Støbning af vægtskiver

Jeg er i gang med at lave lidt corona træning i haven. Jeg har købt noget 3/4" vandrør der skal fungere som en vægtstang, og jeg vil nu støbe nogle vægtskiver i beton.

Planen er at støbe dem i et par ens spande, og i midten vil jeg sætte noget afløbsrør ned så der er et hul i midten.

Er der noget man skal være opmærksom på i forhold til at støbe sådan noget? F.eks. hvad skal man bruge for at det ikke tager 100 år om at tørre? Er det til at få ud af spanden igen, uden at ødelægge skiverne osv?

Jeg har kigget lidt på det her, da der står det er hurtig tørrende.
https://www.jemogfix.dk/weber-quickrep-5-kg/4172/9049555/
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/231732/s/stoebe-vaegtskiver Der er skrevet lidt om det i denne tråd. , men vil mene at det er et dårligt produkt til formålet. Det er til lagtykkelser o-30mm så hvis dia passer kan du nok godt gøre det med spartelmassen. men det bliver jo noget dyrt 5kg / 140kr. 2 skiver a 15 kg= 840kr og så er du ikke engang nær målet I tråden som henvises til er et link til en som støber i en vaskebalje. Hvis jeg selv skulle støbe det så ville jeg bruge sand og cement uden større sten. Ligesom man støber fliser af. Har ose tænkt på det med et 3/4" rør. Hvordan tænker du at lave stop til skiven? Den smule vand som bruges til beton tørre rimeligt hurtigt når betonen er hærdet af så husk at pakke skiverne ind i plast medens det hærder.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Sådan nogle vægtklodser skal vel kunne tåle at falde på jorden/gulvet med et brag? Det er beton ikke egnet til, fordi beton ikke er egnet til at blive slået på. Det er det man udnytter, når beton brydes ned. Køb nogle metalvægte.
Det hurtigttørrende, du henviser til, er spartelmasse, som slet ikke er egnet til dit formål.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Fabrin man behøver altså ikke at smide vægtene når man træner, jeg anser det mest for at være en macho attitude at nogen gør det elle når man løfter 300kg i konkurrencer. Der hvor jeg kommer er der ingen som smider med vægtene. og som skrevet i en tidligere tråd så er skiverne af jern dels enten udsolgt eller voldsomt dyre. Men jeg tror egentlig godt men kunne støbe i den der spartelmasse med armering af kyllingenet. Hvis men vil betale en absurd pris for det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Uanset hvordan man sætter vægtene fra sig, anser jeg ikke beton for et egnet materiale. Hvorfor ikke bare gå til et smede- eller maskinværksted og få skåret et par skiver af f.eks. 20- 25 mm. plade.

fase
Jeg tror at det vil blive hammer dyrt at få en smed til at gøre det. enten skal de laserskæres eller skæres med skærebrænder. da jeg arbejdede kunne jeg ha gjort det men nu har jeg ikke udstyret til det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er godt nok en lav det selv side, men der er et prisbilligt alternativ. Det kræver lidt opsøgende arbejde.
Jeg arbejder selv i en genbrugsbutik, som”støtter et godt formål” (ingen reklame)!
Men vi får ind i mellem de mærkeligste ting ind, når der ryddes op, ryddes dødsboets osv, herunder snekæder, vægtsæt fra Harald-Nyborg, fastnet tlf.
Så hvis man gider tage turen rundt og spørge medarbejderne, så kan man købe mange ting til en rimelig pris. Det der ikke er der i dag, kommer måske ind i morgen.
Når man skal tale med en medarbejder, så er det fordi at der ikke er plads til alle varer i butikken, tit står der noget i kælderen eller på fjernlager.

Tit er tingene jo “sæson-mæssigt parkeret”! 😁
og ja, vi har haft et sæt i “min butik” - som jeg prissatte til 1/3 del af Harald-Nyborgs pris som nyt!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Vægtskiver. Biltema har noget her som kunne bruges. Det ville kunne fåes for 1360kr for at dække mit behov. Det svare til et årsabb i mit motionscenter. Plast betrukket beton.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 22-05-2020 09:39:38

Vægtskiver. Biltema har noget her som kunne bruges. Det ville kunne fåes for 1360kr for at dække mit behov. Det svare til et årsabb i mit motionscenter. Plast betrukket beton.

 Fedt! Jeg synes ellers jeg havde kigget alle vegne. Men jeg køber da en røvfuld skiver der! Det er dog lidt ærgerligt at de største kun er på 10 kilo, men det er da til at leve med. 😁

Jeg synes osse jeg har været rundt de fleste steder, så faldt jeg tilfældigt over dem. Hvad har du af stativ til at lægge stangen i?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
her er mit stativ :)
Jeg skal lige have et par vinkler mere på højere oppe, så kan jeg også bruge det til squat
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også