Søgning af el-kabel

Hej
Jeg har købt et hus bygget i 2009, med 4 udendørslamper. Den ene lampe vil ikke lyse, når de tre andre tændes (gøres på samme afbryder), så troede først pæren blot var sprunget. Det viser sig dog der slet ingen spænding (fase) er på kablet.
jeg har forsøgt at kort-slutte nul og jord, for at se om hpfi’en slår fra, gør den ikke. Jeg har også forsøgt at tage en anden fase fra en lampe der virker, og så bruge den nul som er i det kabel der ikke virker. Der løber ingen strøm. Kablet der ikke virker, må jeg derfor konstatere ikke bare har sin fase afbrudt et sted i en afbryder, det er slet ikke koblet til den øvrige installation. Men.. det er fræst i muren, eller ligger i hulmuren, men jeg ved ikke hvor det løber hen. De andre kabler til resterende Udendørs lamper mødes i et lampeudtag i teknik-rum.
kan jeg søge det med noget udstyr, der er til at komme til for penge? Har forsøgt med denne: https://www.biltema.dk/bil---mc/varkstedsudstyr/testinstrumenter/elektroniske-testinstrumenter/kabelsoger-2000033425?gclid=EAIaIQobChMI7vftup6q6gIVwYSyCh1qyQK_EAQYASABEgLLYPD_BwE
Men den kan ikke fange signalet i kablet inde i muren. Den virker kun hvis modtageren størst set rører uderkappen på kablet :)

vh, Steffen 

Hej Jeg har købt et hus bygget i 2009, med 4... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den kender jeg ikke, men lovprisningen i annonce lyder godt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Projektet lykkedes, så det har jeg da en lille smule optur over.
Som nævnt i første tråd, har jeg købt og forsøgt mig med denne billige kabel-søger beregnet til biler, uden held. https://www.biltema.dk/bil---mc/varkstedsudstyr/testinstrumenter/elektroniske-testinstrumenter/kabelsoger-2000033425?gclid=EAIaIQobChMI7vftup6q6gIVwYSyCh1qyQK_EAQYASABEgLLYPD_BwE

Da jeg kiggede på den dyrere kabel-søger, jeg også har linket til bed jeg mærke i, at databladet viste at de forbandt den ene pol til kablet, og den anden pol til en jordspyd. Jeg har tidligere forbundet begge poler fra den billige tone-generator fra biltema til hhv brun og blå i kablet.

Det kom til at se sådan her ud:

Jeg troede egentlig ikke selv på det, men pludselig var der udslag på kredsløbssørgeren nær det lampested hvor de andre kabler til lamperne kom ind i, alle kabler løber vel at mærke UNDER dampspæren.
Jeg synes at kunne mærke et kabel igennem dampspæren, og kabelsøgeren slog meget ud.

Jeg har skåret et hul i dampspæren, og ud faldt det sammenrullede kabel, som ikke var sluttet til noget, og skjult bag dampsparen, her var det satans kabel. Det kan jeg godt afsløre jeg har brugt lang tid på at finde. Det må aldrig have virket, eller været sluttet til, men blev fundet med værktøj til 120kr :-)

Det var lige godt - - - - - . Det har jeg aldrig prøvet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lader til at være et røverkøb det instrument.
Så lærte man da lige noget.
Så mangler du blot at teste om Max lænden på 10km kabel fra sender også holder 😁

Elektronikteknikeren
Det var alligevel sat..ns. Det var fint at du fandt kablet. Jeg havde ikke gættet på, at det aldrig havde været tilsluttet. Nu kablet er fundet, er det så tilladt at stille spørgsmålet: Hvad laver blomsten på kassen?    Bare sådan for sjov   

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 02-07-2020 23:41:39

Det var alligevel sat..ns. Det var fint at du fandt kablet. Jeg havde ikke gættet på, at det aldrig havde været tilsluttet. Nu kablet er fundet, er det så tilladt at stille spørgsmålet: Hvad laver blomsten på kassen?    Bare sådan for sjov   

 Selve kassen, og ja også blomsten og hvad der ellers står på den, er min Kæreste som mente der manglede "stemning" på terrassen, og har som sådan ikke noget at gøre med min jordforbindelse..     

Jeg håber da, du tager mit spørgsmål om blomsten fra den humoristiske side.  

fase
Kunne da godt være, man skulle "investere" i sådan en "fætter" - blot for "hvis nu man skulle få brug for den" ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du læser manualen på biltemas hjemmeside så angiver de faktisk selv at der skal forbindes til jord.

Men dejligt at du fandt kablet. Det må jo være gået lidt for hurtigt dengang der blev bygget også her forrige ejer åbenbart bare accepteret at lampen ikke virkede 

Ask
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis