Kogeplade med emfang - dur det ?

Hej alle

Står for at lave køkken hvor vi overveje en induktionsplade med indbygget emfang ... Feks Nikola Tesla modellen
https://youtu.be/qRJnwlwvH2g

Men dur det ? Kan det klare 4 store gryder på et komfur , eller fiser halvdelen videre op i loftet ?

En test fra '18 var ikke for positiv

Glæder mig til jeres input

Martin. 
Hej alle Står for at lave køkken hvor vi overveje... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, så ramte virkeligheden mig. Vores Bora classic 2.0 melder at den ønsker et nyt filter - pris 2500 kr (da vi købte kogepladen i sin tid fik jeg oplyst en pris på 500 kr.). Det hverken kan eller vil jeg betale lige nu.... Så hvad gør jeg? Jeg har afmonteret filteret og inspiceret det visuelt samt lugtet til det. Det ser ikke "slidt ud" og afgiver heller ingen lugt. Jeg ser følgende muligheder:

  1. Nulstiller "timeren" og geninstallerer filteret uden at gøre noget. Denne løsning er dog midlertidig da vi så står med problemet igen om et år.
  2. Forsøger at vaske filteret og gen-monterer det når det er tørret. Her kan jeg risikere at ødelægge filtereret, men såfremt det alligevel skal skiftes er det vel et forsøg værd.
Hvad tænker LDS?


Jeg ville da prøve at nulstille.  
Der er vel ingen reel løsning, kulfilteret er jo en forbrugsvare, som i sagens natur ikke holder for evigt.
Hold øje på brugtmarkedet, om der skulle være nogen der sælger filtre, måske. 
Jeg fik f.eks. kulfltre med til vores Siemens, som jeg monterede med aftræk. Dem solgte jeg efterfølgende.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Min foreløbige løsning er at smide filteret ud i solen et par timer - UV-strålerne og den friske luft kan nok fjerne nogle af partiklerne. Derefter nulstiller jeg kogepladen og kører igen.... 

Det undrer mig dog at pladen nulstiller til 600 timer når der står maks 150 timer i manualen.....

Jeg er dog ikke så nervøs da driftstimer også tæller kartoffelkogning mm der ikke slider på filteret....
Henrikhp skrev den 13-04-2023 10:30:02

Nå, så ramte virkeligheden mig. Vores Bora classic 2.0 melder at den ønsker et nyt filter - pris 2500 kr (da vi købte kogepladen i sin tid fik jeg oplyst en pris på 500 kr.). Det hverken kan eller vil jeg betale lige nu.... Så hvad gør jeg? Jeg har afmonteret filteret og inspiceret det visuelt samt lugtet til det. Det ser ikke "slidt ud" og afgiver heller ingen lugt. Jeg ser følgende muligheder:

  1. Nulstiller "timeren" og geninstallerer filteret uden at gøre noget. Denne løsning er dog midlertidig da vi så står med problemet igen om et år.
  2. Forsøger at vaske filteret og gen-monterer det når det er tørret. Her kan jeg risikere at ødelægge filtereret, men såfremt det alligevel skal skiftes er det vel et forsøg værd.
Hvad tænker LDS?


Hvis det er ULBF varianten af filter så koster det ca 2/3 i Tyskland - prisen i DK ser ud til at være det sædvanlige med dårlig konkurrence da der kun er en enkelt importør.

F.eks:

https://past-geraete.de/BORA-ULBF

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis det er et aktivt kul, kan du ikke vaske det. Hvis det ikke virker mere, skal det udskiftes. Det kan helt sikkert fungere længere end apparatet selv angiver.

Aktivt kul er reelt blot rent kul der er porøst så det har en ekstrem stor overflade. Det kan regenereres ved at opvarme det til 900 grader i en kontrolleret atmosfære. Det er selvfølgelig ikke praktisk muligt med et filter. Der er ikke evidens for at UV-lys har nogen betydning.

Kan du ikke finde noget uoriginalt? Er det billigere på en tysk hjemmeside?


Annonce
GodeVen skrev den 13-04-2023 12:04:33

Hvis det er et aktivt kul, kan du ikke vaske det. Hvis det ikke virker mere, skal det udskiftes. Det kan helt sikkert fungere længere end apparatet selv angiver.

Aktivt kul er reelt blot rent kul der er porøst så det har en ekstrem stor overflade. Det kan regenereres ved at opvarme det til 900 grader i en kontrolleret atmosfære. Det er selvfølgelig ikke praktisk muligt med et filter. Der er ikke evidens for at UV-lys har nogen betydning.

Kan du ikke finde noget uoriginalt? Er det billigere på en tysk hjemmeside?


 Jeg læste bare på en hjemmeside at en omgang i opvaskeren ved 75 grader og efterfølgende grundig tørring i ovn kunn forlænge levetiden på filteret. Syntes dog ikke det giver så meget mening da det aktive kul formentlig bare vil binde sæben istedet.


Kunne man forestille sig at man kunne bruge en ozon-generator til at nedbryde organiske partikler og derved regenerere filteret? Altså lave et lukket rum hvor filtere placeres sammen med ozon-generatoren?
Henrikhp skrev den 13-04-2023 15:32:01
Kunne man forestille sig at man kunne bruge en ozon-generator til at nedbryde organiske partikler og derved regenerere filteret? Altså lave et lukket rum hvor filtere placeres sammen med ozon-generatoren?

 Ozon vil blot nedbryde kullet til CO2

https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=BORA+ULBF&_trksid=m5467.l1311&_odkw=BORA+Luftreinigungsbox+flexibel+ULBF
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis