øvrigt nej, man kan ikke købe noget på siden. Men Carlras har noget i deres katalog, der er varmgalvaniseret. Men jeg kan ikke umiddelbart finde en pris. Er dog ret sikker på det vil være noget højere pris, end det jeg kigger på nu. Men det vil selvfølgelig være den traditionelle og afprøvede metode.

Lige nu hælder jeg til løsningen med kryds, hvor jeg så sætter en eller to ved hanebåndet og en i hver side ved spærret.

Tak for input, elmand 👍

/vibrense

Den nemme og meget billige er murbindere indefra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Yes. Det er det helt sikkert.
Men jeg er ikke tryg ved den løsning, da den vil bygge på stabiliteten af en enkelt fuge og eller sten pr. murbinder, og det er jeg ikke tryg nok ved. Derfor vil jeg gerne have en løsning, der spænder over flere skift/sten på ydersiden.
Spærankeret, eller lignende, giver mig denne tryghed. Jeg skal så bare finde den løsning der er billigst og nemmest at montere.
Fandt faktisk en pris på gavlanker her. Hvis jeg kunne nøjes med to af dem, ville det jo være overkommeligt prismæssigt. Skal lige måle mere præcist ud næste gang jeg er i sommerhuset, før jeg beslutter mig for en løsning.

Er der i øvrigt nogen der ved, hvad krampen på billedet skal bruges til? Er det bare til at hamre den fast til spærret?

/vibrense

Her er flere udgaver af ankerjern: https://dan.wikitrans.net/Ankarj%C3%A4rn
Har dog det indtryk, at det oprindeligt mere er tiltænkt stabilisering af bjælkelaget, end til at stormsikre en gavl.

/vibrense

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis