Forankring af halvstens gavl til spær/tag

Hej,

Har længe skulet nervøst på min halvstens gavltrekant på mit sommerhus. Jeg vil gerne have den stormsikret noget bedre, og vil derfor have den forankret til taget.

Det er et gammelt husmandssted opført i 1900, der benyttes som sommerhus. Huset har en yderst ringe økonomisk værdi, men det fungerer som et dejligt fristed for familien.
Jeg ønsker derfor ikke at poste en frygtelig masse penge i skidtet, og vil derfor spørge jer om råd og vejledning.

Planen er at montere disse beslag på det yderste spær, skubbet helt op mod gavlen. Derefter bliver beslaget boltet gennem gavlen.

Problemet:
Jeg vil meget gerne have et ordentlig anker boltet på ydersiden. Jeg har fundet disse firkantede spændeskiver, som jeg tænker kan fungere som ankre på ydersiden. Men de er skisme ikke særligt store (bredde/længde). Jeg forestiller mig i virkeligheden et galvaniseret kryds af fladjern eller bare et stykke fladjern på 20-40cm, der kan moltes på ydersiden, så ankret støtter på et større areal. Mem jeg kan simpelthen ikke finde en hyldevare, der vil passe til formålet.
Bedste bud har jeg fundet her. Men synes godt nok DKK 75,- pr. anker er lidt pebret, når det i bund og grund er et stykke galvaniseret fladjern.

Bonusspørgsmål: Hvor mange ankre bør der være i hver gavlside? Tænker 4-6 i hver side, så gavlen bliver holdt af 8-12 ankre. (Afhænger selvfølgelig af gavlens størrelse, men lad os antage en normal gavle på et lille 1½ plans husmandssted fra starten af det 20'ende århundrede).

Håber nogen har et bud. Måske en helt anden metode til forankring (der dog helst skal være kompakt og relativt billig).

/vibrense

Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få en smed til at lave de kryds i fladjern, han svejser sammen og giv grunder og hammerlak. Der er mange ældre bygninger, der har ankre - nogle næsten designede.

Er gavlen ved at slå revner, bule ud eller hvad får dig til at tro at den ikke kan holde. Den har nu holdt til al slags vejr i 120 år og så skal den nok holde de næste 100 år også.
Vil du gøre noget så er kun 1 i hver side af gavlen nok hvis der skal et kryds udvendig.
Ellers kan du kradse fugen ud indvendig i ca 5 cm dybde og 10 cm i bredden. Så indmurer du en almindelig rustfri murbinder. Inde på spæret bøjes murbinder, så den kan sømmes fast på spær med kramper på en måde så den ikek glider ud af kramper.
Det var metoden i gamle dage, dog var det blot et stykke galvaniseret ståltråd.
Er det den metode kan du lave 4-5 styk i hver side af gavlen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Uldal.
Tak for forslaget.
Har selv tænkt det samme, og i så fald kan jeg sikkert selv svejse det sammen, og få det til små penge. Men jeg vil gerne have det er varmgalvaniseret, og tænkte der måtte findes en hyldevare til formålet.
Er jeg galt afmacheret, når jeg tror varmgalvaniseret er det bedste til formålet, når det skal sidde udendørs og holde i 50-100 år?

Men måske det bare ikke bliver bedre/billigere/nemmere end det jeg har fundet.

/vibrense

Der ses ofte sådan nogle spejder lilje formede på kirker, gamle gårde m.m. De har aldrig været galvaniserede men har holdt i flere hundrede år. Det er sikkert støbejern.
Jeg kender ikke den præcise betegnelse.
De fleste smede får jo også ting galvaniseret.
Skal du selv i gang så er der galvanisering i Fasterholdt, Vildbjerg, Hvam v. Holstebro og i Skørping. Deres biler kommer rundt og henter så det er bare at tage telefon til en af dem.  

Hej elmand,

Super forslag. Jeg fatter bare ikke at det er nok, når der virkelig kommer sug på. Men måske det i virkeligheden betyder, at min løsning med de firkantede skiver som anker er rigeligt.
Huset ligger ved Limfjorden mod åben mark, og gavlen vender mod øst, så der kommer belastning på, når det stormer.
Og nej, der er egentlig ikke faretruende revner, men jeg skal til at lave om på konstruktionen i den anden ende at huset (hvor det i dag er sammenbygget med en staldbygning, der skal fjernes), hvorfor jeg gerne vil sikre alt så godt jeg kan. Spærfødder og -rem skal også gåes efter, og der skal etableres ordentlige vindkryds. Jeg vil også gerne udnytte tagetagen, så hvis der skal gøres noget, skal det være nu.

/vibrense

Annonce
Hej igen elmand,

Ja. Ved præcis hvad du mener, med støbejerns liljerne. Men de sidder ikke på mit hus. Der ser faktisk ikke rigtig ud til at være nogen sikring.

At få det galvaniseret lyder både dyrt og lidt bøvlet, når det er relativt få og små emner.

Du kender sikkert følelsen at tryg- og tilfredshed ved at vide det er fikset ordentligt 😉

/vibrense

Jeg har nu opdaget at det benævnes gavlanker.
Et besøg hos en nedbryder vil helt sikkert føre til et godt resultat. Det kunne være " Æ fluesmækker" i Skave.
Det er vel ikke så langt fra vejen fra jeres postnummer og så til Limfjorden
Prøv at google det. Der vil du under alle omstændigheder få et par fornøjelige timer.

Yes, elmand 😁
http://www.danskebygningsmodeller.dk/pages/popups/type2_13_1.html
Sjovt nok er det et kryds, der er billede af på siden, 
Tror heller jeg vil købe noget jeg ved hvad er, i stedet for at prøve lykken hos fluesmækkeren, selvom jeg også har hørt det er en oplevelse at kigge forbi 😊

Tænker jeg bestiller de kryds, og nøjes med 4. Det burde være rigeligt, kan jeg godt se.

/vibrense

Jeg så godt denne side, men kan du købe noget der ?
Det jeg mener med Skave genbrug er at de helt sikkert har nogle gamle til at ligge.

De har sikkert nogle gamle i skave. Men jeg tænker umiddelbart "hva' faen gør man i dag?". Man benytter måske de rustfrie dimser du nævnte først? I så fald vil jeg tro det er meningen de benyttes under opmuring. Og jeg har ikke lyst til at pille for meget ved murværket.
Jeg er jo et moderne dovent nærrigt menneske af Guds nåde, der ønsker den holdbare nemme billige løsning 😁😬

/vibrense

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis