Flytte jordledning til brugsvand

Hej,

Jeg skal have VVS’er til at gøre noget ved den herfætter, i forbindelse med at gulvet bankes op og hæves.

Da der sidder en del kloge hoveder herinde, er jeg interesseret i at høre mulige løsninger.

Det er jordledningen til vand der kommer op her.
Fyret sidder i modsatte side, i retning af måleren - her vil jeg gerne flytte den hen.

Den VVS’er jeg har talt med, har sagt at den eneste løsning er at finde ledningen uden for huset og lave en samling her, og trække den hentil, hvor jeg ønsker.

... men er det nu også den eneste løsning?

Der findes ingen tegninger over ledningen, så hvis den skal findes udenfor, er det lidt “prøv lykken” et sted i den retning den umiddelbart løber.

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke finde vandværkets stophane til dig ude ved skel? Ellers der der måske en digital opmåling på vandværkets hjemmeside, eller vandværket ligger inde med tegning over stophanen. Så har du noget at gå efter.
Desværre er der mange grundejere der er ligeglade med den stophane, og f.eks. ligger fliser hen over, eller hæver terræn uden at forlænge opføringsrør fra stophanen. Det er grundejerens ansvar at stophanen er tilgængelig.


Søren O
Din VVS'er har ret, ellers får du skjulte samlinger. Så i gang med skovlen for at finde vandstikket udenfor. Støb/læg et føringsrør inden du støber gulvet. Husk et rør til afgangen fra måleren, hvis det skal tilsluttes ved fyret. Din VVS'er kan afslutte PEL røret i en ISIFLOW ved opføringen i gulvet.

fase
Rundt omkring har de fleste blå dæksler lige uden for grundene, det ligner dog noget der er lavet ifbm. renovering af fortorv - jeg har ikke fortorv foran mig. Her det eneste jeg har kunne finde denne på billedet.

Dog så har jeg 70 cm. terrænforskel ved skel og har ikke den fjerneste idé om den løber vinkelret ind på grunden. Det bliver et større gravearbejde at finde den tror jeg - men hvis der ikke er nogen vej uden om.

Hvor stort et tomrør skal der lægges?

 

... og skal samlingen laves i en brønd eller bare jord oven på?

 

Samlingen må laves i jorden. Afhængig af stikledningens størrelse inde i huset er der forskellige dimensioner. Du kan se størrelser i den vedlagte tabel. Men lav det i samarbejde med din VVS'er. Grundideen er at røret laves med en meget blød bøjning og der skæres gevind på det stykke af føringsrøret, som stikker op af gulvet. PEL røret afsluttes så i den tilhørende ISIFLOW.

fase
Annonce
Gravko:
Billedet du viser kan udmærket være et stophanedæksel - det er dog den billige model. Prøv at undersøge "hullet". Sidder der en firkantet tap dernede?

Søren O
Det var stophanen :)

Synes dog opgaven griber om sig. Overvejer i stedet at lægge et tomrør ud når nu gulvet er oppe, men bare lade det være til eventuel fremtidig brug.

Der hvor jordledningen kommer op nu, skal der alligevel være skabe, så overvejer at lave en mindre fordybning i gulvet, med rør hen til afløb, og så lade den komme op, hvor den nu engang gør, men så køre den ned i gulvet igen, med to 90 graders bøjninger... Måske gemme stopventilen som sidder før måleren der.

Hvis jeg gør det sådan, skal “sløjfen” så være på den varme eller kolde side af isoleringen?


 

Jeg vil foreslå dig at flytte måleren hen til den fremtidige placering med det samme. Så kan du etablere et nyt stykke PEM rør i gulv så du forbinder vandmåler med nuværende indføring. Er der plads i f.eks. soklen i dit nye skab, kan røret også føres der.
Når måleren flyttes, skal der være en afspærringshane på begge sider af den. Den nuværende afspærringsventil må du godt fjerne i samme omgang.
Ideen med et tomrør til ny indføring af jordledningen er ok.
Det vil altid være en fordel at have et koldtvandsrør liggende så koldt som muligt, og gerne under isolering inde i bygning. Alternativt isolere med f.eks. Rockwool rørskåle.

Søren O
Det ser vanskeligere ud end det er. Når du alligevel laver et nyt føringsrør, så måleren kan flyttes, kan du ligeså godt gå hele vejen og flytte måleren. Det drejer sig kun om at flytte tilgangen til installationen samtidig med, at du lægger tomrør ned til din stikledning. Når du lægger tomrør ned laver du faktisk det samme som, hvis du flyttede stikledningen. Den skal i sige "alternative" løsning, du vil lave, er ikke særlig professionel.

fase
Jeg medgiver at den alternative løsning ikke er den lækre, omend den ikke bliver synlig.

Tomrøret jeg ville lægge ned, ville jeg blot føre lige ud på den anden side af ydermuren og proppe det af.
Derfra sparer jeg så 16 meters gravearbejde ned i 1,8 m., ud til skel her og nu. Jeg har 60-70 cm. terrænforskel ved skel, så antager vi skal derned... Og jeg er træt af at grave! ;)

På samme side af huset ligger hhv. el og gas-stik. Jeg ved ikke om en entreprenør ville være frisk på at skyde i det område.

Men... Er der noget bud på, hvad det koster at skyde 16 meter? Går ud fra der skal graves op omkring stophanen uden i vejen også?

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis