Opretning af loft med justerskruer?

Hej

Jeg skal sætte et nyt profil-brædde loft op på et gammelt loft med et lags gips. Det gamle loft er noget skævt/hænger en del, så jeg vil rette det op med nogle høvlede forskallingesbrædder inden selve loftet kommer op.

Spørgsmål:
1:Hvad er den bedste fremgangsmåde? Jeg forestiller mig at finde laveste punkt og klodse de to første forskallingsbrædder op (i hver side af rummet) så de er helt vandrette. Dernæst spænde nogle snore op som jeg kan bruge til at styre de øvrige forskallingesbrædder med. Hvad "plejer" I at gøre? :)

2: Jeg er faldet over en video https://www.youtube.com/watch?v=h_UazqOTWzo hvor de bruger en justerskrue som denne her https://www.carl-ras.dk/justerskrue?product=49223008/49223010 til at rette forskallinger op med, men jeg ved ikke om det virker i praksis, men det ser smart ud :)

Har nogen af jer prøvet det?

På forhånd tak for jeres svar!

Anders
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg brugte dem til at rette loftet op inden troldtex, da huset oprindelig var med tagpap. Jeg brugte så bare en laser i stedet for en snor. 

Men husk at tjekke op på hvorfor dit loft hænger? Du skal jo nødig risikerer, at loftet kommer til at hænge yderligere med tiden. 

Mvh. Christian M
 

Jeg brugte en laser til at finde laveste punkt rummet. Skruede 45x45 lægter op med 3 justerskruer i hele rummet og justerede dem derefter ned, med hjælp fra laseren. Skruede derefter yderligere skruer i og tjekkede målene.

De er lidt mere bøvlede at skrue i, stigningen på gevindet er vist lidt anderledes end standard skruer, men super nemt.

Men jeg tænker så....... Lader man bare lægterne/forskallingen "hænge" i de justerede skruer, eller fastgør man yderligere?

Med venlig hilsen
Lars

Hej Christian og Lars. Tak for jeres input!  

mht.årsagen til at loftet hænger, så skyldes det nok flere ting., men primært at tagkonstruktionen har sat sig. Den er dog forstærket nu og tror ikke det udvikler sig mere. Jeg vil dog lige sørge for at give den eksisterende forskalling (bag gipsen) lidt ekstra skruer, så den sidder HELT fast ;)

mht.Lars' afsluttende bemærkning ("Men jeg tænker så....... Lader man bare lægterne/forskallingen "hænge" i de justerede skruer, eller fastgør man yderligere"), så tænker jeg præcist det samme.  Jeg vil nok normalt sætte to skruer parvist på forskallingsbræddet, man kan jo ikke rigtig komme til at gære med disse justerskruer... eller?
aha skrev den 01-07-2020 10:40
mht.Lars' afsluttende bemærkning ("Men jeg tænker så....... Lader man bare lægterne/forskallingen "hænge" i de justerede skruer, eller fastgør man yderligere"), så tænker jeg præcist det samme.  Jeg vil nok normalt sætte to skruer parvist på forskallingsbræddet, man kan jo ikke rigtig komme til at gære med disse justerskruer... eller?

Når hele loftet er monteret og rettet ind, ville jeg sætte nogle Knudsen kiler eller klodser ind ved siden af justerskruen, og så spænde til med en almindelig 5 mm spånskrue
Jeg har ikke prøvet de skruer, men da jeg byggede min forskalling til loftet, brugte jeg en kombination af K-klodser og afstandsklodser fra Knudsen, og så 2 skruer ved siden af hinanden ved hvert fæstepunkt.

 

Jeg har lige lagt forskalling på et gammelt loft og brugte justerskruer. Det er meget nemt at justere til. Bare op med brædderne og så rundt med vaterpas og lave justeringer. Jeg vil dog anbefale at købe forskellige længder justerskruer gerne nogle lange 80 mm og kortere 50-60 mm afhængig af hvor store ujævnheder der er i underlaget.

NB: Jeg brugte i omegnen af 1 skrue pr 80 cm forskallingsbrædt for at kunne finjustere fuldstændigt. Det kan godt betale sig at kigge lidt omkring på prisen da de fx. hos Stark tager en hel del mere for dem.
Annonce
Inden du laver hele loftet i vatter, så start med at kigge på om vinduer/døre sidder i samme højde, eller nogle af dem er skæve/forskellige højder. Hvis de er det, så overvej om loftet skal sidde helt vandret, eller om det måske skal sidde en smule skævt.
Man kan ikke se, hvis loftet sidder 2 cm. lavere i det ene hjørne, mens det er meget tydeligt, at vinduer sidder skævt, hvis der 2 cm forskel i afstanden fra loftet til vinduet. Det vigtigste er at loftet er plant og ikke hænger. Ikke at det sidder vandret.
Hej Alle

Jeg er ny her så bær over med mig.

Jeg er i gang med at lave mit eget loft der hjemme hvor jeg bruger justerskrue til at oprette 45x45 inden jeg skruer forskalling på .

Jeg ville høre jer om den skure kan bære, da der er 3 cm. nede under spærene nogle steder.

Det skal lige siges at JEG selv har været oppe og hænge for at sikre at de kan bære.  
Hej Muxx.

Altså mit hænger 3-5 cm. nede og det hænger stadig hvor det skal, her 6 måneder senere.
Jeg gjorde dog det at jeg til sidst, da alt var justeret ind, havde 2 punkter på hver 45x45 hvor jeg satte kiler ind og skruede et par ekstra skruer i. Better safe than sorry.
Jeg kunne dog sagtens hænge i lægterne, selv da de kun sad med justerskruer. (96 kg). :o)

Mvh Lars
Tusind tak for svar..

Jeg har også selv været oppe og hænge i den..

Brugte du båndstål med det korte samlinger, da du sat andet lag gips op???
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis