Terrassebrædder krumning/flækker, hvor meget er ok?

Jeg håber I kan give mig lidt hjælp her:

Mine brædder har ligget 3 mdr og ventet (jeg vil ikke trætte jer med hvorfor), hvilket har betydet de må være tørret godt op. Det er 120x28 trykket (fra Bygma, hvis det er interessant) og udover alle de brædder som har kortere eller længere flækker i enderne, så er der nu rigtig mange af dem som smiler ret meget. Jeg skal montere med skjult montering fra essve.

Jeg er med på, hvilken side der skal vende opad men jeg har et par nervøse spørgsmål:

1) Skal jeg skære af, så de slet ikke er flækket?
2) Er det et problem at montere brædder, som allerede er krumme/smiler?
3) hvis ja, hvor meget må de smile, hvis resultatet skal blive godt?
4) Kan de evt. tvinges flade, inden jeg skruer, eller vil det være nyttesløst eller evt. skade brædderne?
5) Er det kvaliteten af de enkelte brædder som gør, at det er så forskelligt, hvor meget de krummer?
Jeg håber I kan give mig lidt hjælp her: Mine... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kovas skrev den 16-07-2020 19:58:11

Jeg var lige nede ved kanalen og drikke aftenkaffe. Her sad vi ved sådan et bord/bænk. Alle plankerne i bordpladen var rillet med to riller op i undersiden (ca 1/3 af tykkelsen) for at ta evt krumning. Har du en rundsav er det jo en mulighed i stedet for at køre dem til forbrændingen.

 Tror lidt ligesom der blev gjort med fodpanelet ved min meget skæve væg, da det skulle krumme...

Lidt for ambitiøst for en ret grøn gør-det-selv som mig tror jeg desværre.
Rantzau skrev den 16-07-2020 20:55:48

Afspændingsriller skal skæres mens træet er friskt. Senere risikere du udpræget ridser (små revner modsat side hvor rillerne er skåret.
Hvis der er terrassebrætter i den kvalitet som beskrævet er det vel hip som hap med lidt ridser på oversiden.

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Problemet er bare, at disse ridser er indgang for skadelige mikroorganismer, da imprægneringen sjældent er helt gennemtrængt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
kovas skrev den 16-07-2020 21:09:55

Hvis der er terrassebrætter i den kvalitet som beskrævet er det vel hip som hap med lidt ridser på oversiden.

 

 Det kan der godt være noget om. Jeg må indrømme jeg egentlig slet ikke er klar over, hvordan sådan nogle brædder optimalt ser ud. Men det tidspres jeg er under gør (kombineret med manglende økonomi til at vælge noget dyrt træ), at jeg ikke har alverdens muligheder. Egentlig har jeg svært ved at forestille mig, at sådan 3 mdr stående i stablet bundt burde ødelægge træet, det er trods alt meningen det skal stå i vind og vejr i årevis? Tror jeg skal ringe til ham manden fra Bygma i morgen og høre, om jeg er HELT væk i mine krav. Brædderne ligner ihvertfald ikke dem på deres billede, det er lidt som at gå på mac donalds, der ligner det serverede heller ikke helt det på skiltet...

Annonce
Hastværk er lastværk. Du burde hellere udskyde projektet til du dels har tid og dels sparet lidt op til at fortsætte.

P.S. Ved køb direkte på savværket har du mulighed for at forhandle prisen. Du sparer også det fordyrende mellemled. Lærk har jeg flere gange købt langt billigere på savværket end tilsvarende trykket fyr byggepusherne kan tilbyde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er ikke en mulighed lige nu, selvom jeg ikke er uenig. Der står ca 70 gæster i min have om et par uger 
Jeg kan godt se du står i et dilemma. Derfor vil jeg foreslå du laver terrassen med de planker du nu har uden yderligere dikkedarer.

Monter plankerne så de her og nu er bekvemme at gå på, men vær forberedt på det kun holder kort tid - når gæsterne er gået vil jeg også anbefale du planlægger en ny terrasse der imødekommer dine oprindelige krav og ønsker.

… det er hvad man kalder lærepenge. Husk at man laver ikke fejl - man opdagere bare nye måder arbejdet ikke skal udføres.  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 18-07-2020 04:39:19

Jeg kan godt se du står i et dilemma. Derfor vil jeg foreslå du laver terrassen med de planker du nu har uden yderligere dikkedarer.

Monter plankerne så de her og nu er bekvemme at gå på, men vær forberedt på det kun holder kort tid - når gæsterne er gået vil jeg også anbefale du planlægger en ny terrasse der imødekommer dine oprindelige krav og ønsker.

… det er hvad man kalder lærepenge. Husk at man laver ikke fejl - man opdagere bare nye måder arbejdet ikke skal udføres.  

 Ja, der er begået visse amatørfejl, bl.a. også at få træet for lang tid før det skal bruges. Jeg gør som du foreslår, tror jeg lægger alle brædder så de buler op på midt, marvside eller ej, så får vi se, om det kan betale sig at gøre mere ved det bagefter, eller om det skal udskiftes, så snart familien kommer lidt mere til penge.

Det lyder som en god plan!   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis