Ståltag - skruehuller nødrep

Hejsa
Jeg har et carport-tag i profileret stål, som desværre har et problem hvor det er fastgjort. Alle pakningerne ved kamsømmene er utætte, og vandet pisser ind. Da jeg ikke lige for nuværende har tid eller overskud til at skifte hele taget vil jeg om en mulig strategi for en nødreperation.
Jeg på tænker enten at
1. Med et passende stykke værktøj, at trække alle søm ud (og håbe det hverken bøjer taget, eller smadrer spæret det sidder fast i) og erstatte med skruer og ny pakning.
2. At fuge med fx. tec7 under skiven og hamre sømmene længere ned, og håbe det blive tæt nok.

Hvad anbefaler de kloge?

Mvh Rasmus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo alusøm- De er lidt svære at få ud, uden at flå hovedet i stykker. Du kan sfl. bare skifte sømmene - evt med skruer.

Hvis du er ligeglad med det æstetiske udtryk, ku du jo evt. bare smøre noget tagtæt på sømhovederne som de er, evt banke de værste ned igen eller lægge noget butyltape over. Ikke fordi jeg ved at det virker, men det er et forsøg værd, ift arbejdsindsatsen. 

BTW - Pudsig samling - er det naboens garage? falder taget væk fra revnen eller er der fælles tagrende?

Mvh Troels
Hvis det ikke er så længe til du skifter taget, så kør da en klat silicone ovenfor hvert søm.

Sådan en samling har jeg tidligere haft midt i en 10 m lang carport også med stålprofil. Det havde den ulempe at vand kunne løbe baglæns under pladerne, og dryppe ved siden af tagrende. Senere har jeg lagt tagpap på med en  " grøft" med tagpap brændt ned i. Det virker rigtig godt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hejsa

Tak for jeres svar. Jeg har prøvet at banke sømmene ned og derefter sætte et stump flashband bitumentape på. Det sidder godt fast og tæt omkring sømhovedet.
Så må jeg se når der kommer regn om der muligvis også er vand der render baglæns ind af pladerne ved skotrenden.

Mvh Rasmus
Giv en opdatering når det er testet😊

Mvh Troels
Annonce
Det skal jeg nok.
Det er forresten mit det hele. Det er ca. 50 kvm carport (lukket), hvor taget samles i skotrende på midten. Det har helt sikkert været den billgste løsning, idet man har kunnet lave det med meget lidt fald, fordi der er fuldlængde plader på hver side af skotrenden.
Mvh Rasmus
Nå, så blev det regnvejr, og jeg har stadig et problem.
Man kan se at spæret er vådt. Ovenpå har jeg tætnet omkring sømhovedet så det kan ikke være problemet.
Hvis jeg stikker fingeren ind mellem tag og rende-ombuk er det vådt her. Så måske er det alligevel vand der pga lav hældning og kapillareffekt render omkring kanten og mellem tagplade og rende. Så er spørgsmålet om det kan løses. Kan man måske bukke stålpladerne med en tang? - de er rustne alligevel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis