Søgning af el-kabel

Hej
Jeg har købt et hus bygget i 2009, med 4 udendørslamper. Den ene lampe vil ikke lyse, når de tre andre tændes (gøres på samme afbryder), så troede først pæren blot var sprunget. Det viser sig dog der slet ingen spænding (fase) er på kablet.
jeg har forsøgt at kort-slutte nul og jord, for at se om hpfi’en slår fra, gør den ikke. Jeg har også forsøgt at tage en anden fase fra en lampe der virker, og så bruge den nul som er i det kabel der ikke virker. Der løber ingen strøm. Kablet der ikke virker, må jeg derfor konstatere ikke bare har sin fase afbrudt et sted i en afbryder, det er slet ikke koblet til den øvrige installation. Men.. det er fræst i muren, eller ligger i hulmuren, men jeg ved ikke hvor det løber hen. De andre kabler til resterende Udendørs lamper mødes i et lampeudtag i teknik-rum.
kan jeg søge det med noget udstyr, der er til at komme til for penge? Har forsøgt med denne: https://www.biltema.dk/bil---mc/varkstedsudstyr/testinstrumenter/elektroniske-testinstrumenter/kabelsoger-2000033425?gclid=EAIaIQobChMI7vftup6q6gIVwYSyCh1qyQK_EAQYASABEgLLYPD_BwE
Men den kan ikke fange signalet i kablet inde i muren. Den virker kun hvis modtageren størst set rører uderkappen på kablet :)

vh, Steffen 

Hej Jeg har købt et hus bygget i 2009, med 4... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I manualen refererer de til fejlsøgning i en bil og viser at jord er - på batteriet hvor den ene pol skal monteres

Med hvis det nu er et kabel i en his instalation hvad er det så er det nul eller en fysisk jord forbindelse ?

Og hvad hvis nu kablet er forbundet i den ene ende kan den så bruges når man har den anden ende af kablet men ikke ved hvor det slutter ?
Trådstarter har brugt et jordspyd som stel/jord reference.

Systemet virker på den måde at boksen sender et svagt radiosignal ud i ledningen som så fungerer som antenne.
Boksen har jord som reference, så hele bygningen vil have 0 potentiale i forhold til det signal boksen sender ud i ledningen.

Nu kan man så søge med søgeren, som er en retningsbestemt modtager, der slår ud når du er i umiddelbar nærhed af ledningen med det udsendte signal. 

Elektronikteknikeren
jetdirect skrev den 04-07-2020 07:11:22

I manualen refererer de til fejlsøgning i en bil og viser at jord er - på batteriet hvor den ene pol skal monteres

Med hvis det nu er et kabel i en his instalation hvad er det så er det nul eller en fysisk jord forbindelse ?

Og hvad hvis nu kablet er forbundet i den ene ende kan den så bruges når man har den anden ende af kablet men ikke ved hvor det slutter ?

jeg ville i hvertfald ikke have brugt den hvis der havde været fase på kablet, jeg bare ikke vidste hvor den var tilsluttet. Så skulle man måske have brugt en mere proff model :-) 

 

Gregeren skrev den 04-07-2020 09:11:20

Trådstarter har brugt et jordspyd som stel/jord reference.

Systemet virker på den måde at boksen sender et svagt radiosignal ud i ledningen som så fungerer som antenne.
Boksen har jord som reference, så hele bygningen vil have 0 potentiale i forhold til det signal boksen sender ud i ledningen.

Nu kan man så søge med søgeren, som er en retningsbestemt modtager, der slår ud når du er i umiddelbar nærhed af ledningen med det udsendte signal.

 ok tak, vil den kunne finde den ene ende på et kabel er forbundet til 230v hvis man slukker for fasen ?

jetdirect skrev den 04-07-2020 09:15:11

 ok tak, vil den kunne finde den ene ende på et kabel er forbundet til 230v hvis man slukker for fasen ?

 Hvis du slukket for strømmen, må du kunne lave samme stunt. Hvis kablet er forbundet behøver du vel ikke at lave dit eget jordspyd, men bruge den jord der er i kablet du bare ikke ved hvor er tilsluttet.
hvis der er strøm på kablet, er det vel dels lidt farligt, og “støjen” fra strømmen går i den billige modtaget fra biltema ..


Annonce
Ja hvis der slukkes for gruppen kan samme nummer udføres.
Effekten vil være ringere hvis jorden i samme kabel benyttes, da den vil have en skærmende effekt når den løber tæt op ad lederen med søgesignalet.
Så en separat jording er helt optimalt👍

I princippet kan søgning også foretages på en aktiv faseleder, hvis senderen blot tilsluttes gennem en passende kondensator.
Kondensatoren overfører RF signalet så det overlejres på fasen, samtidig med at holde fase strømmen afkoblet fra søgeren.
Men det skal man nok ikke eksperimentere med selv, men købe en søger der er konstrueret til formålet. 

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 04-07-2020 09:21:07

Ja hvis der slukkes for gruppen kan samme nummer udføres.
Effekten vil være ringere hvis jorden i samme kabel benyttes, da den vil have en skærmende effekt når den løber tæt op ad lederen med søgesignalet.
Så en separat jording er helt optimalt👍

 Jeg tænker dog, hvis kablet er tilsluttet, så vil de signal vandre igennem alle kabler som sidder på samme gruppe, så det kan være svært at vide hvilket der er “føder” kablet/hvor signalet starter ? 

Korrekt. Søger vil slå ud på alle forgreninger i samme gruppe. 

Elektronikteknikeren
 hvordan klarer man den så, har et kabel der skal afbrydes som ligger i jernrør men ved ikke hvor det ender.

Sæt søgeren på jernrøret, så kan du søge enden på røret i stedet, ved at følge det til signalet ophører. 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis