Hvordan forbinder jeg ny lampe til den her?

Hej med jer,

Jeg er meget utrænet i lampeopsætning, og er derfor slet ikke dus med hvordan jeg skal forbinde min nye loftslampe med den sorte boks som sidder i loftet. Desværre kiggede jeg ikke efter hvordan den gamle (som var monteret af husets tidligere ejer) var forbundet da jeg tog den ned :( Jeg har isat kablerne fra den nye lampe som I kan se på billedet, men der er ikke skyggen af lys så det er nok ikke sådan det skal gøres.
Jeg kan selvfølgelig bare forsøge at stoppe blå og brun fra den nye lampe ind sammen med en af hver fra loftsudtaget og måle løs med en testskruetrækker hist og her, men mit håb er at nogen her kender den sorte boks, og ved hvordan man skal forbinde en lampe til den, så der er så lidt arbejde som muligt med det = mindre chance for at jeg glemmer at slå sikringen fra, og får et rap over nallerne... jeg ved fra for mange år siden hvor jeg monterede strømforsyninger i computere i lange baner en nat, hvordan stress, for meget selvtillid og træthed kan få en til at glemme meget elemæntere ting.

Håber nogen kan hjælpe - på forhånd tak!

Ostekurt

Hej med jer, Jeg er meget utrænet i... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Låget er et stykke firkantet plastik med en pænt lang skrue i midten.
Er det dem her I gerne vil se? 
Ja, nu giver det mening. Det du har er ikke et lampeudtag, men en tilslutning til en lysskinne - dvs. det er en del af en andel lampe, hvor den sorte del er et stik til selve skinnen.

Fjerne hele den hvide plastic plade og erstat med en udløbsrosset, hvis der da ikke skulle gemme sig et lampeudtag bag pladen.
Formålet er at kunne gøre den hvide lampeledning fast (trækaflastning).
Tak Jens,

Men til at begynde med er det vel også tilstrækkeligt at blot koble ledningerne sammen i den sorte del hvor dem fra loftet allerede er monteret? Er det med aflastningen noget kosmetisk, direkte nødvendigt for at tingene skal fungere eller noget som er meget vigtigt rent sikkerhedsmæssigt?
Annonce
Når du bruger tilslutningen til en lysskinne som tilslutning til en lampe, vil der være adgang til spændingen. Det betyder, at du ikke bruger materiellet som tænkt af fabrikanten, og er dermed en ulovlig anvendelse. Aflastningen er ikke kosmetisk men af sikkerhedsmæssig art. Aflastningen er der, for at ledningerne i klemmerne ikke skal blive trukket ud af klemmerne. Er det meget svært at skifte til en udløbsroset? Måske findes der noget brugeligt der, hvor ledningerne kommer ud. Hvis du lige skruer din tilslutning løs, så det er til at se, hvad der er indenunder, er det nemmere at give dig råd.

fase
Hej S Fabrin,

Som jeg ser det kommer ledningerne bare direkte ud af loftet - der er ikke noget bagved den sag som indeholder den sorte boks, se billeder. Vil det ikke være godtnok at forkorte kablet en smule, og så skjule det bag en liste til dette formål? Så er det eneste tidspunkt man kunne forestille sig at nogen ville trække i ledningerne være hvis man senere fjerner kappen, eller hiver lampen (lysskinnen) ned uden at have gjort nogen forberedelser.

Nej det er ikke godt nok ikke at skifte koblingsplinten ud med en udløbsroset . Du har stadig en åbning ind til klemmerne i "den sorte boks" . Hvad er det der forhindrer dig i at købe og installere en udløbsroset og dermed lave ordentligt. Rosetten kan købes i ethvert byggemarked.

fase
man kan altid lave lidt fix faxerier, og det er jo et temperament spørgsmål. jeg har det bedst med at tingene er lavet rigtigt, udtaget skal måske sidde der i 10 eller 20 år så, hvorfor ikke bruge 30 min ekstra og så sidder den lige i skabet. jeg ville afmontere det der ukurante underlag/udtag og montere en rosette fra LK. lampeudtag farver: gul/grøn=jord brun= fase (den er der altid strøm på uanset om man tænder eller slukker på væggen, det er smart til mange ting, en projekter, en fugtstyret ventilator eller udvidelse af installationen) sort også kaldet M1 er en fase der er tændt når afbryderen er aktiveret. grå M2 tændes også med en afbryder denne funktion bruges hvis man ønsker at to afbrydere kan tænde to faser i samme lampeudtag. det kan være to lamper der er koblet til samme udtag men man vil gerne tænde dem uafhængigt af hinanden, eller en lysekrone hvor man vil tænde under eller overdel. blå er nul som alle 230v enheder skal bruge. kh. elektrikeren.      

der er aldrig tid til at lave det ordentligt, men der er altid tid til at lave det om;)
Tak mange gange til alle, jeg vil sætte mig ned og overveje hvad jeg skal gøre her - måske ikke så tosset at gøre tingene lidt mere efter bogen.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis