Ændring af kontakt til stikkontakt

Hej, jeg har en installation fra ca. 1974. Der er to kontakter, hvoraf den ene går til lys, denanden bliver ikke brugt. Jeg vil gerne lave en stikkontakt istedet. Kan nogen hjælpe mig med hvordan det skal forbindes, om jeg det overhovedet kan lade sig gøre?Bedste hilsener Søren
Hej, jeg har en installation fra ca. 1974. Der er... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den stikkontakt, som passer i stedet for afbryderen, fås ikke uden jord. Se link et tidligere indlæg

fase
Hvis tangenten passer på stikkontakten uden afbryder (grisetryne), er det ikke at stramme den     .

fase
Øhh Danish please 😊 kan det godt lade sig gøre uden de store sværdslag ? 😲
Yes danish, det kan godt lade sig gøre uden de store sværslag. Specielt hvis din installation er lavet med ledninger i rør. Så er proceduren bind to ledninger i hver sin farve fast til en af de nuværende og træk de ny i.

fase
Annonce
Undskyld🙂
Jeg spørger, om man må sætte en kontakt op, med hul til jord, hvis man monterer en plasticforside (tangent) på, som ikke har hul til jord..
Jeg spørger, for at afklare, om du i din opgave kan se bort fra Jord, og klare dig med at trække en enkelt leder fra lampestedet, til dåsen, og nu montere din stikkontakt,  eller om der skal føres jord rundt i hele din bygning

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Måske kan man endda trække den manglende nulleder (Jeg er usikker på farverne, men er lyseblå ikke Nul? Også i 74?) Via en af dem der ikke længere skal bruges..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Den  stikkontakt fås ikke uden jord, og der kan ikke skiftes til en forside uden hul til jordbenet i stikket. Hvis der ikke skulle en jordledning til stikkontakten, ville der være ledninger nok ved at lave den sorte om til tændledning og den blå om til nul. Men er stikkontakten tæt på en ydermur, kan man lave en jordforbindelse fra stikkontakten til et jordspyd. Jeg kender ikke installationen, og kan derfor heller ikke udtale mig om, hvordan det bedst kan laves.

fase
S. Fabrin skrev den 09-06-2020 19:44:54

Den  stikkontakt fås ikke uden jord, og der kan ikke skiftes til en forside uden hul til jordbenet i stikket. Hvis der ikke skulle en jordledning til stikkontakten, ville der være ledninger nok ved at lave den sorte om til tændledning og den blå om til nul. Men er stikkontakten tæt på en ydermur, kan man lave en jordforbindelse fra stikkontakten til et jordspyd. Jeg kender ikke installationen, og kan derfor heller ikke udtale mig om, hvordan det bedst kan laves.

 Hvad er der i vejen for at han, Jakopzen, monterer en 1 modul stikkontakt og skifter afdækningen til en afdækning uden jord?

Det var netop mit spørgsmål🙂
Jeg tænkte bare denne tangent passede:
https://www.greenline.dk/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-tangenter/lk-fuga-tangent-for-stikkontakt-u-jord

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis