Forstærke bjælkelag til let gulvvarme

Hej alle,

Ifm. renovering af 1. sal, har jeg en udfordring med hvordan jeg skal opbygge gulvet med let gulvvarme.

Jeg skal have ført ventilationsrør på 100-125mm i diameter i etageadskillelsen og der er ikke højt til loftet, så der må ikke stjæles mere højde end nødvendigt.

Bjælkelaget har en afstand på 920-990 cc og bjælkerne er 90x180.
For at kunne lægge gulvvarmeplader, kræves der en strøafstand 600 cc. Det kan gøres ved at montere reglar på tværs, som beskrevet her.

Det kan lade sig gøre mellem de bjælker hvor der ikke skal trækkes ventilationsrør, men der hvor der skal lægges rør, er der ikke plads til en 95mm dyb reglar.

Har i nogen forslag til hvor jeg både kan få trukket ventilationsrør, lavet gulvvarme, bibeholdt loftshøjde og få et gulv der ikke gynger?

Jeg har tænkt på tre forskellige løsninger:
1. Bruge 45x45 mm reglar der hvor der skal trækkes rør, med 300mm cc, eller evt. 200mm cc.
2. Bruge 45x145mm reglar hvor der skæres ud til røret, der lægges tæt på bjælken, således at det kun er klipstyrken i siden som svækkes, men at der stadig er dybt træ på midten (dette kunne potentielt også gøres 300mm cc eller 200mm cc)
3. Droppe at forstærke bjælkelaget og i stedet lægge gulvvarmen i forskalling i stedet, som Pilehave har gjort her? Evt. med 32mm forskalling.

Jeg forventer at der ovenpå gulvvarmen lægges 13mm plankelamel gulv.
Hej alle, Ifm. renovering af 1. sal, har jeg en... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
den type flex rør du nævner kender jeg ikke. Der står også at de er glatte inden i.
Et almindeligt fleks rør giver også en del ekstra modstand, selv om den ligger lige. Ud for hver eneste ujævn hed vi der opstår en lille turbulens når luften suser igennem røret. Og der er mange sådanne små turbulense så det træleser noget for luft gennemstrømning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis