Støbe køkkenbordplade i beton

Jeg går og leger lidt med tanken om at støbe en betonbordplade til køkkenet, men jeg er ikke lige sikker på hvad der er bedst at gøre. Jeg vil helst støbe bordpladen på stedet. Der er ingen grund til at løbe rundt og samle det synes jeg.

Det "svære" ved mit projekt er at der skal være en ca. 35-40 cm bar som man kan sidde ved. Hvordan skal dette stykke støbes så det bliver stærkt nok til ikke at knække når man bruger bordet. Og for at gøre det mere besværligt vil jeg jo selvfølgelig også have den så tynd som muligt. Her tænker jeg 32 mm. Jeg har tænkt på følgende løsninger til baren:

1) bygge en støbeform i træ samt rionet. Alternativt 10 mm armerinsstål?

2) svalehaleplader. disse er 16 mm høje på toppene - jeg er dog bange for at 16 mm "på toppen" af pladerne ikke gør den stærk nok på langs af "halerne" - altså at det kan revne på det tynde stykke

Hvad ville i støbe med?Jeg har overvejet om det kan lade sig gøre at bruge flydespartel (med fiber i), det er nemt at arbejde med, og jeg kan godt lide overfladen der laver, og den skal ikke forarbejdes mere (andet end måske olie, voks eller lak).

En anden ting: jeg vil gerne have en planlimet vask i. Jeg har et par ideer til hvordan det gøres.

1) placere vask i noget forskalling i den rigtige højde og simpelthen støben den sammen med pladen

2) støbe en ramme vasken kan gå i, og derefter skære en fals i betonen som vasken hviler på. Hvad kan jeg skære denne fals med?
Jeg går og leger lidt med tanken om at støbe en... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du så gerne inkludere flydespartel i dit projekt? Det har ikke nogen egnede egenskaber. 

Elektronikteknikeren
Det er ikke fordi jeg absolut vil bruge flydespartel. Som heg sagde så var jeg også skeptisk, men jeg vil gerne vide hvorfor det ikke ville kunne fungere, altså nogle tal for hvor stærk konstruktionen er ifht beton. for min erfaring med flydespartel er at når det er hærdet så er det pænt stærkt.

jeg har derfor snakket med skalflex, og de har også prøvet at støbe plader med flydespartel. de har dog bedre erfaringer med deres flydebeton som også er nemt at lægge ud samt har nogle meget fine korn.

de støbte en bordplade på 1,8 meter i flydebeton med rionet i en tykkelse på mellem 3 og 4 cm. den kunne holde til en person. jeg tænker derfor jeg bruger samme materialer også, og så vil jeg til baren lægge et stykke melanin ud til at støbe på.

derefter vil jeg give den nogle lag epoxy lak. de anbefaldede at snakke med sika

håber det giver inspiration
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også