Fjerne ekstra pumpe, vil det virke

Mit gulvvarme er lavet som én lang streng lige nu og det styres kun af en enkelt føler midt i huset, af fjv anlægget. Det er jeg alt ved at lave om, så der bliver lavet ny gulvvarme når jeg renoverer de enkelte rum og det hele bliver sat på en rigtig fordeler.

Her er en tegning af hvordan det er sat sammen lige nu. De andre værelser har jeg ikke tegnet med, da det som sagt kommer på en rigtig fordeler med styring.

Som det kan ses, har jeg en ekstra pumpe i stuen. Der er ingen styring på i stuen, kun et par haner man kan skrue op og ned på.
Mit spørgsmål er, hvis jeg fjerner den pumpe og erstatter den af et fast rør, vil der så stadig komme varme rundt i stuen? Der er som sagt et par haner til stuen man kan skrue på og så er der den hane som jeg har på billedet. Hvis man lukker lidt for den, burde vandet så ikke bare rende gennem stuen og så stadig varme?

Stuen bliver det sidste sted der skal renoveres, så selve anlægget kommer til at blive siddende indtil videre, men ville gerne have pumpen væk

Her er lige et billede af det der sidder i stuen.

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du fjerne pumpen? Det er da din sikkerhed for god varmekomfort i stuen.  
Prøv i første omgang at lade pumpen sidde uden at tilslutte strøm, så vil du, når kulden kommer, kunne se om den kan undværes. 

Søren O
Søren O skrev den 17-07-2020 09:52:04

Hvorfor vil du fjerne pumpen? Det er da din sikkerhed for god varmekomfort i stuen.
Prøv i første omgang at lade pumpen sidde uden at tilslutte strøm, så vil du, når kulden kommer, kunne se om den kan undværes.

 Der kommer ingen vand igennem når pumpen er slukket, så det hjælper ikke. Det er for at spare strømmen til den, tænker det er unødvendigt med 2 pumper


 

Hvis din gulvtemp skal være lavere end dit fremløb skal pumpen være der. Men da din termostat er afmonteret virker det ikke ,også kan  du fjerne pumpen. Men det giver ikke meget mening at have et lavtemp. anlæg også gøre det uvirksom .Hov ser lige det er et strengs så kan du ikke undvære pumpen. 
johnm skrev den 17-07-2020 11:14:28

Hvis din gulvtemp skal være lavere end dit fremløb skal pumpen være der. Men da din termostat er afmonteret virker det ikke ,også kan  du fjerne pumpen. Men det giver ikke meget mening at have et lavtemp. anlæg også gøre det uvirksom .

 Som sagt så styres det ude ved fjernvarme anlægget og det er også der, der kommer rigtig styring på. Det der sidder i stuen fungerer ikke mere


 

Dit principdiagram viser et et-strengs anlæg. Så har du altså ikke meget tryk at gøre godt med. Sikkert derfor du ikke kan undvære pumpen i stuen.
Når du renoverer, er det meget vigtigt at du får dit anlæg ændret til to-strengs anlæg.

Søren O
Annonce
husk det er fjernvarme så der skal en vvs ind over, du må ikke selv lave noget på anlæget.
Hvis varmeanlægget kører over en varmeveksler (ikke direkte anlæg), er der ikke krav om autoriseret arbejde. 

Søren O
Søren O skrev den 17-07-2020 14:38:19

Dit principdiagram viser et et-strengs anlæg. Så har du altså ikke meget tryk at gøre godt med. Sikkert derfor du ikke kan undvære pumpen i stuen.
Når du renoverer, er det meget vigtigt at du får dit anlæg ændret til to-strengs anlæg.

Det bliver lavet om til 2-strengs, har allerede fjernet et par værelser fra den streng så de kører rigtigt  


 

jetdirect skrev den 17-07-2020 14:46:47

husk det er fjernvarme så der skal en vvs ind over, du må ikke selv lave noget på anlæget.

 Må gerne lave det her hos mig og det er også "godkendt" af vvs'eren ;)


 

En ting er hvad vvséren siger noget andet er hvad fjernvarme værkets regler er. Her har vi også fjernvarme og vi måtte ikke lave en ændring pga varmeværket havde klare regler om der skal benyttes autoriseret håndværkere
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis