overspændingsbeskyttelse

Hej
Jeg tænker på at få installeret en overspændingsbekyttelse - synes der efterhånden er mere og mere tordenvejr - hvad mon det kan koste - jeg har ladet mig fortælle at det bare er et komponent som bliver sat parallelt ind lige inden HPFI-relæet - og hvis det er rigtigt kan det vel ikke ta elektrikeren mange minutter at gøre det? - kan det virkelig passe at den bare skal parallelforbindes - jeg forestillede mig at overspændingen skulle ledes igennem den??
andre siger at hele min tavle skal bygges om - og det lyder jo mildest talt meget dyrt... nogen som ved hvad det kan handle om - og hvordan virker sådan en beskytter egentlig?

niels
Hej Jeg tænker på at få installeret en... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis bygningen ikke har et godt lynafledningsanlæg vil transientbeskyttelse i en tavle forslå som en skrædder i helvede, hvis et lyn slår direkte ned i bygningen.
Selv hvis lynet slår ned i naboejendommene eller i eventuelle luftledninger i nærheden, vil overspændingsudstyr i en tavle have meget begrænset effekt, da jordlederens induktion vil betyde, at der opbygges en høj spænding selv hvis den ohmske modstand i jordlederen er så godt som nul.
Der er krav om transientbeskyttelse i boliger i dag. Det skal etableres i nye boliger, og hvis der laves større ændringer i installationen. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

BryanYounge skrev den 30-06-2020 23:16:27

ok - så det vil sige at det gi'r mere mening at satse på at lynet ikke slår ned   - og hvis det endelig gør  - ja  - statistisk set vil det  ske meget sjældent  - så er det forskringen som skal holde for?

 Det kommer jo an på, hvad det er du vil beskytte.


Det første, der skal satses på er et lynafledersystem, hvor du jo ser, at kobberlederen er ført direkte ned i jorden uden nogen større bøjninger, netop for at undgå en induktiv modstand og for at undgå, at lynets effekt kan gå ind i bygningen.

En effektiv lynafleder på et privat hjem er nok for kostbar i forhold til det elektronik, som befinder sig i hjemmet. Lynaflederen har sin berettigelse, når man også ser på beskyttelsen af huset mod brand.

Jeg har haft transientbeskyttelse i 10-15 år, og har haft meget glæde af det. Tidligere var det sådan, at blot vejrudsigten lovede tordenvejr, slog HPFI relæet omgående ud. Det er sjældent ifm direkte lynnedslag, at der er brug for det, men oftest ude i nettet og vi har haft rigtig mange hændelser. Vi kunne f.eks. slet ikke tage på ferie, uden at have naboer til at kigge efter HPFIrelæet aht til fryser og køleskab. Selv efter transidientbeskytteren er kommet op, har denne også været smadret af lynnedslag med en mindre brand til følge. Vi har dog stadig en gang haft lynnedslag i de gamle kobberledninger til telefon ude på linien, der smadrede vores IHC styring for 26.000 kr. og vores kat blev ramt af fragmenter fra en smadret samledåse.


Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
karl smart skrev den 30-06-2020 20:52:40

Det er her er seler livrem og hænderne i bukselommen for at holde bukserne oppe , der er en teoretisk mulighed for at lynet kan  slå ned og demed sender en overspænding i din installation , men der er også den teoretiske mulighed at du vinder den store gevinst i lotto .......og chancen/muligheden er en ud mange millioner.......

 Ja når man ikke spiller på lotto så vinder man hver uge. Men vi har da fået ødelagt en telefon linie  en af de gamle computerskærme dem med billedrør og sidst styringen på vores pillefyr det kostede 1700kr i selvrisiko, men forsikringen mener heller ikke at det sker tit nok til at de vil gi rabat på at ha beskyttelse. da det lige var sket fik jeg et tilbud på ca 3400kr, men fik aldrig gjort noget ved det.

Clas ohlson sælger dette er det helt til grin?link

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Et HPFI burde ikkke koble ud i tordenvejr , det gjorde HFI relæet , og derfor skiftede mange  det ud med HPFI afbryderen , Det er meget normalt at man kører frysere og evt ,køleskabe uden om HPFI afbryderen , og bare giver dem en direkte jord .
Nu er tordenvejr noget der stort set kun forekommer om sommeren , meget sjældent om vinteren , især i august er der mange tordenvejr , ca halvdelen af lynene slår ikke ned men er lyn mellem 2 skyer .
Så risikoen er minimal især da elnettet er gravet ned i jorden , det kunne være et problem da det lå som luftledninger .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis