Tobias83, om du har brug for timeren og kontaktoren ved jeg ikke - nogle elbiler kan "programmeres" til at lade på bestemte tidspunkter. Jeg kender ikke noget til Ford Fuga PHEV, men du skriver at den kan lade med 3,7 kW, hvilket sikkert kræver en Mode 2 lader (
Læs eventuelt her), som muligvis følger med bilen (mormorlader). Den kommunikerer med bilens interne lader (når man lader med AC, er det bilens interne lader der styre ladningen) og jeg tror derfor ikke det vil være optimalt at tænde og slukke for laderen via en timer, men det kommer jo selvfølgelig helt an på den lader du bruger.
S. Fabrin, nej jeg er ikke elektriker eller installatør, men elektronikingeniør. Almindelige stikkontakter er ikke beregnet til kontinuert belastning af store strømme - læs evt
hvad LK skriver om emner her. Det er ganske sikkert korrekt at et almindeligt nyere 1,5mm2 installationskabel ikke vil blive så varmt at det giver brandrisiko, men hvis ikke du er 100% sikker på hvordan det kabel er ført, hvor mange steder det er samlet osv, så ville jeg sørme være yderst forsigtig med at trække 10 eller 13 ampere kontinuert fra sådan en installation. Mange bilproducenter er begyndt at skalere deres medfølgende mormorladere ned til 6 ampere af samme grund. Et gammelt 1,5mm2 stofkabel der bliver belastet med 10 ampere i 5 timer ville jeg fandme ikke stole på for eksempel :-)
Dimensioneringen beskrevet ovenfor kommer fra de krav som Clever stiller til deres billader-installationer, så ja de kommer fra en slags tabel ;-)
Hvis man ser bort fra brand-risikoen (hvad jeg bestemt ikke kan se nogen fornuftig grund til at gøre), så er spændings-faldet en anden vigtig faktor at tage med i betragtning. Et langt 1,5mm2 kabel vil med en 13 amperes belastning have et betydeligt spændindsfald. Afhængigt af hvilken spænding man har i tavlen (230 volt er ikke garanteret) kan et yderligere spændingsfald betyde at spændingen ved laderen bliver for lav til at kunne fungere, man anbefaler maksimalt at tillade et spændingsfald på 4%.