Udendørsbelsyning

Hej

Jeg har nogle udendørslamper som skal sidde på en træ væg langs indkørslen - omkring 16 lamper. De er alle på LED, og dermed ikke trækker så meget strøm. Er det iorden at sætte dem alle i parallel forbindelse på et kabel (3x1.5mm^2). Regner med at hver lampe tilsluttes til kablet i IP66 samledåser. En elektrikker tilslutter enden af kablet til en allerede eksisterende installation eller ny gruppe, er ikke sikker... Spørgsmålet er om det er den rigtige måde at gøre det på?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er i princippet fint nok.
Men for hver samling du laver er der en potentiel fejl risiko. Så hvis det var mig ville jeg sløjfe fra lampe til lampe med kablet i stedet for at sætte 16 dåser op og så derfra ned til hver lampe  
Nu er det jo desværre sådan at mange lamper er så tåbeligt udformet fra fabrikkens side(fordi de bliver billigere at fremstille) at de ikke kan tage to kabler(sløjfning), så de lamper ville jeg ikke købe...
Du vil så bruge de samme penge på at købe dåser/muffer som hvis du havde købt lamper der er beregnet til sløjfning, plus det ser grimt ud med alle de unødvendige dåser.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for Svaret PinkHenrik

Lige netop! Har før haft besværet med nogle lamper, idet at samling af ledninger ikke er muligt... Men selve ideen om at trækker alle 16 lamper i et kabel forstår jeg at være ok? i værste fald springer sikringen, og nogle af lamperne må tages ned - selvom dette ikke bliver tilfældet når der ellers kun er led. Skulle mene, at hver lampe er på 7w, 7*16=112, 112/230=0.5A ved230v korrekt?

Det handler jo om hvor meget forbrug du har i forvejen på den gruppe dit lys skal køre på.  
En 10 Ampere sikring kan bære 2300 W. i følge ohms lov. 13 Ampere sikring kan bære 2990 W. Så det varer lidt inden du nærmer dig grænsen med dine lamper på 112W. 
Men 112W er jo ikke meget, prøv at se hvor meget dit tv eller fruens hårtørrer bruger  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Super. Vil det også være i orden at sætte en stikkontakt for enden af indkørslen på samme ledning? Det er jo en autoriseret elektriker som i sidste ende tilslutter til den eksisterende installation. Som sagt vil jeg gerne lave så meget forarbejde jeg kan, så elektriker ikke skal bruge lang tid;)
Det er i orden at sætte en stikkontakt for enden af kablet. At det er en  elektriker, der slutter det til, betyder ikke at han kan påtage sig ansvaret for din installation af lamperne.

fase
Annonce
Stikkontakten vil så kun kunne bruges når lyset er tændt, hvis du vælger et 3x1,5 kabel.
Ja, hvis jeg valgte at have en stikkontakt, ville jeg selvfølgelig vælge et 5x1,5mm^2
Og det kan være (meget) svært at 2 af dem ind i lamperne.

fase
Jeg har sat en stikkontakt ude ved mit skraldeskjul som kun virker når udendørslyset er tændt.
Jeg bruger den nemlig kun til julebelysning  
Og som Fabrin skriver, så kan det blive rigtigt svært at få 2 stk 5G1,5 kabler ind i lamperne....

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det kan jeg godt forestille mig, det var også lidt derfor jeg hældte imod at bruge samledåser til samlingerne...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis