Terrassebrædder krumning/flækker, hvor meget er ok?

Jeg håber I kan give mig lidt hjælp her:

Mine brædder har ligget 3 mdr og ventet (jeg vil ikke trætte jer med hvorfor), hvilket har betydet de må være tørret godt op. Det er 120x28 trykket (fra Bygma, hvis det er interessant) og udover alle de brædder som har kortere eller længere flækker i enderne, så er der nu rigtig mange af dem som smiler ret meget. Jeg skal montere med skjult montering fra essve.

Jeg er med på, hvilken side der skal vende opad men jeg har et par nervøse spørgsmål:

1) Skal jeg skære af, så de slet ikke er flækket?
2) Er det et problem at montere brædder, som allerede er krumme/smiler?
3) hvis ja, hvor meget må de smile, hvis resultatet skal blive godt?
4) Kan de evt. tvinges flade, inden jeg skruer, eller vil det være nyttesløst eller evt. skade brædderne?
5) Er det kvaliteten af de enkelte brædder som gør, at det er så forskelligt, hvor meget de krummer?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
6) Jeg mener at læst et sted, at brædderne skal skæres med vinkel hvor de støder sammen for at mindske hvor meget de kommer til at gabe, men hvor meget vinkel er der i så fald tale om?
For overskuelighedens skyld vil jeg besvare i samme rækkefølge som du spørger:

1: Afskæring af svindrevner har ikke den store effekt på trykket fyr. Svindrevnerne fortsætter i takt med vejrliget efter afkortningen, og oliering kar kun ringe effekt.
2: Ikke holdbarhedsmæssigt. Det er udelukket et spørgsmål om æstetik og komfort - herunder risiko for splinter.
3: Det kan ikke besvares uden nøjere undersøgelse af den enkelte planke, men selv ville jeg frasorter planker hvor krumningen er iøjnefaldende.
4: Nej - træ der krummer kan ikke tvinges på plads uden risiko for andre skader.
5: Både og - det er opsavningen der først og fremmest bestemmer krumning, men også træsort og træets vækstbetingelser i skoven spiller en rolle.
6: Vinklede samlinger bruges indendørs hvor skjulte samlinger ønskes. Udendørs vil vandet stadig trænge ned, med mindre du konstruerer som et skibsdæk, men der kan fyr ikke anvendes. Til trykket fyr får du længere holdbarhed, lettere rengøring og vedligeholdelse hvis du konstruerer med brede sprækker der tillader hurtig tørring.

P.S Du kan ikke bruge udtrykket "smilende brædder" til ret meget. Det er vigtigere at forstå hvorfor marvsiden skal vende op i den givne situation. Det kræver derfor en nøjere inspektion af den enkelte planke for at vælge den opskæring der bedst egner sig til opgaven - i dit tilfælde hvor tæt på centrum af stammen planken stammer fra.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Stærkt svar, tak for det. Så jeg skærer bare lodret, der hvor jeg har endesamlinger? Du vil ikke give en tommelfingerregel for, hvor mange mm man bør tolere at træet er hævet på midten?
Er det rigtig forstået at brædderne krummer mere, jo tættere på centrum det er skåret, eller jo mindre træ det er skåret af? (mest bare for at udbygge min viden lidt)
Når du skærer lodret, vil jeg anbefale du sliber skærepladen så vand ikke samler sig på den ru overflade. 8-10 mm mellemrum er passende så regndråber ikke samler sig i sprækkerne, men andre forhold kan gøre sig gældende. Er der risiko for at slæbe småsten op på terrassen, kan afstanden øges, men ikke mere end stoleben og lignende ikke kiler sig fast.

En elefantrist som trin inden man træder op på terrassen fra haven kan klart anbefales.

Hvor kraftig krumning man skal tolerere på de enkelte planker er vanskeligt at svare på. Det kræver bl.a. kendskab til plankernes bredde, årringenes tæthed og som nævnt udskæringens placering på stammen.

Traditionelt arbejder man med ottendedele ved tømmerkonstruktioner i dimissionerne 8" eller større. Reglen kan også bruges til vurdering af eksempelvis en træterrasse - d.v.s. krumningen bør ikke være mere end 1/8 af plankens bredde i dit tilfælde.

Helt så enkelt er det ikke. Betragt plankerne fra enden og forestil dig årringene vil rette sig ud når plankerne tørre. Så får du en fornemmelse hvor meget plankerne vil krumme, men bemærk at tætte årringe har vanskeligere ved at rette sig end såkaldt "rakettræ".  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tror ikke jeg forstår det hele du skriver om det med krumning, men jeg håber ihvertfald ikke jeg ender med 1/8 det er jo 15mm, så kommer jeg til at hive hele skidtet af igen 
Annonce
Dit udgangspunkt er 120 mm brede trykket fyrreplanker, så en krumning på 15 mm på nogle af plankerne må du nok accepterer - bare husk at alle plankernes skal monteres med marvsiden op.

Afretning af trykket fyr kan ikke anbefales. Det er i det hele taget risikabelt at forarbejde trykket træ, da emnerne sjældent er imprægneret helt igennem. 

Kan du ikke accepterer denne krumning, bør du vælge en anden træsort. Sibirisk lærk kunne være et godt alternativ - også økonomisk. Bare husk at også lærk skal monteres med marvsiden op.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar, jeg tror desværre ikke det er realistisk at jeg leverer det retur, men det er selvfølgelig en mulighed at bruge lidt til gulv i skur (når det er bygget) og så køre resten til forbrænding.
Jeg er egentlig godt klar over, at jeg ikke har købt verdens dyreste produkt, men jeg er lige nu ret overrasket over, HVOR ringe kvalitet jeg står med i hånden, og ja, jeg har forbrudt mig mod reglen om selv at udvælge træet på trælasten, men det var slet ikke realistisk.

Vedr. montering med marvsiden opad, så var jeg i den tro, at de ville bule op på midten, men faktum er, at langt størstedelen af brædderne buler ned på midten og laver en skål (står og vipper på strøen), når de har marven op?

Og så endnu et spørgsmål: er det kotume, at man blot monterer brædderne, selvom der allerede er faldet knaster ud i kanten? For jeg kan mærke at mine krav til brædderne langt overstiger, hvad jeg har fået (eller kan/bør forvente?).
Det er nok for sent at returnerer plankerne. Gem dem til andre opgaver - eksempelvis stærekasser i stedet for at sende dem til forbrænding

Knaster langs kanten burde være frasorteret til terrassebrug. Det bekræfter bare hvad min gamle lærermester sagde: "Ting skal ses med fingrene".  

Træ bestilt ubeset er et lotteri. I Byggemarkederne er det en studentermedhjælper der tager fra den nærmeste stak. De kan ikke se forskel og har absolut nul viden om træ.

Det er mange år siden jeg købte træ i byggemarkederne. Jeg køber altid træ direkte fra savværket, udvælger og markerer med kridt som så seneres leveres - og gud nåde og trøste misæderne hvis der er fiflet med det træ jeg har udvalgt.  

Ved at købe direkte fra savværkerne får du præcis hvad du skal bruge uden fordyrende mellemled. Det kræver selvfølgelig man skal lette sin popo og komme i omdrejninger.    
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Sorteret og lagt i tre bunker: 510cm 75 brugbart (dvs uden store revner eller udfaldne knaster, nok ikke alle jeg ville have valgt selv tør siges), 24 halve brugbare, 9 helt ubrugelige.

Men nu det store spørgsmål, jeg håber nogen har noget viden eller erfaring:
Jeg har sorteret dem med marvsiden opad, men på ca 3/4 buer de nu som en skål, dvs. lægger jeg dem som foreskrevet med marv opad får jeg både bølgegang pga de forskellige krumninger og jeg får skåle, som vandet ligger i?

Så følger jeg reglen om marvside opad og håber at de vender sig og buer den vej jeg læser mig til et bræt vil gøre, eller omsorterer jeg og lægger brædderne så de ligger ens, uanset marv op/ned?

Jeg skal først starte på mandag efter ferie, så har et par dage endnu til at finde en løsning.

PS. Bygma har svaret mig på en mail at det er for sent at returnere (fair nok, gået over deres 60 dage) men har tilbudt mig dekort (ikke uddybet).
Jeg var lige nede ved kanalen og drikke aftenkaffe. Her sad vi ved sådan et bord/bænk. Alle plankerne i bordpladen var rillet med to riller op i undersiden (ca 1/3 af tykkelsen) for at ta evt krumning. Har du en rundsav er det jo en mulighed i stedet for at køre dem til forbrændingen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis