overspændingsbeskyttelse

Hej
Jeg tænker på at få installeret en overspændingsbekyttelse - synes der efterhånden er mere og mere tordenvejr - hvad mon det kan koste - jeg har ladet mig fortælle at det bare er et komponent som bliver sat parallelt ind lige inden HPFI-relæet - og hvis det er rigtigt kan det vel ikke ta elektrikeren mange minutter at gøre det? - kan det virkelig passe at den bare skal parallelforbindes - jeg forestillede mig at overspændingen skulle ledes igennem den??
andre siger at hele min tavle skal bygges om - og det lyder jo mildest talt meget dyrt... nogen som ved hvad det kan handle om - og hvordan virker sådan en beskytter egentlig?

niels
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En transientbeskyttelse leder en overspænding til jord, så du skal have en fungerende jordforbindelse i din tavle.
Komponenten koster omkring 1000-3000 kr, dertil en times arbejde for en elektriker + kørsel.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Hvis der er nogen der bildt dig at hele tavlen skal bygges så vil jeg uden at blinke sige at det ved de vist ikke en dyt om...... den skal monteres parallet på indgangsiden til hpfi med Max 50 cm jordleder så høj kvadrat som muligt min 6mm2 dette gælder ligeledes leder til jordspyd gerne 6 mm2. 
Det er selvfølgelig en anden sag, hvis der ikke er disponibel plads i din tavle. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Ok - mange tak for svar  - vil det sige at han også skal etablere et nyt jordkabel fra tavlen og videre? - jeg tror at kablet fra tavle til jordspyddet kun er 2,5mm2...... eller laver han simpelthen et nyt/ekstra jordspyd... eller??
Det kommer lidt an på hvor stor overgangsmodstanden til jordspyddet er men den kan en elektriker måle. En måde at medbringe modstandern er netop at jordingslederen har en høj kvadrat bl.a. derfor at kravet for nye installationer i dag er at jordingslederen skal være min 6 mm2, men nej ikke et nyt spyd
Annonce
Det er her er seler livrem og hænderne i bukselommen for at holde bukserne oppe , der er en teoretisk mulighed for at lynet kan  slå ned og demed sender en overspænding i din installation , men der er også den teoretiske mulighed at du vinder den store gevinst i lotto .......og chancen/muligheden er en ud mange millioner.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
så - enden på det hele blir så nok at han trækker et nyt jordkabel på 6mm2   :-)   tak for alle svar...
Tak til Karl Smart.... ja  - du sætter jo unægtelig sagen i perspektiv..... som du skriver skal man også lige sætte det i relation til risiko..... bygger man overspændingsbeskyttelse ind i nye installationer? - vores huse er jo efterhånden spækket med følsom elektronik
Ville man kunne lave en transientbeskyttelse ved at føre fx et 6mm2 jordkabel  direkte fra transientmodulet til et separat jordspyd? 

Bryan
Velkommen til lds.
Et direkte kabel fra transient beskyttelse er ok. Men det nye jordspyd skal stadig langt ned og måles at det har tilpas lav overgangs modstand for at det virker .Og så skal man helst lave forbindelse til andre jordledninger også. Alle jordledninger bør høre sammen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis