Isolering i kælder (indvendigt)

Hej forum,
Jeg skal inden længe i gang med at ændre på isolering i underetage / kælder i mit hus fra 1969 (hvor kælderen også er fra). Overordnet er kælderen højloftet og relativt tør, men med lidt kondens-mug i enkelte hjørner + fugtighed over 60% i flere rum når det er fugtigt udenfor.

Vi har pt ingen egentlige varmekilder i kælderen, men planlægger at installere en luft-til-luft-varmepumpe. Inden vi kan gøre det skal vi dog have gjort noget ved indvendig isolering i kælderen. I nogle rum har tidl. ejer nemlig isoleret med gipsvægge og dampspærre - inkl. på ydervægge. Det har jeg efterhånden læst mig til og forstået ikke er nogen god løsning, med mindre man gerne vil dyrke skimmelsvamp på den anden side af de filtede vægge (som vel heller ikke er en god idé i en kælder).

Kælderen er ikke isoleret udvendigt. Der er et oprindeligt dræn (som måske fungerer - men det er gammelt), og tidl. ejer har opdateret med dræn langs nogle af væggene. Det er desværre for dyrt for os lige nu at efterisolere udefra, så vi vil gerne starte med at fugtsikre vores indvendige isolering. 

Spørgsmålet er så; hvilket materiale skal jeg vælge til indvendig isolering i kælderen (vi vil stadig gerne have en form for isolering, i det mindste i de mest dagligt anvendelige rum - fx. til hjemmekontor)? Jeg har kigget på forskellige former for skimmelhæmmende materialer, fx.SkamoWall eller Ytong-plader. Flexibatts kræver så vidt jeg kan forstå dampspærre, og vi skal vel helst gå efter en åndbar løsning?

Er der nogle herinde, der har erfaring med uorganiske materialer til isolering af kælder? Hvor får man den bedste værdi for pengene? (jeg ved, at nogle af materialerne kan være relativt dyre?)

mvh og pft,
/Bo
Hej forum, Jeg skal inden længe i gang med at... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, det giver god mening; lidt at lære og forstå omkring rigtig behandling af vægge mv. i kældre. Vi har er temmeligt dybt drænlag under kældergulvet, så vi burde kunne lægge et uorganisk gulv af en art uden de store problemer og uden at efterbehandle gulvet (selvom det vel aldrig kan skade : )
Hej,
Vi har netop sat gang i at skifte en meget kedelige træ/gips konstruktion i vores kælder med gulvvarme. Bag konstruktionen finder vi så denne betonklods, nogle som har bud på hvad funktionen er og hvad vi skal gøre i forhold til at montere skamowalls? Skal den hugges væk eller kan vi sætte skamo over?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også