Fliser på gipsfiberplader?

Jeg går med planer om at lægge fliser i min entre. Min udfordring er undergulvet dertil. Eksisterende trægulv og strøer fjernes og der skal bygges nyt op. Kan der monteres gipsfiberplader direkte på strøer eller skal der monteres 22 mm spånplade først?
Hvilken fibergipsplade anbefales til den korrekte metode (tykkelse osv) og hvad med dimensioner på strøer, afstand osv?

Håber meget på brugbart svar! 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder meget som det klassiske problem i 1. Sal badeværelse. Der skal undergulv til fibergips. Der skal også max være 30 cm strøafstand for at det bliver stift nok plus stød. Alternativt lægge svalehalsplader og betonlag. Eller evt en fiberarmeret byggeplade - jackon, wedi.
Jeg ville nok overveje betonløsningen, for rumklangens skyld. Modsat et bad med bare tæer, så er en entre et rum med meget trafik og sko. 

Mvh Troels
Jeg ved kun at byggehøjden, minus fliser er 50mm over spær. Så det skal du jo selvfølgeligt tænke over. Jeg har lige fået et tilbud (I KBH) på at montere og støbe svalehaleplader på mit bad. 30.000 inkl. moms for 1,9 x 2,7 kvm med et gulvafløb og uden fliser. 

Mvh Troels
Uha.. det er også en slat penge.. jeg har 12 kvm gang. Men måske det er et projekt man skal gi sig i kast med! Tak for svar. 
Du kan se hvordan jeg har lavet mig badeværelsegulv her, det kan måske give lidt inspiration: https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2344  
Annonce
Super.. rigtig godt og brugbart. Tak for det. 
TRRA skrev den 21-04-2020 07:35:05

 Der skal undergulv til fibergips. Der skal også max være 30 cm strøafstand for at det bliver stift nok plus stød.
Hvis du vælger 25mm fibergipsplader Knauf GF-25 kan du nøjes med understøttelse c/c 600mm. Dog må klinkerne ikke være større end 300mmx300mm. Jeg har lavet det i min egen entré, og det er let at arbejde med (bortset fra at pladerne er tunge )
Ok tak. Skal der stadig undergulv i form af spånplade eller kan man lægge fibergipspladerne direkte på strøer? Må man næsten kunne med den tykkelse! Eller?

De kan ligge direkte på strøer - opbygningen er vist et eller andet sted på Knauf's side i linket ovenfor.
En klar fordel ved plader frem for at støbe er at du kan lægge klinker med det samme. Støber du skal du vente 4 uger på det hærder.
Ja, klart nemmere! Det bliver løsningen. Hvad med lyden af hulrum - er det noget du bemærker? Jeg synes ikke jeg kan se et link? :) 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis