Kernebor porebeton køling?

HejJeg er ved at bore nogle huller i nogle blokke til armering og beton.Jeg syntes det går lidt trægt, er det meningen der skal køling på, boret bliver lidt varmt.
Eller måske det er støvet der bremser boret.

Jeg havde egentlig forestillet mig boret ville gå igennem som smør, men måske jeg gør det forkert.

Nogen ideer...

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan få sug på er det altid en fordel. Jeg ville ikke plaske med vand da det blot bliver en klistermasse der gør ondt værre. Hvis du borer uden at trykke for meget burde boret ikke overophede.

Er du sikker på at boret er beregnet til opgaven? 
Tænkte godt nok også det med vand kunne blive noget snadder. Ja boret er til formålet, jeg har lejet maskinen med bor og jeg går da ud fra de har givet mig hvad jeg har bedt om. Det er som om det er borestøv der sætter sig og gør det svært.
Har prøvet med 4 stk, jeg må forsøge mig frem. Skal kun lave 30 stk 😉Er ikke sikker på jeg kan få sug på. 

er det ikke meningen man skal tilslutte tryk luft på ventilen øverst.
larsen56 skrev den 25-04-2020 02:12:35

er det ikke meningen man skal tilslutte tryk luft på ventilen øverst.

Nej det er til vand: https://www.youtube.com/watch?v=EK-NYU5DRds

Borekronen er beregnet til tilslutte vand, som både køler og fjerner borestøvet. Sådan gør de professionelle. 

fase
Annonce
Men det kræver jo at vandet kan løbe væk da det ellers blot vil blive til slam
Det, der kommer ud, er en form for slam. Hvorfor skulle vandet ikke kunne komme væk? Så vidt jeg kan se, er der ingen hindringer for, at vandet kan løbe væk. 

fase
Jeg har boret ret meget i beton med sådanne bor. Og talt med proff. beton skærer folk omkring det.
De har bedst holdbarhed hvis der er så lidt vand at det er noget slam. Hvis der blev for meget tryk på så det skyllede så slider det mere på boret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Men her er der ikke tale om beton, men gasbeton. Det er et helt andet materiale at bore i - du kan jo save i det med en fukssvans :-)
Uanset hvilket materiale du borer i, er der borestøv, som skal fjernes. Når du saver med en fukssvans, fjerner du også "borestøvet".

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis