To spørgsmål til lægning af tagpap

Hej
Vi skal lægge selvklæbende tagpap i to-lags løsningen, da der er meget lidt hældning op kolo-huset. Vi kører med trekantsliste og alukapsel. 
Vi er tvivl om:
1)det er nødvendigt at køreen strimmel tagpap rundt til sidst, som ses nogle Steder?
2) underpappet skal under eller over trekantsliste?
Vh Bodil

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender det kun fra tagpap der brændes på. Hvis man kører med 1 m bred rulle så er det svært at styre det uden at det er på en plan flade. Man ruller lige så stille hen medens man varmer rullen op. Når denne så rider oppe på sternkant så kommer man jo langt frem før dugen har lyst til at falde ned til trekantliste. Og til den tid er området blevet kold igen.
Derfor kører man den brede rulle ind til trekantliste og derefter en smal strimmel op af sternkant og et stykke ud på det allerede lagte. Men som sagt det er erfaring fra tag pap der brændes på.
første lag skal også over trekantliste.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan ikke svare på det ud fra erfaring, men her er et par link som jeg fandt ifm. med mit eget lille tagpap projekt. Jeg valgte dog svejse, men i linkene kan i se noget om selvklæber.
Video 1 - 2 lags selvlæber
Video 2 - 1 lags topsafe
Video 3 - svejseløsning, men på 1:46 snakker han om trekantlisten

Tagpapbogen - bla. side 22 men der er megen god info i den så den er fin lige at løbe igennem bla. ift hvilket underlag man har.
Tagkanter detaljer - side 16 - det er godt nok svejseløsning de viser men tror at det er gældende ved selvklæb også.

Mit bud vil være i "skal" lægge strimmel der hvor i har trekantliste, for at sikre i leder vandet et stykke ud og i ellers ikke kan sømme øverste bane ordentligt fast til taget, men jo kun kan sømme under alukapslen.(Hvis man altså skal sømme i kanten af overpappet??)

Jeg ville nok lægge underpappet under listen og under aluprofilerne og overpappet op til overkant trekantliste, og derefter strimmel.(Men igen hvis man ikke sømmer overpappet, skal underpappet nok med op af listen??)

Men ikke strimmel i kant ved aluvindskeder, der fuges.

Det er mine bud, men husk jeg er amatør:-)
BBB


Bare kald mig BBB 
Tusind tak begge. Vi har læst og set videoer, og vores udfordring er, at det beskrives så forskelligt. Men alt tyder da på strimmel. Vi havde svært ved at se, hvilken forskel den gør, hvis man kører underpap op over trekntslisten og overpap op over stern. I håndbogen lægger de fx underpap over trekantsliste og i deres video under 🤯
Tak for inputs!!! Så skal det bare op inden regnen kommer.
Vh Bodil 

Måske når det er selvklæber burde man lægge underpap op på listen og sømme den. Så har overpappet en god bund at klæbe på så man undgår søm ioverpappen?
Man kunne måske fuge i den kant der kommer i toppen af underpappet så man sikker på det er tæt.

Hvorfor er der ikke en tagdækker i det forum her   

Bare kald mig BBB 
Har lige haft en prof til at lægge pap på her. Der er underpap under trekantslisterne. Strimler af overpap er så lagt over.
Listerne var tjæret rockwool. Lignede det. Trælister er ikke godkendt mere, var hans udmelding.
Stern og vindskeder var aluprofiler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis