Let og lavt selvbærende gulv

Jeg vil gerne konstruere et flyvende gulv på hjul. Længde 8,5m og bredde 2,25m. Det vil kun have støtte i enderne af den lange led, dvs der er 8,5m mellem støtte punkter i hver side. Det skal kunne rulle (evt på skinner), så støtten i hver side bliver i form a hjul. Det skal kunne bære sin egen vægt uden at "bøje" og helst meget mere. Vil gerne have at man kan placere 10 mennesker på det, uden at hjul eller selve gulvet giver efter (bøjer eller brister). Gulvet skal være så lavt som muligt.

Hvordan bør jeg bygge selve gulvet? Materialer og sammensætning. Fokus på bæreevne, stivhed og lav vægt. Pris er selvfølgelig også en faktor.
Hvilke hjul kan klare den slags belastning, og hvordan bør jeg montere dem? Under gulvet i siderne eller på siderne af gulvet? På siderne vil nok være at foretrække, idet det sikkert kan formindske den samlede højde. Skal det på skinner?
Jeg vil gerne konstruere et flyvende gulv på hjul.... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand, det indlæg du refererer til må være: terrasse der kan trækkes ud og ind
Det indlæg er også lavet af mig. Det var mit oprindelige indlæg til at få gode ideer hvordan jeg kunne lave et dæk der kan rulle for og fra, hvor jeg ville holde alle muligheder åben i håb om at få gode ideer til hvordan det kunne laves.
I dette indlæg (let og lavt selvbærende gulv) forsøger jeg at fokusere på en bestemt (type) løsning, for at få ideer til hvordan den kan løses (om muligt). Den YouTube video du refererer til har jeg også set (mange gange). Den løsning jeg sigter efter her er noget a-la det der ses i videoen fra 1:50 og de næste mange løsninger indtil 8:30, og igen fra 11:20. Hvordan mon sådan noget er lavet, og kan det laves hvis de klidende flader skal have 8,5m mellem støttesiderne?
Mit hovedproblem med en harmonika løsning er at det kommer til at give meget høje "vægge" når det er rullet fra, og det kommer til at se fjollet ud i min case. Desuden ændrer det ikke rigtig på problematikken om at lave noget der har de nævnte dimentioner, der kan bære og er stift nok, når det er rullet for. Harmonika løsning kan måske godt bruges, men ikke hvis det bliver noget med trækspil og wire i flere meters højde. Det bliver for rodet. Hvis du kan give nogle konkrete forslag til hvordan det kan laves uden den slags (evt. med noget hydraulik) er det meget velkomment.
Løsning med at sænke dækket ned i bunden af poolen, ser jeg ikke som realistisk i mit tilfælde.
På billedet ses min pool under konstuktion. 8x4 meter. Jeg vil helst have at dækkene kan rulle fra over mod hækken i toppen af billedet, hvor jeg har 2,5-3 meter fri plads, så der skulle være plads hvis det laves som to dæk af 8,5x2,25m. Men det kræver at man kan lave noget der er holdbart og stift nok der kan spænde over 8,5 meter.
Der kan evt også findes plads over mod trampolin, men max 1,5-2 meter, så det kommer til at give mindst fire dæk af 2,10x4,5m, som hvis de skal køre ind under hinanden kan give en ret høj samlet konstruktion og måske mere kommer til at ligne "en trappe" end "en terrasse". Men muligheden for at rulle ud mod den korte ende er ikke helt forkastet, hvis det absolut ikke kan lade sig gøre at lave noget der ruller ud mod den lange ende.
Men indtil videre er jeg mest interesseret i at gå efter den oprindelige løsning hvor der rulles over mod hækken. Men det kræver at jeg kan konstruere noget der kan holde. Jeg er interesseret i mest muligt input. I forhold til at få det til at holde har jeg hørt HEB jern og alu rigning, som begge er to gode input. Jeg er også interesseret i hvilke hjul der måtte kunne bære den vægt vi komme op på og hvordan de kan monteres bedst? Det bør nok køre på skinner?
kaffemand, I forhold til at motorisere det, tænker jeg at benytte en motor og metode magen til den der bruges for rulleporte. Men også her er al input meget velkomment.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis