Elinstallation med henblik på ladeboks til elbil

Hej :-)

Vi har flg. installeret i huset (150kvm, 4 pers.) nu:

1) Varmepumpe CTC EcoAir 614M [8kW] + EcoZenith i350 [12kW, uden varmelegme 0.24kW].
2) Tørretumbler, vaskemaskine, opvaskemaskine, ovn, kogeplader og diverse.

Sikledningen ind til huset er 6mm2 og er sikret med 25A ude i vejen.

Vi skal have en Ford Kuga PHEV (batteri på 14.4kWh) og den kan lade 3,7kW (1 fase). Vi ønsker en ladeboks installeret i garagen. Vi påtænker en ladeboks som er fremtidssikret til 11kW-22kW (til alm. elbil). Evt. Pulsar Plus.

Vi har nedsat elafgift grundet elopvarming og "gratis" el mellem 00-06. Det vil sige vaskemaskine og opvaskemaskine og nogen gange tørretumbler er sat til at starte kl.00.00. Så umiddelbart skal bilen oplades fra kl.03-06. Derudover ønsker vi også solceller i fremtiden (5-10år ude i tiden).

Umiddelbart rent økonomisk tænker jeg ikke et abb. fra Clever el. lign. kan betale sig grundet vores nedsatte elafgift og bilens lille batteri.

Nu vil vi gerne høre Jer om hvad I tænker og hvad det vil kræve? Vi får selvfølgelig en elektrikker til at udføre opgaven, men ønsker lidt inputs inden da.

På forhånd tak.

Hej :-) Vi har flg. installeret i huset (150kvm... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, den er udmærket, og du kan sikkert købe kontaktoren samme sted.

fase
Hvis du skal have en 11kw lader, skal der trækkes et 5x4mm2 kabel fra din tavle hvis der er mindre end 30 meter fra tavlen til laderen, ellers skal der bruges et 5x6mm2. Det er klart anbefalelsesværdigt at montere et kombirelæ i din tavle specifikt til laderen (gruppen bør ikke bruges til andet)
Hvis du vi lade alene med din mormorlader (den der sikkert følger med bilen) skal du være opmærksom på hvor stor en strøm den lader med. Hvis den lader med 10 ampere eller ligefrem 13 ampere, så skal du være helt sikker på at den stikkontakt du lader fra og det bagvedliggende kabel kan klare dette - der er stor forskel på at kunne trække 10 ampere i 5 minutter og i 5 timer, hvis kablet ud til stikkontakten er 1,5mm2, af ældre dato og måske endda godt langt, vil du opleve spændingsfald på kablet og varme kabler, potentielt med brandfare som risiko.
Mht din stikledningssikring og din stikledning, så er 25 ampere standard for de fleste almindelig huse og det er pebret at opgradere til 35 ampere, som sikkert er den næste sikringsstørelse du kan få. Jeg vil ikke kloge mig på om det vil give problemer, men når bilen lader med 3,7 kw bruger den 16 ampere på en fase. Det betyder at du i teorien har 9 ampere tilbage på den fase, inden stikledningssikringen ryger - i praksis vil du dog nok kunne trække lidt mere i en periode, før den rent faktisk brænder over. Det vil ikke blive et problem med ovn, tørretumbler osv, da de ikke bruger så store strømmængder ret lang tid af gangen, men varmepumpen kunne godt lyde som et problem som elektrikeren er nød til at regne lidt på :-) 

PeterGy skrev den 30-05-2020 00:28:33

Hvis du skal have en 11kw lader, skal der trækkes et 5x4mm2 kabel fra din tavle hvis der er mindre end 30 meter fra tavlen til laderen, ellers skal der bruges et 5x6mm2. Det er klart anbefalelsesværdigt at montere et kombirelæ i din tavle specifikt til laderen (gruppen bør ikke bruges til andet)
Hvis du vi lade alene med din mormorlader (den der sikkert følger med bilen) skal du være opmærksom på hvor stor en strøm den lader med. Hvis den lader med 10 ampere eller ligefrem 13 ampere, så skal du være helt sikker på at den stikkontakt du lader fra og det bagvedliggende kabel kan klare dette - der er stor forskel på at kunne trække 10 ampere i 5 minutter og i 5 timer, hvis kablet ud til stikkontakten er 1,5mm2, af ældre dato og måske endda godt langt, vil du opleve spændingsfald på kablet og varme kabler, potentielt med brandfare som risiko.
Mht din stikledningssikring og din stikledning, så er 25 ampere standard for de fleste almindelig huse og det er pebret at opgradere til 35 ampere, som sikkert er den næste sikringsstørelse du kan få. Jeg vil ikke kloge mig på om det vil give problemer, men når bilen lader med 3,7 kw bruger den 16 ampere på en fase. Det betyder at du i teorien har 9 ampere tilbage på den fase, inden stikledningssikringen ryger - i praksis vil du dog nok kunne trække lidt mere i en periode, før den rent faktisk brænder over. Det vil ikke blive et problem med ovn, tørretumbler osv, da de ikke bruger så store strømmængder ret lang tid af gangen, men varmepumpen kunne godt lyde som et problem som elektrikeren er nød til at regne lidt på :-)

Tak for dit svar. Har prøvet at skitsere opsætningen i den vedhæftede pdf. Håber du vil kigge det igennem og se om der er noget at optimere/rette op på.

En anden ting. Vil bilen selv kunne sige til når batteriet er fyldt og derefter slå strømmen fra ved denne type installation?

Ja bilen stopper selv ladning når den er fuld. Ellers vil der gå ild i batteriet, hvor skal de 3,7kw ellers blive af?

Forestil dig hvad der svarer til 2 elkogere som står tændt uden vand i. 

Elektronikteknikeren
Tobias83, du har glemt at tilføje gruppesikringernes størrelse på dit diagram.
PeterGy at et stykke 1,5mmbelastet med 13A skulle kunne starte en brand, er en teoretisk opfattelse uden bund i virkeligheden. Jeg kender ikke din viden om el, så jeg skal afholde mig fra yderligere kommentarer til din dimensionering udover, at den tilsyneladende stammer fra en tabel.

fase
Annonce
Gregeren skrev den 31-05-2020 12:35:57

Ja bilen stopper selv ladning når den er fuld. Ellers vil der gå ild i batteriet, hvor skal de 3,7kw ellers blive af?

Forestil dig hvad der svarer til 2 elkogere som står tændt uden vand i.

 Ok, tak :-)

Blev bare lidt urolig, da min bil-sælger kommenterede på min foreslåede løsning, om at det kan være "farligt/skadeligt" for batteriet at stå med konstant strøm tilkoblet. Altså, at man mangler smart delen fra ladeboksen.

Hvad er fidusen med en mobil-lader så: https://evbiler.dk/shop/ladere-til-anvendelse-hjemme-til-elbiler/ratio-electric-mobil-lader-11-22kw/.
S. Fabrin skrev den 31-05-2020 13:12:43

Tobias83, du har glemt at tilføje gruppesikringernes størrelse på dit diagram.
PeterGy at et stykke 1,5mmbelastet med 13A skulle kunne starte en brand, er en teoretisk opfattelse uden bund i virkeligheden. Jeg kender ikke din viden om el, så jeg skal afholde mig fra yderligere kommentarer til din dimensionering udover, at den tilsyneladende stammer fra en tabel.

Hej igen :-)

Du mener kombiafbryderen - korrekt? Den er på 16A, som også står i diagrammet. Eller har jeg misforstået noget`? 

Tobias83, om du har brug for timeren og kontaktoren ved jeg ikke - nogle elbiler kan "programmeres" til at lade på bestemte tidspunkter. Jeg kender ikke noget til Ford Fuga PHEV, men du skriver at den kan lade med 3,7 kW, hvilket sikkert kræver en Mode 2 lader (Læs eventuelt her), som muligvis følger med bilen (mormorlader). Den kommunikerer med bilens interne lader (når man lader med AC, er det bilens interne lader der styre ladningen) og jeg tror derfor ikke det vil være optimalt at tænde og slukke for laderen via en timer, men det kommer jo selvfølgelig helt an på den lader du bruger.

S. Fabrin, nej jeg er ikke elektriker eller installatør, men elektronikingeniør. Almindelige stikkontakter er ikke beregnet til kontinuert belastning af store strømme - læs evt hvad LK skriver om emner her. Det er ganske sikkert korrekt at et almindeligt nyere 1,5mm2 installationskabel ikke vil blive så varmt at det giver brandrisiko, men hvis ikke du er 100% sikker på hvordan det kabel er ført, hvor mange steder det er samlet osv, så ville jeg sørme være yderst forsigtig med at trække 10 eller 13 ampere kontinuert fra sådan en installation. Mange bilproducenter er begyndt at skalere deres medfølgende mormorladere ned til 6 ampere af samme grund. Et gammelt 1,5mm2 stofkabel der bliver belastet med 10 ampere i 5 timer ville jeg fandme ikke stole på for eksempel :-)

Dimensioneringen beskrevet ovenfor kommer fra de krav som Clever stiller til deres billader-installationer, så ja de kommer fra en slags tabel ;-)

Hvis man ser bort fra brand-risikoen (hvad jeg bestemt ikke kan se nogen fornuftig grund til at gøre), så er spændings-faldet en anden vigtig faktor at tage med i betragtning. Et langt 1,5mm2 kabel vil med en 13 amperes belastning have et betydeligt spændindsfald. Afhængigt af hvilken spænding man har i tavlen (230 volt er ikke garanteret) kan et yderligere spændingsfald betyde at spændingen ved laderen bliver for lav til at kunne fungere, man anbefaler maksimalt at tillade et spændingsfald på 4%.
PeterGy skrev den 31-05-2020 14:06:36

Tobias83, om du har brug for timeren og kontaktoren ved jeg ikke - nogle elbiler kan "programmeres" til at lade på bestemte tidspunkter. Jeg kender ikke noget til Ford Fuga PHEV, men du skriver at den kan lade med 3,7 kW, hvilket sikkert kræver en Mode 2 lader (Læs eventuelt her), som muligvis følger med bilen (mormorlader). Den kommunikerer med bilens interne lader (når man lader med AC, er det bilens interne lader der styre ladningen) og jeg tror derfor ikke det vil være optimalt at tænde og slukke for laderen via en timer, men det kommer jo selvfølgelig helt an på den lader du bruger.

Fra FDM: "Batteriet lades op via et indbygget Type 2-stik. Man kan lade med én fase med op til 16 Ampere, og det giver en maksimal ladeeffekt på 3,7 kW, hvilket medfører knapt fire timers ladetid."

Er Type 2-stik og Mode 2 i dit link det samme? Dvs. der sidder en kontrolenhed i type-2 stikket?

Mht. timeren og kontaktoren:
Fra Ford: "Har du en Kuga Plug-in Hybrid, giver FordPass-appen dig endnu flere eksklusive funktioner. Se bl.a. dit aktuelle batteriniveau og rækkevidde, tilgå dine kørselsmønstre og strømforbrug, find offentlige ladestationer og indstil dine foretrukne tidspunkter til hjemmeopladning. Du kan tilmed forhåndsindstille bilens kabinetemperatur, så den er klar ved afgang."
Umiddelbart har du ret. Timeren og kontaktoren er ikke nødvendige. Tak :-)
PeterGy skrev den 31-05-2020 14:06:36

Tobias83, om du har brug for timeren og kontaktoren ved jeg ikke - nogle elbiler kan "programmeres" til at lade på bestemte tidspunkter. Jeg kender ikke noget til Ford Fuga PHEV, men du skriver at den kan lade med 3,7 kW, hvilket sikkert kræver en Mode 2 lader (Læs eventuelt her), som muligvis følger med bilen (mormorlader). Den kommunikerer med bilens interne lader (når man lader med AC, er det bilens interne lader der styre ladningen) og jeg tror derfor ikke det vil være optimalt at tænde og slukke for laderen via en timer, men det kommer jo selvfølgelig helt an på den lader du bruger.

S. Fabrin, nej jeg er ikke elektriker eller installatør, men elektronikingeniør. Almindelige stikkontakter er ikke beregnet til kontinuert belastning af store strømme - læs evt hvad LK skriver om emner her. Det er ganske sikkert korrekt at et almindeligt nyere 1,5mm2 installationskabel ikke vil blive så varmt at det giver brandrisiko, men hvis ikke du er 100% sikker på hvordan det kabel er ført, hvor mange steder det er samlet osv, så ville jeg sørme være yderst forsigtig med at trække 10 eller 13 ampere kontinuert fra sådan en installation. Mange bilproducenter er begyndt at skalere deres medfølgende mormorladere ned til 6 ampere af samme grund. Et gammelt 1,5mm2 stofkabel der bliver belastet med 10 ampere i 5 timer ville jeg fandme ikke stole på for eksempel :-)

Dimensioneringen beskrevet ovenfor kommer fra de krav som Clever stiller til deres billader-installationer, så ja de kommer fra en slags tabel ;-)

Hvis man ser bort fra brand-risikoen (hvad jeg bestemt ikke kan se nogen fornuftig grund til at gøre), så er spændings-faldet en anden vigtig faktor at tage med i betragtning. Et langt 1,5mm2 kabel vil med en 13 amperes belastning have et betydeligt spændindsfald. Afhængigt af hvilken spænding man har i tavlen (230 volt er ikke garanteret) kan et yderligere spændingsfald betyde at spændingen ved laderen bliver for lav til at kunne fungere, man anbefaler maksimalt at tillade et spændingsfald på 4%.

 Der er hele tiden blevet foreslået CEE materiel som jo kan klare mærkestrømmen kontinuerligt. 

1,5 kvadrat som fast installation har aldrig været på tale, det har derimod 2,5mm2 som længe har været anvendt til 16A installationer i boliger, men også 4 og 6mm2 er blevet diskuteret i tråden.

Der er jo tale om en ny installation, så ikke noget med gamle kabler. 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis