Utætte tagpap

Hej
Vi har lige fået lagt tagpap (Icopal Topsafe mono 512 PG) på ny carport med skur.I forbindelse med det første regnskyld konstater vi at taget er utæt og vandet siler ned et par steder gennem taget. Der er anvendt 15 mm krydsfiner som underlag. Da tagpappen er en et-lagsløsning, er det sømmet og limet på underlaget. Vi kan nu se at luftlommer, for pappen buler forskellige steder.
Limningen mellem samlingerne sidder ikke ordentligt fast og det er dér, vi formoder vandet trænger igennem. Så vil vi meget gerne bede om råd og vejledning om, hvordan man bedst muligt kan udbedre skaderne. Kan man for eksempel tage hele pappen af og derefter sømme og lime den på igen (genbruge den)?

På forhånd tak
Hej Vi har lige fået lagt tagpap (Icopal Topsafe... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Natur
Tak for svar og jeg sætter virkelig pris på at du tager dig tid til at dele din viden og erfaring med mig. Men hvis jeg har forstået dine "fordomme" rigtigt, så må jeg skuffe og oplyse at den "håndværker", der har udført arbejdet ikke er "sydfra", men en af vor egne "lokale håndværker", som oven i købet påstår at have færdiggjort sin uddannelse her. Det undrer mig, at man kan overse og efterlade sådan noget, der virker i mine øjne som "sjusk". Se vedlagt billede.
Sheikh skrev den 23-05-2020 12:52:04

Hej Natur
Tak for svar og jeg sætter virkelig pris på at du tager dig tid til at dele din viden og erfaring med mig. Men hvis jeg har forstået dine "fordomme" rigtigt, så må jeg skuffe og oplyse at den "håndværker", der har udført arbejdet ikke er "sydfra", men en af vor egne "lokale håndværker", som oven i købet påstår at have færdiggjort sin uddannelse her. Det undrer mig, at man kan overse og efterlade sådan noget, der virker i mine øjne som "sjusk". Se vedlagt billede.

 Hej @sheikh - beklager at jeg har fordomme.. men der er så mange fuskere, der lige kommer og vil ordne taget / rengøre indkørslen o.m.a. 

- hvis der er regning på (du skriver "timelønnet"), så er det jo blot at lade være med at betale.  men det lyder jo lidt til at det er sort, du har fået lavet det - og det er noget biks.. tit betaler du næsten lige så meget, og har nul garanti..

Men det er et godt sted at gå igang med gør det selv..  det kan jo ikke blive ringere 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Big Bam Boo skrev den 23-05-2020 14:50:31

Ja det ser ikke godt ud. Vandpytten kan han nok ikke gøre for, det er vel manglende fald på taget eller manglende understøtning. Det bør du løse før du går i gang med nyt pap

Det er den samme "håndværker", der har lavet det hele, altså hele taget både pap og det underliggende konstruktion. Der skulle også være fald på taget for der er omkring 25 cm højdeforskel mellem den første - og den sidste stolpe. Så manglende fald og på taget og understøtning er det første, der skal ordnes. Tror du man kan på en eller anden måde rede pappet, eller er det nu affald og der skal investeres noget nyt.

  

Natur skrev den 23-05-2020 15:39:36

 Hej @sheikh - beklager at jeg har fordomme.. men der er så mange fuskere, der lige kommer og vil ordne taget / rengøre indkørslen o.m.a. 

- hvis der er regning på (du skriver "timelønnet"), så er det jo blot at lade være med at betale.  men det lyder jo lidt til at det er sort, du har fået lavet det - og det er noget biks.. tit betaler du næsten lige så meget, og har nul garanti..

Men det er et godt sted at gå igang med gør det selv..  det kan jo ikke blive ringere 

 Det har du fulstændig ret i, at det er et godt sted at gå i gang med gør det selv. Det var også meningen i starten, men jeg blev i tvivl om, jeg kunne lave taget håndværksmæssig rigtigt, og derfor hyrede jeg "håndværkeren" som byggede det endnu dårligere end jeg kunne have gjort!. Jeg tænker bare om jeg kan rede noget af de materialer, der er brugt, f.eks. pap, krydsfiner pladerne, eller er det allerede ødelagt og derfor udskiftes? 

Annonce
Ja det er jo træls hvis han har lavet lort i det hele fra start af, både konstruktion og tagpap.

Problemet kan muligvis forværres ved at hele konstruktionen arbejder/vrider lidt, så derfor så det pænt ud da det lige var lagt, men knap så pænt efter et par dage.

Jeg har selv lige lavet paptag på mit 15kvm skur uden forudgående erfaring med emnet og det kan lade sig gøre.
Jeg googlede meget og giver lige her et par erfaringer som du kan tage med dig hvis du selv går i gang.

Icopal topsafe anbefales ikke til lavhældningstage som 1-lags løsning, så det er måske ikke den rigtige valgte løsning fra start af. Carport og skur må jo være ret langt, så du har måske 3cm Prm og det er for lidt til 1-lags ifølge icopal.
Måske skulle der have været valgt en 2 lags selvklæber eller svejse løsning?

Svejse er lidt svært fandt jeg ud af   . Det er dog muligt hvis man tager det roligt, men svært at få lige så pænt som profferne.

Understøtning af krydsfiner anbefalet 80-100cm. i spændvidde ved 15mm krydsfiner, men jeg ville nu hellere lægge de par ekstra lægter og gå ned på 50-60 cm.

Tænker ikke fineren har taget skade - endnu - men det kommer jo nok hvis den står og sopper i vand.
Genbrug tagpappet er sgu nok tvivlsomt og det er lidt træls hvis det bliver utæt igen efter udbedring pga. fejl i pappet.


Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 23-05-2020 22:23:33

Ja det er jo træls hvis han har lavet lort i det hele fra start af, både konstruktion og tagpap.

Problemet kan muligvis forværres ved at hele konstruktionen arbejder/vrider lidt, så derfor så det pænt ud da det lige var lagt, men knap så pænt efter et par dage.

Jeg har selv lige lavet paptag på mit 15kvm skur uden forudgående erfaring med emnet og det kan lade sig gøre.
Jeg googlede meget og giver lige her et par erfaringer som du kan tage med dig hvis du selv går i gang.

Icopal topsafe anbefales ikke til lavhældningstage som 1-lags løsning, så det er måske ikke den rigtige valgte løsning fra start af. Carport og skur må jo være ret langt, så du har måske 3cm Prm og det er for lidt til 1-lags ifølge icopal.
Måske skulle der have været valgt en 2 lags selvklæber eller svejse løsning?

Svejse er lidt svært fandt jeg ud af   . Det er dog muligt hvis man tager det roligt, men svært at få lige så pænt som profferne.

Understøtning af krydsfiner anbefalet 80-100cm. i spændvidde ved 15mm krydsfiner, men jeg ville nu hellere lægge de par ekstra lægter og gå ned på 50-60 cm.

Tænker ikke fineren har taget skade - endnu - men det kommer jo nok hvis den står og sopper i vand.
Genbrug tagpappet er sgu nok tvivlsomt og det er lidt træls hvis det bliver utæt igen efter udbedring pga. fejl i pappet.
Tusind TAK Big Bam Boo for at dele dine erfaringer med mig.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis