Elinstallation med henblik på ladeboks til elbil

Hej :-)

Vi har flg. installeret i huset (150kvm, 4 pers.) nu:

1) Varmepumpe CTC EcoAir 614M [8kW] + EcoZenith i350 [12kW, uden varmelegme 0.24kW].
2) Tørretumbler, vaskemaskine, opvaskemaskine, ovn, kogeplader og diverse.

Sikledningen ind til huset er 6mm2 og er sikret med 25A ude i vejen.

Vi skal have en Ford Kuga PHEV (batteri på 14.4kWh) og den kan lade 3,7kW (1 fase). Vi ønsker en ladeboks installeret i garagen. Vi påtænker en ladeboks som er fremtidssikret til 11kW-22kW (til alm. elbil). Evt. Pulsar Plus.

Vi har nedsat elafgift grundet elopvarming og "gratis" el mellem 00-06. Det vil sige vaskemaskine og opvaskemaskine og nogen gange tørretumbler er sat til at starte kl.00.00. Så umiddelbart skal bilen oplades fra kl.03-06. Derudover ønsker vi også solceller i fremtiden (5-10år ude i tiden).

Umiddelbart rent økonomisk tænker jeg ikke et abb. fra Clever el. lign. kan betale sig grundet vores nedsatte elafgift og bilens lille batteri.

Nu vil vi gerne høre Jer om hvad I tænker og hvad det vil kræve? Vi får selvfølgelig en elektrikker til at udføre opgaven, men ønsker lidt inputs inden da.

På forhånd tak.

Hej :-) Vi har flg. installeret i huset (150kvm... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 28-05-2020 21:03:02

 Tak for det, den kikker jeg på. Det foreløbige kik viser, at sikringsværdierne er sat ned.

 Så umiddelbart et 5x4mm2 kabel skal jeg bruge.

Hvis der skal trækkes kabel alligevel, så giver det da god mening af trække 6mm, om 3-4 år køber han måske en elbil med 80kwh batteri, og den skal have en noget kraftigere lader hvis den skal lades natten over, også behøver han ikke hive det gamle kabel op og trække nyt. tasla har ladere der kan lade med 22kw, og inden længe bliver hjemmeladerne måske også kraftigere..

S. Fabrin skrev den 28-05-2020 19:55:31

mfrost. kan jeg få dig til at gøre nærmere rede for beregningen af kabeldimensionen 5X4mm2 eller endog 5X6mm2 ?
I øvrigt mangler der en kontaktor i materialelisten, fordi uret ikke kan koble 3 faser.

 Hvis jeg finder et ur med 3 faser, er en kontaktor så nødvendig? Og hvad er en kontaktor :-)

Et 3 faset koblingsur tror jeg ikke, du finder nogen steder, men du bruger uret til at til- og frakoble en kontaktor.

fase
 Hvis jeg finder et ur med 3 faser, er en kontaktor så nødvendig? Og hvad er en kontaktor :-) 
Hvis du finder et 3 faset koblingsur, vil jeg gerne have et link til det. En kontaktor er et relæ, som kan styres af f.eks. et koblingsur. Uret kan så styre relæet/kontaktoren, som kan til- og frakoble en meget højere strøm og flere faser, end uret kan. Ja, det er sådan en

fase
speddy skrev den 27-05-2020 22:34:33

Det er som mfrost skriver - du afregner selv med elleverandøren og så refunderer clever efter den måler der er i ladeboksen.
Derfor er det en fordel at du køber strømmen så billigt som muligt - refusionen er den samme uanset hvad.

Med modstrøm skal du have rimelig godt styr på dit forbrugsmønster, hvis du kun ser på pris - gratis om natten, ja, men dyrere om dagen.

Jeg bruger pt Vindstød: 18,5øre pr kWh og 0 i abonnement (gennem Elforbundet)

..og så kommer der selvfølgelig transport og afgifter oveni.
Med en besparelse på 5øre/kWh og et forbrug på 10.000kWh/år giver det 500,- + abonnement 120,- lige i lommen - så er det op til folk selv om de gider bruge 1/2 time for 620,- skattefrit...

 Du har helt ret. Jeg har ikke rigtig regnet på det. Men betaling af abonnement hos Modstrøm gør det meget dyrere. Tak :-)

S. Fabrin skrev den 28-05-2020 21:19:45

 Hvis jeg finder et ur med 3 faser, er en kontaktor så nødvendig? Og hvad er en kontaktor :-) 
Hvis du finder et 3 faset koblingsur, vil jeg gerne have et link til det. En kontaktor er et relæ, som kan styres af f.eks. et koblingsur. Uret kan så styre relæet/kontaktoren, som kan til- og frakoble en meget højere strøm og flere faser, end uret kan. Ja, det er sådan en

 Er det sådan en her kontaktor du vil anbefale? https://www.wattoo.dk/kontaktor-ci-16-3p-400v-2322022162

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis